2023. 12. 10.

Hétvégi gyors – 2023. december 3-10.

Beköszöntött a 2023/2024-es menetrendi év. Stabilizálódni látszik a Taunus-hálózat. Egyszerűsödik a dán jegyvásárlás. Terjeszkedik az olasz vasút. Növekedhet a forglom a GBT-ben.


Boldog új menetrendi évet!


Magyarország – December közepe mindig fontos az utazások megtervezésének szempontjából, hiszen az európailag egységes időpontban történő éves menetrendváltás keretében lépnek életbe a legfőbb változások. Alig másfél héttel ezelőtt lett nyilvános a magyar közforgalmú vasúti menetrend (az egyetlen piaci szolgáltató RegioJet vonatai továbbra sincsenek benne a könyvben), amit kicsit már elemeztünk. Bár elméletileg a 2024-es vonatösszeállítások a MÁV-START nem túl rendszeresen frissülő aloldalán is elérhetőek, a vagonWEB adatbázisát gondozó csapat által viszont már mind a MÁV-START, mind a GYSEV esetében felkerültek az új évre vonatkozó alapadatok.
A Volánbusz viszont még a MÁV-csoporton is túltett és mindössze 5 nappal előre tájékoztatta az utazóközönséget a változásokról, szokásosan egy nyers adathalmazzal – utas legyen a talpán, aki végigtúrja a végtelen hosszúságú listát.


Focilázban ég Berlin


Berlin | Németország – Fél évvel az első mérközés kezdetét jelző sípszó előtt bemutatta az S-Bahn Berlin GmbH a 2024-es Labdarúgó-Európa-bajnokság reklámvonatát. A négy 481/482-es motorvonatra felkerült matricák a hivatalos arculat alapján készültek és a teljes hálózaton lehet majd találkozni a szerelvénnyel. A sajtónak szóló szokásos vállveregetés mellett egy fontos információt is közöltek: a berlini mérkőzésekre szóló belépők a VBB teljes területén érvényesek lesznek a járatokon meccsnapon 6 és a rákövetkező nap 18 óra között.

KÉPaláírás


Lassan nő a forgalom


Gotthard-bázisalagút | Svájc – Újabb mérföldkövet ért el az SBB és a BAV együttműködése az augusztusi baleset óta erősen korlátozott kapacitású kapcsolat esetében. A menetrendváltással érvénybe lépett verzió szerint hétfőtől csütörtökig az összes menetvonalat a tehervonatok számára tartják fent, melyek a Sedrun nevű földalatti kitérő és az alagút északi végpontja között mindkét vágányt haználhatják. Péntektől vasárnapig pedig összesen 31 személyszállító vonat közlekedik majd az alagútban, így az utasforgalmilag legfontosabb időszakban biztosítani tudják a normális menetidőket. A jelenlegi intézkedések húsvét előttig maradnak érvényben.


Tanulnak a hibákból


Frankfurt am Main | Németország – December 6-án bejelentette az RMV, hogy egy évnyi késést követően megérkezett az utlsó Alstom Coradia iLINT is, így a Taunus-hálózat a menetrendváltástól végre tisztán vasúti járművek használatával kiszolgálható lesz. Az idén áprilisi szolgáltatóváltás nem sikerült a legfényesebbre: az üzemanyagcellás motorkocsik késve érkeztek és az üzembiztonságuk sem volt kiemelkedő; a RSVD nem rendelkezett elegendő szeméyzettel, emiatt állandósult egy részleges buszos kiszolgálás; az RB11-es vonalat (Bad Soden–Frankfurt-Höchst) az RMV ideiglenesen átadta a DB Regio alá tartozó S-Bahn Rhein-Main részére. Emellett a hidrogéntartályok megtöltése sem zökkenőmentes az Infraserv iparvágányát érintő korlátozások miatt, illetve az időjárás által kidöntött fákkal történt ütközések miatt álló járművek miatt. Ennek ellenére a vonalcsoportot korábban üzemeltető HLB kölcsönbe adott néhány dízeles LINT-et, így a menetrendi megbízhatósgot 95%-ra sikerült felhozni októberben. Aktuálisan az RB15 (Brandoberndorf–Bad Homburg–Frankfurt Hbf) vonatainak maradéktalan hidrogénesre átállítása és az RB11 „visszavétele” élvez prioritást, amit folyamatosan egyeztetnek a megrendelő RMV-val.

