2025. 05. 29.

Bécsi nyár 2025: feltúrva

Közlekedési szempontból keménynek ígérkezik a nyár a bécsieknek és ingázóknak egyaránt, hiszen számos, komoly zavartatással járó közlekedési felújítás zajlik majd, mind a városi közlekedésért felelős Wiener Linien, mind pedig a vasúti infrastruktúrát kezelő ÖBB Infra részéről. Nem közlekedik a városon át a gyorsvasút, egy szakaszon kiesik az U4-es metró és a Ringen is több fázisban felújítják a villamospályát - mindezt egyszerre. Kérjük, kapaszkodjanak - hajtás után a részletek!



Bécs városi közlekedési hálózatán az elmúlt években is komoly felújítások zajlottak, a nyári utcaképhez hozzátartozik az építkezés. A nagyprojektek közül szemezgetve: volt U1-rekonstrukció, több szakaszon U4-átépítés (főleg váltócserék), megújult a Wiedner Hauptstrasse villamosvonala, vasúti oldalon pedig a bécsi S-Bahn Stammstrecke több szakasza is hónapokra kizárásra került az elmúlt években. Jelenleg is futó projekt az S45 felső szakaszának június közepéig tartó átépítése Hernals és Handelskai között, a Wien Meidling és Wien Hütteldorf közötti Verbindungsbahn felújítása, valamint a 18-as villamos vonalának teljes átépítése a Fasangasse és a Schlachthausgasse végállomás között. Minderre tesznek rá június végétől szeptember 1-ig még egy lapáttal, és az alábbi listának nem is a hossza, hanem inkább az együttes hatása tűnik ütősnek. 

  1.  Nyitásnak egy jó kis S-Bahn kizárás: Praterstern és Floridsdorf között áll a vasút. Ilyen már volt az elmúlt években, a felújították a vágányhálózatot - ezúttal a kimaradt szakaszok felépítménye illetve a biztosítóberendezések vannak soron. Az ÖBB projektoldala kiváló térképekkel illusztrálja a nyári közlekedési rendet.
  2. Az U4 metróvonal Schottenring és Friedensbrücke megállók között kerül kizárásra, itt a kéregvezetésű alagút födémszerkezetén dolgoznak.
  3. A Ring nyugati oldalán a Schwarzenbergplatz és a Schottentor között 4 fázisban zajlanak majd a munkálatok a villamospályán. A teljes szakasz egyszerre nem kerül kizárásra, de egész nyáron változások lesznek az érintett vonalak közlekedési rendjében - a két nagyobb kizárás július 1. és augusztus 8. közé esik majd

Nézzük a hatásokat, pótlási rendet és alternatív megoldásokat az utasok számára! Kezdve az additív hatás problémájával: a fenti lista elég komolyan kiüti az észak-déli kapcsolatokat a városon belül. Hacsak nem nagyon nagy ívben kerüli az ember a belvárost, észak-déli eljutásra gyakorlatilag marad az U6-os, a terelt útvonalon közlekedő, békeidőben is elég zavarérzékeny és lassú D villamosvonal, illetve bizonyos mértékben az U1-es metró. Utóbbi inkább a Stammstrecke kizárását tudja pótolni azok számára, akik Leopoldau felől érkeznek - a Korneuburg felől érkező vonatok utasai számára ez nem segít. A többi tömény küzdés, főleg az U4 felső szakasza mentén lakókat vagy dolgozókat találja telibe ez a nyár - a Stammstrecke kiesése miatt a Handelskai vagy a Traisengasse megállók által nyújtott észak-déli kapcsolat is kiesik. Az éppen újra teljes vonalon üzemelő S45 lehetne szépségtapasz, de ennek nyugati szakaszán egészen a külvárosi Hütteldorfig nincs metrókapcsolat, a keleti végen (Handelskai) pedig a Stammstrecke zárása miatt a „semmiben végződik” a vonal.

Az ÖBB áttekintő térképe a vágányzári tervről - feltüntették az U4-en folyó munkákat és a Ring villamosainak kiesését is, de a 71-es villamos kizárása már nem esik a térkép által lefedett területre
(forrás: ÖBB Infra)

Zajlik a 18-as felújítása a Leberstrasse/Landstraßer Hauptstrasse sarkon; mivel a környéken egykori vasúti és ipari területeken komoly lakásépítés is zajlik viszonylag távol a metróvonalaktól, a 18-as gerincvonali szerepe itt kifejezetten hangsúlyos

Nagyjából ugyanitt tekintünk a St. Marx csomópont felé - itt átépül a megálló és körülötte változik a közút vonalvezetése is

A St. Marx csomópont előtti megálló helye a 18-as vonalán, a háttérben éppen két 71-es kocsi halad át a kereszteződésen. Júniustól szeptember elejéig ez a keresztező villamosforgalom is leáll az átépítés miatt, a 71-est a belvárostól idáig a 71E busszal ptóolják, innen a 11. kerület felé viszont semmivel sem

