2022. 09. 30.

Hétvégi gyors – 2022. szeptember 25-30.

A holland elektromos buszok Ausztráliába és Skandináviába, a lengyel trolibuszok Hollandiába mennek. Az önvezető technolgóia betört a svjáci fogaskerekű vasutakhoz is. Drágul az utazás az ICE-n.


Villanybuszt minden időjárásra!


Deurne | Hollandia – Újabb nagy buszcsomag gyártására szerződött az Ebusco, újfent egy skandináv megrendelővel. A svéd és norvég cégek összevonásából létrejött Connect Bus rendelt 47 buszt a hollandoktól, hogy a 2023 decemberétől elnyert koncessziójához megfelelő flottával rendelkezzen. A buszokat Vaxjö és környékének vonalain használják majd, 29 szóló és 18 csuklós 3.0-ás darabról szól a kontraktus.

Sorra érkeznek a skandináv megrendelések
(grafika: Ebusco)

Melbourne | Ausztrália – Megérkezett a kenguruk földjére is a holland elektromos busz, de még csak a 2.2 verzió. A jobbkormányos verzióból egyelőre csak bemutató darabot vittek a világ másik végére, de Peter Bijvelds szerint keresik a részben helyi gyártás lehetőségét is.

Furcsán néz ki a Dél Keresztje csillagképpel a „fordítva összerakott” busz
(fotó: Ebusco)


Önvezető fogas


Rheineck | Svájc – Önvezető fogaskerekű szállítására szerződött az Appenzeller Bahnen és a Stadler Rail. A Rheineck–Walzenhausen vonalon 2026-tól a jelenlegi legmagasabb automatizálási szinten (GoA4) üzemelő jármű közlekedik majd, ez váltja ki a 1958-ban gyártott motorkocsit a rövid, mindösszesen 1,9 kilométer hosszú vonalon. A motorkocsi legutóbb 2013-2014 fordulóján kapott főjavítást, cseréje időszerűnek bizonyult.

Az új fogas motorkocsi látványterve.
(grafika: Stadler Rail)

A Stadler Rail a Riggenbach-rendszerű fogasléccel rendelkező, 250 ezrelékes maximális emelkedéssel rendelkező vonalra egyedi gyártású motorkocsit épít majd és elvégzik a biztosítóberendezés kiépítését is: ugyanolyan CBTC-s megoldást alkalmaznak majd, mint a lausanne-i metróban. Az önvezető rendszernek ez lesz az első, nem zárt üzemben való alkalmazása a Stadler Rail közleménye szerint.


„Még több Napfényt! Még több Napfényt ide!”


Budapest–Szeged | Magyarország – A 140-es vasúvonalon azon kívül hogy októbertől egy órával tovább és immár 1+ osztályú, valamint bisztrószakasszal ellátott kocsik is, még egy változás lép életbe a Budapest és Szeged közötti vonatok esetében. Az eddigi rendszert, melyben egy névhez mindössze egy vonatpár tartozik, felváltja az új – Csehországban és Szlovákiában néhány éve, itthon pedig a 2021/2022-es menetrendi évtől élő – egy viszonylat, egy név rendszer. A számtalan lehetőség közül szerencsére sikerült nagyon is megfelelő nevet választani: az összes Szeged és Budapest között közlekedő InterCity neve Napfény lesz.
A többi név eltűnik, így ne keressük október 1-től a következő nevű vonatokat:
Név Vonatszám és
indulási idő Szeged felé
Vonatszám és
indulási idő Budapest felé
Kárász IC 700
05:53
IC 721
20:45
Tiszavirág IC 702
06:53
IC 711
19:45
Hirös IC 712
07:53
IC 701
18:45
Torontál IC 722
08:53
IC 709
05:47
Napfény IC 732
09:53
IC 707
06:45
Aranyhomok IC 704
10:53
IC 717
07:45
Kodály IC 714
11:53
IC 727
08:45
Móra IC 724
12:53
IC 705
10:45
Tömökény IC 734
13:53
IC 705
10:45
Paprika IC 706
14:53
IC 715
11:45
Dankó Pista IC 716
15:53
IC 725
12:45
Kiskun IC 726
16:53
IC 735
13:45
Csongrád IC 736
17:53
IC 703
14:45
Feszty IC 708
18:53
IC 713
15:45
Bugac IC 718
19:53
IC 723
16:45
Pusztaszer IC 728
20:53
IC 733
17:45


Ilyen állat márpedig nincs


Arnhem | Holland Királyság – Tíz darab trolibusz szállít a Solaris a Holland Királyság Gelderland tartományának székhelybe, Arnhembe. A Transdev/Conexxion-nak szolgáltató Hermes vásárolt Solaris Trollino 18 MetroStyle-t. Az alapvetően BRT rendszerekhez illeszkedő áramvonalas dizájnhoz furcsa módon csak egy háromajtós kocsiszekrény tartozik. Ez lesz az első alkalom a Solaris életben hogy trolibuszt szállítanak Hollandiába. Igaz, túl nagy piaca az ilyen járműveknek ott nincs: Arnhem az egyetlen város ahol van jelenleg is üzemelő trolihálózat.

