2023. 09. 19.

106 új berlini

Fánkból kifejezetten sok lenne ennyi, de S-Bahn-motorvonatból nem annyira. A járművek viszont az előre meghatározott határidőre teljes létszámban állnak az S-Bahn Berlin rendelkezésére, így legalább a hálózat egy jelentős részén stabil üzemmel találkozhatnak az utasok. A járművek elosztása az új szerződésnek megfelelően változik, egy típus pedig hamarosan búcsúzik.




Több, mint egy évtizede kezdődött a folyamat, aminek keretében a korábban egységes berlini S-Bahn-hálózatot felosztotta a megrendelő és új járműveket is várt a leendő pályázótól. A buktatókkal teli folyamatban a DB természetesen meg kívánta tartani a teljes hálózatot, emiatt jelentős mennyiségű jármű vásárlását helyezte kilátásba.

2023. szeptember 18-án hivatalosan is köszöntötték az eleddig utolsóként elkészült motorvonatot, amivel teljessé vált a Stadler-Siemens kooperációban készült 483-as és 484-es sorozat. A 483-as a hagyományoknak megfelelően Viertelzug méretű, a 484-es viszont Halbzug hosszúságú – egymás között szabadon kombinálhatóak akár Vollzug hosszúságú szerelvénnyé.

Augusztus közepén már szemmel látható volt, hogy elegendő számú járműegység van a napi üzemhez, így került lencsevégre a 483 005 vezérletével Treptower Park állomásra érkező három 483-asból kiállított Dreiviertelzug, mint az S85-ös egyik napközbeni szerelvénye.

Bár némi csúszással 2021 januárjában álltak forgalomba, a 2023. októberi végső határidőt sikerült tartani, pedig 2016-ban még kevesen láthatták előre a jelenlegi gazdasági problémákat. A típus mindenképpen különleges, hiszen a hálózat gazdag történelmében az első, amelyik klímaberendezéssel és a külső oldalán kijelzőkkel rendelkezik. Emellett a hagyományoktól eltérő (és főleg a berlini közlekedésbarátokat megosztó) színvilágról és ajtójelzésről ismerhetőek fel, belül pedig a DB egységes regionális arculatát kapták.

A többcélú tér rögtön a vezetőfülke mögött kapott helyet, tágasságára nem lehet panasz

Az oldalsó kijelzők kifelé a homlokoldalival egyező tartalmúak, vonalszámot és célállomást jelenítenek meg. Befelé viszont a teljes útvonalat mutatják a megállókhoz tartozó menetrendi érkezési időkkel.
Szemfüles olvasóinknak feltűnhetett a célállomás furcsasága, ami a nyári szünetben alkalmazott menetrend miatt volt: Schöneweide után S47-es lett mindegyikből.

Berlinben az S-Bahn ugyan továbbra is önálló cégként létezik, az arculatot viszont a cégcsoport regionális szegmenséhez igazították

Egy ennyire fontos fejlesztést illik megünnepelni, ezért 2023. szeptember 18-án 13:30-ra szervezték a sajtóeseményt. A 483 001 és a 484 085 számú egységek különleges matricázást is kaptak, amivel a teljessé vált sorozatot hirdetik.

Az ünnepi szerelvény teljes hosszában Charlottenburg állomás szinte csak csúcsidőszakban használt 5. vágányán

Most már teljesek vagyunk

Az ünnepi szerelvény előtt: Jure Mikolčić, a Stadler németországi vezetője; Peter Buchner, az S-BAhn Berlin GmbH ügyvezetője; Manja Schreiner, Berlin közlekedési szenátora; Guido Beermann, Brandenburg tartomány közlekedési minisztere; Ute Bonde, a VBB ügyvezetője; Elmar Zeiler, a Siemens Mobility regionális járművekért felelős vezetője

A típussal az S41, S42, S46, S47 és S8 vonalakon találkozhatunk. A Ringbahn mindkét irányán (S41 és S42) és a legdélebbi végállomást kiszolgáló S46-on Vollzug, a spindlersfeldi S47-en és a város keleti oldalát bekapcsoló S8-on Dreiviertelzug konfigrációban láthatóak. Összesen 18 ezer ülőhelyet jelent a 382 kocsitestnyi jármű. Peter Buchner szavai szerint az utasok és a dolgozók már megkedvelték az újdonságokat, melyek eddig összesen 17 millió kilométert futottak.

A Ringbahnon hivatalosan csak ehéttől kell kötelezően Vollzugnak járnia, de ezt már augusztus közepén is fel tudta mutatni az üzemeltető

Az NDK-ból származó 485-ös sorozat visszaszorult az S85-ös vonalra (Pankow–Schöneweide/Grünau), ahol Dreiviertelzugként közlekednek az idén decemberre előirányzott végleges kivonásukig, amit befolyásol majd a 481-es sorozat felújításának üteme.

Továbbra is többségben
Még 2018 végén kezdték meg a legnagyobb darabszámban üzemelő sorozat, a 481/482-es felújítását, az első csak 2019-ben készült el. A szétbontás során derült ki, hogy a vártnál komolyabb beavatkozásokat is igényelnek egyes szerkezeti elemek, ezért szakértőkhöz utalták egy részüket. A Langlebigkeit nevet kapott felújítás és élettartam-hosszabbítás döcögősen indult, de mostanra már látszik a célvonal. Jelenleg már 300-nál is több Halbzug esett át a beavatkozásokon és került vissza a napi forgalomba.
Szintén idén augusztus közepi képünkön jól látható, hogy a napi üzemeltetés során a megfelelő vonathosszok betartása a prioritás és nem a fényezés. A megújult járműveken a fekete ajtók és a hiányzó felső díszcsík biztos pontok, a homlokfali kijelző nem minden esetben lett (még?) LED-es.
A vonatok beltere a nagy forgalom és az utasok hatására erősen elhasználódott, sokszor szemetes és/vagy firkált

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.