2024. 04. 10.

Úton az első ComfortJet

Három év kellett a szerződéskötéstől a szalagvágásig, de sikerült: forgalomba állt az első ComfortJet szerelvény Csehországban. A összesen húsz szerelvényből álló flotta a tervek szerint Magyarországra is el fog jutni hamarosan.





Kilenc kocsi, húsz szerelvény, darabonként 555 ülőhely. Ezt tudja a csehek legújabb, 2021-ben rendelt járműcsaládja, a ComfortJet. A Siemens Viaggio kocsicsaládhoz tartozó járművek egyes részei Közép-Európa különböző pontján készültek: a forgóvázak Grazban, a vezérlőkocsi Münchenben, a többi kocsi Bécsben; de több tervezési- és végszerelési fázisra Csehországban, Prágában, Plzeňben és Ostrava mellett került sor. Az új kocsikhoz persze új mozdony is illik: a ČD ehhez Siemens Vectronokat vásárolt, amelyből már közel 50 van az állományukban.

A forma ismerős, de a beltartalom és a hossz kicsit más: a RailJet szerelvényekhez képest több kocsival és a kor igényeit jobban kielégítő beltérrel várja utasait a ComfortJet.

Alacsonypadlós kocsi ugyan nem, de három kerekesszékes helyet így is tartalmaznak a szerelvények.

Az ÖBB második generációs RailJet szerelvényeitől némileg eltér a kínált szolgáltatások mennyisége. Kezdjük a legegyszerűbbel, ugyanis a ČD szerelvényeiben Business (Magyarországon 1+-ként ismert) osztály nincs. A vezérlőkocsiban és a közvetkező kocsiban csak elsőosztályú ülőhelyek vannak: előbbiben 44, utóbbiban 55 darab; ez tizenhárommal több mint az osztrák testvérein. Ami szintén nincs, az az alacsonypadlós kocsi, így a három kereksszéket (aminek a vonat közepén lévő kocsiban van hely kialakíva) külső segítség igénybevételével lehet majd a fedélzetre felvinni. Szintén ebben a középső kocsiban kapott helyett a korábbi RailJetekről ismerős „Infopoint” és a kisgyerekes szakasz.

Business osztály nincs, a vezérlőkocsiban is „csak” első osztályon utazhatunk.

Ami szintén eltérés – ezúttal a cseh szerelvény javára – az étkező(fél)kocsi: az ÖBB új RailJet szerelvényén ugyanis mindössze két asztal található, összesen hat ülőhellyel; a ComfortJet szerelvényeken 18 ülőhely található az étkezőkocsiban. A kor követelményeinek megfelelően 230 V-os csatlakozók vannak minden ülőhelynél, ahogy USB-A mellett USB-C csatlakozókról is tudjuk tölteni az (okos)eszközeinket; indukciós töltési lehetőség viszont csak az első osztályon van. Ha már a töltésnél járunk, térjünk rá a kerékpáros szakaszra: ez közvetlenül a mozdony melletti kocsiban található, ahol 12 kerékpár helyezhető el, a konektorokat pedig úgy alakították ki, hogy az elektromos kerékpárok biztoságosan tölthetőek legyenek.

A České dráhy első körben a Prága–Ostrava–Bohumín és a Františkovy Lázně–Prága–Ostrava–Bohumín útvonalakon veti be az új jövevényeket, de a későbbiekben nemzetközi pályára is kieresztik őket. Prágából dél felé Bécs és Graz érintésvel Villach, valamint Pozsonyon át Budapest lesz a két meghatározó útvonal, a jelenlegi tervek szerint már 2025 végétől. A későbbiekben azonban már észak fele is nyitna velük a cseh állami vasúttársaság: a meglévő célállomások (Berlin, Hamburg, Kiel) mellett Koppenhága is felkerül arra a térképre, amiket a ČD a ComfortJet szerelvényekkel szeretne kiszolgálni.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.