2021. 09. 30.

Flottacsere készül Kölnben

Évtizedes távlatban is marad Kölnben az önálló alacsony- és magaspadlós hálózat, pedig valamikor a mindenhol magasperonos megoldást látták elérendőnek. A már eldöntött és jövőbeli járműbeszerések viszont sínen vannak.




Nincs még egy éve, hogy az Alstom és a Kiepe kapta meg a lehetőséget Köln [Colonia Claudia Ara Agrippinensium, Cologne, Kolín nad Rýnem] új alacsonypadlós villamosainak gyártására, amivel gyakorlatilag teljes mértékben lecserélik a K4000-es szériát, az opciókkal pedig akár a K4500-ösök nagyobbik részét is. A maga nemében hatalmasnak számító megrendelés keretében múlt héten került beüzemelésre a thielenbruchi villamosmúzeumban az a kiterjesztett valósággal is felvértezett életnagyságú modell, amivel első körben a járművezetők és a fogyatékossággal élők találkozhatnak, hogy jobbá tegyék a tervezett járművet. Egy VR-szemüveg segítségével már most teljes hosszában bejárható a majdani hosszú jármű.

Egyelőre még csak jelképes a vezetőfülke elrendezése, de a célnak megfelel

Az utastér egy darabkája, amivel a színösszellítást...

...és az akadálymentességet már lehet vizsgálni.

Még szokatlan dolog, hogy VR-szemüveget viselve tekinthető meg egy jármű, de a prototípusok legyártásánál mindenképpen olcsóbb


Tavasszal érkezik egy 12 méter hosszú és 10 tonnás modell is, ami már a típus véglegeshez nagyon közeli, a mostani modellen szerzett tapasztalatokkal javított darab lesz. Ezt majd az érdeklődő utasok is tesztelhetik, felállítva pedig ugyanúgy a villamosmúzeumban lesz. A járművezetők képzéséhez készül egy szimulátor is, ezen lehet majd gyakorolni a járművezetést és a hibaelhárítást is.

Nem csak az alacsonypadlós járművek, hanem a magaspadlósok frontján is mozgolódást jelentett be a KVB: 132 járműegységet és 34 betétmodult vennének a kapacitásnövelés érdekében. Ráadásul egy meglehetősen szokatlannak ható megoldással kívánnak kapacitást növelni a 4-es, 13-as és 18-as vonalakon, ugyanis az alapvetően két egységből csatolt, átjárható 60 méteres szerelvényhez (lásd még üstra TW 2500 és VGF U5-50) vásárolnák a 10 méteres betétkocsit (a VGF-nél éppen most van beszerzés alatt a nagyon hasonló U5-MW), hiszen az utasszámok dinamikusan nőnek.

Halász Péter 2014-es képén egy 3-as vonalon közlekedő dupla Bombardier Flexity Swift K5000-es szerelvény tartott rövid pihenőt Neumarkt állomáson. Néhány év múlva itt is láthatjuk majd az extrahosszú szerelvényeket – peronhossz van hozzá.

A hálózaton most a két másfélirányú kocsiból összeállított 60 méter körüli hosszúságú vonatok közlekednek, de mivel nem átjárhatóak és az egységek végeitől beljebb vannak az utasajtók, ez egyszerre jelent előnyt és hátrányt is. Előny, mert ha csak az egyik kocsit kell lezárni, akkor még lehet utast szállítani a másikkal és a szerelvényhossznál rövidebb peronok mellé is be lehet állni. A Stadtbahn-rendszer kiépítésekor még 60 méteres peronok épültek a hagyományos kialakítású villamosok miatt, majd 50 méter hosszú peronok épültek a '70-es évek után az eredetileg is Stadtbahn-szakaszokon. Viszont mostanra a néhány évtizede épített rövid peronok lettek a kapacitásbővítés kerékkötői, ezért a fenti három vonalon 21 állomáson összesen 39 peront kell meghosszabbítani, mielőtt a 70 méteres szerelvénnyel utast lehet szállítani.

A sárgával jelzett, úgynevezett bezárt tér nem az utasok kedvence, hiszen csak egy irányból közelíthető meg. A hosszú szerelvény és a rövid peron esetében hasznos utastéri felület veszik el, emiatt kell átépíteni a peronokat. A betétmodul bármikor kisorozható a szerelvényből és felhasználható egy másikban, ezzel nő az üzem rugalmassága.
(grafika: KVB)

Viszont az újabb magaspadlós kocsik mindenképpen szükségesek, hiszen a B80/B100 típusú (K2200 és K2300 szériák) egységek sem futtathatóak a világ végezetéig, de a darabszámok alapján a K5000-esek jelentős része is kivonásra kerülhet. Az alapmennyiséghez szükséges 580 millió euró még a 2018 júniusi városházi döntés értelmében rendelkezésre áll. Amennyiben mégsem lenne elég a jármű, további 60 vezetőfülkés és 23 betétmodul vásárlására és az inflációra is számítva eleve 838 millió eurót tettek félre. Az egyelőre még csak előkészítés alatt álló pályázatot 2022 elején kívánják hivatalosan meghirdetni és 2024-ben odaítélni. Ha sikerül tartani az ütemtervet, akkor 2027-ben egy éves próbaüzem indulhat, aminek során mind a városi BOStrab, mind a vasúti EBO szempontjai szerint megszereznék az engedélyeket ezekre a járművekre. A végső döntést a városi tanács következő ülésén hozzák meg, de Henriette Reker főpolgármester-asszony szerint ez egy kiemelten fontos beszerzés, így szinte biztosan megszavazzák.
A nagy nehézségek árán, de már megrendelt 20 darab HF6-os sorsa viszont nem áll túl jól, továbbra is csak a tavaly decemberben leszállított két K5300-as szériába sorolt darab van a városban.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.