2021. 03. 05.

Hétvégi gyors – 2021. február 28-március 5.

Új metrók Londonnak. Áthangolták a Földalattit. Újabb sikereket könyvelhet el a Škoda. Flottát növel a RegioJet. Trolik épülnek Európa-szerte.


94 új vonat a reptéri metróra


London | Egyesült Királyság – Hivatalosan is bemutatta a Siemens és a TfL a Picadilly Line új szerelvényeit. A 74 kilométer hosszú, a normál esetben nagy forgalmú Heathrow repülőteret is kiszolgáló vonalra 94 kilenckocsis, teljesen átjárható és légkondicionált szerelvény érkezik 2025-től, hogy az 1973-ban beszerzett vonatokat selejtezhessék. Az Inspiro London nevet kapott vonatok 2027 közepétől 135 másodperces követési időközzel közlekednek majd, ami összesen 23 százalékos teljesítménynövekedés, hiszen a szerelvényen is 10 százalkkal több utas fog elférni – szám szerint 1076 fő. Elekromos energiából a korszerű hajtásnak és a LED-es világításnak köszönhetően 20 százalékkal kevesebbet fogyaszt.
A „New Tube for London” nevű projektről írtunk már itt, itt, itt, itt és itt is.

A vonal Tube kategóriás, tehát a kisebb űrszelvényű, a beltérben pedig kijelzők is segítik a dinamikusabb utastájékoztatást.
(fotók: Siemens)


Még több kocsi sárgul be, de újak is érkeznek a mozdonyok mellé


Brno | Csehország – Tovább bővül a RegioJet vasúti flottája, ezúttal 29 darab 200 km/h sebességre is alkalmas, légkondicionált vagonokat szereznek be főleg a nyári horvát vonatokhoz, amire az első 10 napban 10 ezer jegyet adtak el. Ez év második felében további 6 Astra kocsi érkezik majd, illetve várhatóan megérkezik a 15 TRAXX MS3 mindegyike is. A fejlesztések összesen 2 milliárd cseh koronába kerülnek a magáncégnek, aki továbbra sem adta föl a lengyel-ukrán irány megnyitását sem.


Varga megy, Szalóczy jön


Budapest | Magyarország – Negyedszázad után új hangon szól a budapesti kisföldalatti – a BKK zsargonjában: M1-es metró – az utasokhoz. Az 1995-ben befejezett felújítás után a hangos tájékoztatást a Magyar Rádió bemondója, Varga János mondta fel. A régi rendszer azonban idejétmúltnak tűnt a vonalat üzemeltető BKV-nak, így az M3-as metró vonalán megújult vonatokból kiszerelt vezérlőegységeket kapják a vonatok. Az új vezérlőegységeken már a magyar nyelvű szövegeket Szalóczy Pál, az angol nyelvűeket pedig Rachel Appleby mondja el mind a 23 motorvonaton.


Vajon milyen villamost vesz Kassa?


Kassa | Szlovákia – A Škoda Transportation villamosos részlege egészen jó hónapot tudhat maga mögött: összesen 24 villamos készül Brandendurg három városának, kétirányú villamosból 10-et visz Pozsony, 40-et Brno; valamint végül, de nem utolsósorban hogy, hogy nem (elvtársak), Kassán is a plzeň-i járműgyár frissíti az állományt. A kiírásban 230 fő elszállítására alkalmas (5 fő/m² mellett), teljes hosszában alacsonypadlós, 29 és 32 méter közötti villamos szerepelt. Az elbírálásnál 60 %-ban az beszerzési ár számított, 15&nbp;%-ban a fenntartási költségek (15 évre vagy 750 ezer kilométerre vetítve), 25 %-ban pedig néhány fontosabb műszaki jellemzők (kapacitás, tengelyterhelés, fix ülések száma, folyosó szélessége). A legyártásra bőven van idő: az eredményhirdetéstől számítva 22 hónap áll a gyártó rendelkezésére, hogy az első kocsit leszállítsa. Az új villamosok a meglévő magaspadlós KT8-asokat, valamint a T6-osokat váltják majd.