MetroStyle, de csak három ajtós... ki érti ezt?!
grafika: Solaris Bus & Coach

A leendő buszra nagyon hasonlító próbapéldány előtt Bart Kraaijvanger, a Transdev Netherlands Zero Emission Programm menedzsere; Martijn Mentink, a Hermes dél-keleti vezetője; Wil Willems, Solaris Netherlands B.V. igazgatója; Bartłomiej Cieślik, a Solaris Bus & Coach sp. z o.o. területi menedzsere
(képek: Solaris)


Drágább lesz a fehér vonatos utazás


Berlin | Németország – A DB Fernverkehr az energiaárak 50 éve nem látott drasztikus növekedése miatt kénytelen árat emelni a távolsági vonatain. Az emelés nem érinti a legolcsóbb jegyek alapárát, a Super Sparpreis Young továbbra is 12,90 €-tól, a Super Sparpreis 17,90 €-tól, a Sparpreis 21,90 €-tól érhető el. Szintén marad a helyfoglalás 4,50 € másod- és 5,90 € első osztályon. A fekete leves a Flexpreis vásárlóit érinti keményen: 6,9%-os változásra kell készülni, ahogy a BahnCard minden verziója és a vonali bérletek is 4,9%-kal kerülnek majd több pénzbe. Hozzátették, hogy a közel 8%-os infláció mellett ez egy alacsonynak számító áremelés és csak a december 10. után vásárolt jegyekre vonatkozik. Az új menetrendi évadra október 12-én kezdődik az értékesítés.


ESA 44 kerül a határszélre


Prága | Csehország – Kifejezetten büszkén jelentette be az AŽD Praha, hogy szerződést kötött az R-KORD Kft. képviselőivel a Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasúti pálya jelző- és biztosító berendezéseinek szállítására. Az elektronikus biztosító berendezés LED-es fényjelzőket és útátjáró-biztosítást kap. A két állomási és egy vonali berendezést, iletve az ETCS L1 (!) szintű pályaoldali elemeket 5,7 millió euró értékben szállítják. A már több példányban telepített cseh rendszert a magyar igényeknek megfelelően módosítják és a hatóságokkal együttműködve építik ki.


Ütemezett hosszabbítás


Berlin | Németország – Berlin és Brandenburg tartományok legfontosabb vonala az RE1, melyet idén decembertől az ODEG vesz át az InnoTrans-on látott Desiro HC motorvonatokkal. Viszont a peronok még az 5 kocsis ingaszerelvényekre méretezettek, így első körben Fangschleuse, Hangelsberg, Berkenbrück, Briesen, Jacobsdorf és Pillgram állomások peronjait hosszabbítják meg a hatrészes és a dupla-négyrészes motorvonatoknak megfelelően. A 2025-ben kezdődő következő körben további állomásokat alakítanak át az akár 800 ülőhelyet kínáló szerelvényeknek megfelelően, hogy azok a teljes útvonalon meg tudjanak állni.
Berkenbrück állomáson tartották szerdán a jelképes lapátolást
(fotó: VBB)


Vectront vesz a Fenniarail is


Espoo | Finnország – A viszonylag ismeretlen, 2009-ben alapított és mindössze 28 főt foglalkoztató finn Fenniarail is a Siemens univerzális mozdonya mellett tette le a garast. A VR-nek is szállított és ötödik éve szolgálatban álló verzióval megegyezően a megrendelt 1+4 mozdony is 6,4 MW teljesítményű, 200 km/h sebességre képes variáns, emellett bekerül a dupla DPM mellett a távvezérlés is a tolatómozdonyok kiváltására, a szállítási kapacitásra pedig 2000 t elegytömeget vállal a gyártó. A szerződés áráról nem közöltek információkat, de belefoglalták a teljeskörű karbantartást is.


Folytasd, Sanyi!


München–Prága | Németország–Csehország – A Länderbahn folytathatja a szolgáltatást 2027-ig München és Prága között közlekedő távolsági vonatokon. Az Alex (Arriva-Länderbahn-EXpress) márkanéven futó vonatokat 2007 óta adja a cseh és bajor főváros között a cég, a České dráhy kocsijaival erősítve Prága és Plzeň között. A döntés azután született, hogy a bajorországi közszolgáltatás megrendelője – a BEG – a 2023 decembere és 2027 decembere közötti időszakra kiírt tenderből az ÖBB németországi leányvállalatát (az Allegrát) kizárta a versenyből. A BEG többször kritizálta a Länderbahn-t, ugyanis az utóbbi időben többször előfordult hogy a feszes fordulók miatt egy-egy vonat késve indult vagy kimaradt Münchenből. Emiatt a München–Regensburg–Hof vonalat a jövő menetrendi évtől a DB fogja adni. A német szakaszon a vonatok RE25, a csehországin pedig a szokásos Ex6 viszonylatszámon fognak futni.
A Bodensee partján már nincs, de Prága felé 2027-ig még maradnak a türkizkék-sárga-fehér vonatok
(fotó: Magyarics Zoltán)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.