2023. 07. 21.

Hétvégi gyors – 2023. július 17–21.

Dízelmentesít az ÖBB. A MÁV-Volán-csoport után a BKK is árat emel. Trolikat vesznek a cseh városok. Újabb különleges járműveket gyárthat a Stadler. Újra hagyományos vonatokat járatna az SNCB/NMBS és az SNCF.


Vonat helyett buszok


Magyarország – Augusztus 1-jétől tíz regionális vasútvonalon autóbuszokkal szállítják az utasokat – közölte a MÁV-START.
A tíz vasútvonal a következő:
  • 38 Somogyszob–Nagyatád
  • 47 Godisa–Komló
  • 78 Balassagyarmat–Ipolytarnóc
  • 89 Nyékládháza–Tiszaújváros
  • 98 Abaújszántó–Hidasnémeti
  • 103 Karcag–Tiszafüred
  • 114 Fehérgyarmat–Kocsord alsó–Csenger
  • 121 Újszeged–Mezőhegyes
  • 125 Mezőhegyes–Battonya
  • 146 Lakitelek–Kunszentmárton
A döntés – ellentétben a hivatalos közléssel – feltehetően a Bzmot-flotta létszámával áll kapcsolatban (erről már korábban is írtunk), illetve azzal, hogy a közelmúltban egy műszaki hiba miatt a hűtővízcsöve eltörött az egyik motorkocsinak és az utasok is megsérültek az eset következtében. Az eset kivizsgálását rendelte el Lázár János építési és közlekedési miniszter is, feltehetően a mostani lépés ennek az egyik részeredménye.
A MÁV-START közleménye szerint emellett a decemberi kínálatbővítés miatt jelentős eszközhiány és személyzethiány is keletkezett. Azt írják, hogy a „bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen.”
A döntés további intézkedésig hatályos, a menetrendeket egyelőre még nem tették közzé.


Leáldozott a Berényieknek


Kamptalbahn | Ausztria – Úgy tűnik, hogy a korábban tapasztalt elköteleződését revideálta az ÖBB, így egymás után szerzi meg a fontos járműszállításokat a Stadler Rail AG Ausztriában. Két hete még csak az újabb KISS-ek esetében döntöttek, július 21-én pedig az 5047-es sorozat jövőjéről született döntés. Az élessé vált keretszerződés értelmében akár 120 FLIRT Akku is érkezhet az osztrák hálózatra az elkövetkező 10 évben, az első 16-ot CityJet márkanév alatt a Kamptalbahnra vásárolták meg 2028-as szállítással. A Hadersdorf am Kamp és Sigmundsherberg közötti egyvágányú vonalon mutatkoztak be 1987-ben az 5047-es sorozatú motorkocsik, illetve többek között itt is turnézott a Siemens Desiro ML eco. A teljes szerződés értéke 1,3 milliárd euró.