Lyon('s City): akár 155 új troli kerülhet a francia városba


Lyon | Franciaország – 2021. március 1-én került kiírásra a pályázat, melyben akár 102 csuklós és 53 szóló trolibuszt vehet Lyon városa. Csuklósból 80 biztos, a maradék 22 opció; a szólók esetében ez rendre 40 és 13. A beszerzéssel autóbuszokat váltanak ki, amelyek várhatóan 2023 és 2025 között állnak majd forgalomba. Nem ez az első trolibeszerzés, még 2021. márciusában az utcán lesznek a C13-as viszonylaton a nemrég beszerzett csuklós HESS trolik is.


Új trolik álltak forgalomba


St. Gallen | Svájc – 6 hagyományos csuklós HESS lighTram® 19 már forgalomba is állt, további 16 pedig érkezik még 2023-ig, emellett a duplacsuklós verzióból is megérkezett már 3, áprilisban pedig folytatódik a fennmaradó 8 darab átadása. A városi szolgáltató tervei szerint a csuklósok a 6-os vonalon jövő áprilisban váltanák ki a dízelbuszokat, a 3-as és 4-es vonalon pedig a duplacsuklósok hivatottak ugyanerre. Mindkét esetben csak részleges villamosítás történik a vonalakon, amihez az utolsó engedélyeket még be kell szerezze a VBSG. Természetesen nem hagyományos, hanem körülbelül 20-30 kilométeres akkumulátoros önjárással rendelkeznek és vezetékes üzemben a Dynamic Charging rendszer révén folyamatosan töltik az akkukat.


Február végén kezdték szállítani a HESS lighTram® 25 típus példányait, amiből mára már három várja a hivatalos papírok megszerzését
(fotó: Daniel Widmer)

Pecsét a helyén, indulhat a troliépítés


Prága | Csehország – Hosszas huzavona után tető, illetve felsővezeték alá kerülhelt a projekt, melynek keretében trolibuszok váltják fel a 140-es autóbuszvonal jelenlegi járműparkját. A pilot projekt keretében üzemelő (illetve 2020. októbere óta csak elméleti szintén létező) 58-as vonalat, mely Palmovka és Letňany és között közlekedik részben felsővezetékről, valódi rendes trolibusz-infrastruktúrát kap. Sőt, a vele párhuzamosan közlekedő 140-es vonal teljes hosszában, egészen Miškovice végállomásig kiépül a vezeték. A projekt végét 2022-re várják, addigra érkezhet meg a szükséges 15 csuklós troli is. Kelet-Prágában nem teljesen ismeretlen a troli. 1952 és 1965 között már jártak csápos járművek: U Kříže és Čakovice között létezett az akkori (szintén 58-as jelzésű) vonal.


Új minibuszok érkeznek Ostravába


Ostrava | Csehország – A kelet-csehországi város már eddig is rendelkezett jónéhány igazán kisméretű autóbusszal: volt 3 darab Fiat Ducato alapú Fiat MAVE CiBus ENA 3Z, később 7 Iveco Daily jellegű Dekstra 37 LE CNG amit követett 3 elektromos ROŠERO First FLCCI Electric. A Fiatokból egyetlen darab még üzemben van, az elektromosból most ismét három van, miután kettő a 2019-es Czech Raildays után egy villámcsapás után kigyulladt és teljesen leégett. Viszont ismét a gázüzemű flotta bővül, két taggal. A leszállításra itt 240 nap lesz, ami 2021. március 2-ától számítandó.

Ilyen buszból érkezik még egy pár a már csak alig két tucatnyi dízeles buszt üzemeltető városba
(fotó: Adorján Péter)


Megújult az összes göteborgi M32


Ostrava | Csehország – Elkészült az Ekova Electic ostavai üzemében az utolsó megújult olasz gyártású, Göteborgban üzemelő AnsaldoBreda Sirio. A 2016 óta tartó munkában 64 villamos újult meg. Az eredetileg 2004 és 2013 között leszállított villamosok nem a megbízhatóság mintapéldányai voltak, azon kívül a karosszériával adódtak jelentős problémák. A hajtásrendszert az Ekova teljesen kicserélte, a rozsdásodásokat és egyéb apróbb hibákat megszüntette, így a Svédországba visszakerülő villamosok remélhetőleg közmegelégedésre szolgálják hátralévő életüket.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.