Egy év után kezd stabilizálódni a technológiai demonstrációnak is felfogható üzemeltetés – az utasok türelme viszont véges
(fotó: RMV)


Csak egy húzás!


Bern/Koppenhága | Svájc/Dánia – Újabb országot hódított meg a FAIRTIQ a jegyváltást végletekig leegyszerűsítő szoftverével: Dániában az országos érvényességű Rejsekort rendszerét reformálhatják meg 2024-ben. A jelenleg még fizikai RFID-kártyával működő rendszert digitalizálják, ehhez pedig a svájciakat választották partnernek. A többkörös versenyben nyertes cégnek napi félmillió utazást kezelni tudó rendszert kell majd szállítania és beüzemelnie, amivel egyszerűbbé válik a közösségi közlekedés használata. Dánia Svájc, Liechtenstein és Ausztria után a negyedik ország, ahol teljes területi lefedettséggel lesz használható a rendszer.


Konszolidálódik a tehervasúti piac


Troisdorf | Németország – Az illetékes versenyjogi hatóságok engedélye után pont kerülhetett a haburgi Exploris Deutschland Holding GmbH felvásárlási folyamatának végére. Az új tulajdonos a TX Logistics AG, az olasz állami vasúti cégcsoporthoz tartozó Mercitalia Logistics németországi cége. A Via Cargo, HSL Logistik és Delta Rail márkaneveket magába olvasztó cég így a német piac második legnagyobb tehrefuvarozója lesz. A TXL hagyományosan észak-déli, az Exploris kelet-nyugati kapcsolatokat üzemeltetett, így most már minden irányban rendelkeznek bejáratott útvonalakkal. Az EU 11 országában vannak jelen 6000 munkatárssal, a cél pedig az 500 millió eurós bevétel elérése.


Kocsik nem, motorvonatok viszont jönnek


Prága | Csehország – Visszavonulót fújt a České dráhy és mégsem vásárol a DB-től távolsági személykocsikat. Petr Šťáhlavský, a ČD szóvivője elmodta, hogy a pályázaton megajánlott kocsik akár évek óta is parkoltak a különböző rendező-pályaudvarokon (jellemzően Leipzig-Engelsdorf és Sassnitz-Mukran ilyen helyek), az állapotuk ennek megfelelő és változatos műszaki hibákat is említett a mostani tulajdonos. A 20 vagon megvételével gazdaságilag nem jártak volna túl jól, mivel flottaidegen darabok kerültek volna a rendszerbe, amikhez alkatrészt sem feltétlenül egyszerű beszerezni, így a megbízhatóságuk sem garantálható. A 200 millió koronás (~822.500 €, ~313 millió forint) pályázatra 1980 után gyártott és 1995 után felújított kocsikkal lehetett jelentkezni. A cél a jelenlegi relatív kocsihiány enyhítése lett volna, de ezt majd a ComfortJetek forgalomba állítása fogja enyhíteni egy év múlva.

Eközben a regionális forgalomban folyamatosan szereznek be új járműveket, jellemzően motorvonatokat. Ennek egyik nagyobb részét a pilzeni Škoda Group szállítja. A 2024-ben leszállítandó 50 feletti RegioPanter hatféle arculati dizájnban készül a kerületi előírásoknak megfelelően. Tavasszal a Olomouc környékén nyugdíjazzák a Tornadókat, majd Hradec Králové környékén is növelnek velük színvonalat. Nyáron öt egység érkezik a Jihočeský kraj területére és 22 Prágába. a szokásos mentrendváltáshoz kapcsolódóan Zlín is kap majd öt új motorovonatot – itt öreg villanymozdonyokat és kocsikat váltanak. Egy év múlva a Párduc-flotta már 147 tagot számlál, ami 28.000 ülőhelynyi kapacitást jelent.

A prágai darabok nem csak színeikben, de belterükben is különböznek majd: nagyobb első osztály, biztonsági kamerák és utasszámláló rendszer került az extralistára
(fotó: Škoda Group / ČD)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.