Tovább drágul a budapesti tömegközlekedés


Budapest | Magyarország – Nemrégiben a reptéri buszjegy és a napijegyek árát emelte meg drasztikusan a budapesti közlekedésszervező, a végzet most utolérte a vonaljegyeket is: az eddig elővételben 350 forintba kerülő vonaljegy 450 forintba, a járművezetőnél váltva 450 helyett 600 forintot kell majd fizetni. Utóbbi a járművezetők életét nem könnyíti meg, továbbra is a fémpénzekkel kell majd dolgozni, véletlenül sem sikerült olyan összegre kerekíteni az árat, hogy az csak papírpénzzel kifizethető legyen. A fennen hangoztaott digitalizáció pedig kimerült a 100E-re dedikált buszok kártyaleolvasóval felszerelésében. A szintén népszerű „bérletpótló”, a 10 darabos gyűjtőjegy 3000 helyett 4000 forint lesz. Az új árak szeptember 1-jétől érvényesek. Az áremelés indoklását a főpolgármester mindösszesen egy Facebook-poszttal intézte el, szerinte a kormányzati politika az oka mindennek. A meglehetősen aránytalan vonaljegy alpú tarifarendszer átalakításával pedig lassan két évtizede adós a mindenkori városvezetés, holott mára az összes fizikai akadály elhárult az időalapú – és akár nem fizikai – jegyek bevezetése elől.
A vonaljegyek ára legutóbb 2013. január 1-jén változott a mostani 350 forintra, ami már akkoriban is viták tárgya volt. Természetesen az egy évvel később bevezetett rezsicsökkentés sem volt teljeskörű, csak magánszemélyek esetében kerül azóta is 9500 forintba a havi Budapest-bérlet. A döntést közgazdasági oldalról megértjük, hiszen a 10 évvel ezelőtti összeg mára az infláció miatt közel felével ér kevesebbet, viszont nem látjuk az ellenőrzés és szankcionálás területén a növekvő hatékonyságot, amivel elkerülhető lehetne a jegy nélkül utazók számának növekedése. Illetve ejthetnénk még szót a (felesleges) kedvezmények felülvizsgálatáról is, de az továbbra sem látszik reális opciónak. Reálisnak érezzük, hogy a fizető utasok aránya tovább csökken az áremelés hatására, így a fővárosi közösségi közlekedés versenyképessége csökkenhet.


Kamerákkal a szabálytalankodók ellen


Wiesbaden | Németország – Hessen tartomány fővárosában is rendszeresen okoznak problémát a szabálytalanul várakozó járművek, ezért 2024 végéig az ESWE Verkehr 30 buszát kívánja felszerelni előre néző kamerákkal, melyek a járművezető gombnyomása után egy fotósorozatot készítenek. A felvételek GPS-bélyegzővel ellátottak, így a rendőrség általi szankcionálásra is alkalmasak. Április és június között 19 napon át tesztelték a rendőrséggel közösen a rendszert, ezalatt 31 esetet rögzítettek. A buszsávon várakozásért 70 € a bírság, a kombinált busz- és kerékpársáv esetén további 1 előéleti pont is jár. Marion Hebding, az ESWE Verkehr ügyvezetője reméli, hogy a módszernek elrettentő hatása lesz és ezáltal a járatok az utasok legnagyobb örömére pontosabbak lehetnek.

A képen látható példa bónuszos cselekedet volt
(fotó: ESWE Verkehr)


Kicsiben világelső


Róma | Olaszország – A szardíniai ARST és a calabriai FdC megrendeléseivel történelmet írt a Stadler Rail AG: keskeny nyomközű, hidrogén tüzelőanyag-cellás motorvonatokat szállíthat a világon elsőként. Az ARST 10, az FdC 15 egységre kötött keretszerződést, ebből 6-6 darabot le is hívtak. A 950 mm nyomtávú hálózatokra készül motorvonatok a már sokszor bizonyított alumímium kocsiszekrénnyel készülnek, 89 ülő és 66 álló utas szállítására lesznek alkalmasak, 50 méteres hosszukat pedig a FLIRT H2-ből ismert középső PowerPack miatt nyerik el. Természetesen a mozgásukban korlátozottak is akadálymentesen szállhatnak majd be, a finanszírozás pedig RRF-források terhére történik.

Az ARST fehér-piros…

…az FdC fehér-sárga kombinációban kapja majd a motorvonatokat

A beltér bármelyik másik termékből eléggé ismerős lehet
(grafikák: Stadler Rail AG)


Felélesztenék az elsőt


Brüsszel–Párizs | Belgium–Franciaország – Hosszú évek kihagyása és a nagysebességű szolgáltatásokra koncentrálás után az SNCB/NMBS és az SNCF Voyageurs közösen vizsgálja egy naponta többször közlekedő kapcsolat kialakítását a két főváros között. Közleményük szerint az illetékes hatóságokat már tájékoztatták a 2024 decemberi menetrendváltással bevezeti kivánt kapcsolatról, melyet hagyományos szerelvényekkel állítanának forgalomba Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid és Paris Gare du Nord között. A pontos útvonalról és megállási rendről egyelőre egyeztetések folynak, de a közútnál gyorsabbnak kell lennie és megfizethető árat kell biztosítani a minél szélesebb körű használathoz.
1846-ban a két főváros közötti első vasúti kapcsolat pont ez a reláció volt, így egy akkorra 178 éves történetet újíthatnak fel vele.


Belpiacos trolibuszok


Pardubice | Csehország – A DPMP újabb 10 SOR-karosszériás Škoda 32Tr típusú trolibusszal gazdagodik 2024 őszére, melyekért 145 millió koronát fizet. A trolibuszok 12 km távolságot felsővezeték nélkül is meg tudnak tenni a beépített akkumulátorokkal, a beltér klimaizálását hőszivattyúval oldották meg és az utasteret biztonsági kamerák is figyelik.

Az előző 15 után újabb darabok jöhetnek

!!! | Csehország – A DPO is folyamatosan korszerűsíti a járműparkját, ezért 4+2 csuklós trolibusz szállítására kötött szerződést a Škoda Grouppal. A Škoda 27Tr típusú járművek a Solaris karosszériáját használják és darabonként 16 millió koronába kerülnek. A teljesen klimatizált beltérben biztonsági kamerarendszer és USB-C portok lesznek, a járművezető munkáját a potenciális ütközést előrejelző rendszer segíti majd. A szállításra kettesével kerül majd sor 2024 vége és 2025 tavasza között és a főleg a 104-es vonalon közlekedő négy Solaris Trollino 15 AC-t váltják majd ki velük. A típuscserének a kapacitás növelése a fő célja, a fedezetét pedig EU-s forrásokkal egészítik ki.

A dizájnt már ismerjük, de trolibuszként még nem láttuk
(képek: Škoda Group)


Cserélnék a Combinókat


Amszterdam | Hollandia – Piacfelmérést végez a GVB, mert a 2001 óta futó összesen 155 Siemens Combino lassan eléri a tervezett élettartama végét és a meglehetősen különleges kívánalmak miatt nem feltétlenül egyszerű a helyzetük. A szabadon elérhető leírás szerint szeptember 18-ig várják a gyártók részéről az információkat, hogy miként valósítható meg a jövőbeli 17G típusjelű villamos. A 30 méteres hossz és a 2,4 méteres szélesség nem túlzottan különleges, de a 97 kN maximális tengelyterhelés és a 2000 kg alatti méterhossz nem feltétlenül egyszerű. A 600 V-os tápfeszültséget öt éven belül 750 V-ra szeretnék növelni, ezért viszont nem kívánják megbontani a járműveket. Az igazán érdekes feladatot a hagyományos kalauzfülke jelenti, de emellett a jelentkezőknek egy- másfél- és kétirányú típust is kell ajánlaniuk, lehetőleg egy már létező platform alapján. Két egységet üzemszerűen is kell tudni csatolni, akár vonal közben is. A kapacitásra 4 fő/m² mellett 175 fő az elvárás, melynek legalább 30%-a 470 mm széles ülőhely lenne. Természetesen teljesen akadálymentes járműveket várnak, melyek akár 17 m sugarú ívekben is tudnak közlekedni.


Vége a Tornádóknak, jönnek a Párducok


Olomouc | Csehország – 2023 áprilisiában a Morva-sziléziai kerületből (Ostrava környékéről) már eltűntek a 460-as sorozatú járművek, a maradék állományától pedig az év második felében búcsúzik el a České dráhy. Jelenleg nyolc motorvonat állományban, ebből hat közlekedik Olomouc környékén elsősorban az Olomouc–Přerov–Vsetín és az Olomouc–Prostějov–Nezamyslice vonalakon. A váltótípus a Csehország szerte már üzemelő RegioPanter lesz, abból is a három modulos, kétáramnemű járművek váltják a Tornádokat. A sorozat váltakozóáramú testvérét (560-as sorozat) már 2022 decemberében leállította a ČD. A típus történetéről szóló cikkünk itt olvasható.

Přerovban 2023-ban még igen, a jövő évtől már nem találkozhatunk közforgalomban a legendás motorvonatokkal
(fotó: Halász Péter)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.