Ami a pótlásokat illeti, a Praterstern-Floridsdorf gyorsvasúti vágányzár pótlása a korábbi években ugyanitt zajlott nyári vágányzárnál bevált metódus szerint történik majd: lesznek minden megállót felfűző, kicsit kacifántos útvonalú (és lassú) buszok, illetve direkt, közbenső megállás nélküli „átemelő” busz Praterstern és Floridsdorf között. Utóbbi komoly előnye, hogy a forgalomtól függően több híd közül választhatnak a buszvezetők. A REX-forgalomban érdekes megoldásként visszatérnek a korábban már szintén látott “Szputnyik-vonatok” (kölcsönvéve a hajdani Berlin környéki vasúti körgyűrűs vonatok becenevét): egyes REX-járatok Süßenbrunn után Stadlau felé veszik az irányt, majd a Praterkainál kelnek át a Dunán és Simmering megállón keresztül érik el a bécsi főpályaudvart. A Hauptbahnhofon megfelelő vágánykapcsolat híján nem a Stammstrecke alagúti vágányain (1-es és 2-es vágányok) kell majd ezeket a vonatokat keresni, hanem a felszíni vágányokon (3-12), és Hauptbahnhof és Meidling között „kerülnek vissza” a gyorsvasúti szakaszra, ahogy az S80-as viszonylat vonatai teszik békeidőben.

Az U4 pótlása kicsit problémásabbnak ígérkezik: szokásához híven a Wiener Linien nem bonyolítja túl a dolgot, így csak egy E4 jelzésű pótlóvillamost állítanak be Schottenring belső végállomással, mely északon egészen Nußdorfig, a D villamos külső végállomásáig közlekedik. A dolog gyenge pontja, hogy az E4, illetve maga a D vonal is elég hosszan nem tér vissza a metró közelébe, így a Schottenring után az első „visszaszállási” lehetőség Spittelau, aminek (egy megállóra) már nem sok értelme van. Lényegében a nyárra elszigetelten maradó kétmegállós Fridensbrücke–Heiligenstadt metrónak nem sok értelme ebben a formában, valószínűleg keveseknek segít majd.

A legbonyolultabb megoldásokat a Ring lezárása kapcsán láthatjuk majd. Itt 4 fázisban zajlik a villamospálya átépítése és ezzel együtt a különféle terelési és pótlási megoldások is változnak majd. Az érintett vonalak a D, 1, 2 és 71 - ezek közül az 1 és 2 járnak a legjobban, mivel augusztus elejétől már normál útvonalon tudnak közlekedni. A legjobban a 71-est vágja haza a nyári felújítás, hiszen ez a maratoni járat gyakorlatilag egész nyáron kiesik az Enkplatz-tól befelé, azaz a Ring mellett a Rennweg és a Simmeringer Hauptstrasse belső szakaszán sem jár ez a viszonylat. Ennek oka, hogy a 18-as már zajló és korábban említett átépítéséhez logikusan kapcsolódik a St. Marx csomópont feltúrása is, illetve más munkákat is beütemeznek a szakemberek. Ami a többieket illeti: a 4 munkafázis közül az első és a harmadik csak pár napos, a két nagy kizárás a július 1. és 29. között esedékes 2. és a július 30. és augusztus 11. közötti 3. fázis. Előbbinél a Karlsplatz és a Parlament, utóbbinál a Parlament és a Schottentor között lesz tényleges felújítás, az 1-es és 2-es villamosok terelésével pedig ezt rajzolják körbe, míg a D végig a Stubentor felé közlekedik a Ring nyugati oldala helyett. A 2. fázis információs füzete elérhető itt, míg a 3. fázisé innen letölthető.

Milyen alternatívák állnak az utasok rendelkezésére? Nos, ebből a szempontból a 71-es villamos tűnik a leggyengébb láncszemnek: bár a Wiener Linien mindig párhuzamosként kezeli és ajánlja az U3-as metrót, ami a 11. kerület felől nézve jogos, a 3. kerület szempontjából inkább az amúgy is zsúfoltnak számító 74A busz jelent alternatívát, illetve a St. Marx környékén a 18-as villamos - ami szintén nem jár a kerületi szakaszon felújítás miatt, egészen szeptemberig. A 71-es kap ugyan egy 71E jelű pótlóbuszt a Karlsplatz és a St. Marx között, ez főleg a kerületen belül segítség, a 11. kerületi megállókig már nem megy el. Hosszabb távokra az U3 az egyetlen érdemi alternatíva, viszont egy esetleges üzemzavar a metrónál idén nyáron igazi sakk-matt helyzetet okozhat. Titkos tipp a repülőtérre tartó S7-es viszonylat, de sajnos ez elég esetleges: a Pratersternnél ez is el lesz vágva észak felé, valamint 30 percenként jár csúcsidőben is - viszont Kaiserebersdorf felől ezen a vonalon már jó alternatíva lehet a városon belül három megállót kihagyó óránként kettő REX7-es az S7 mellett. Az Enkplatzon túlról érkezve a 11-es jelent még megoldást, mely az U1-hez csatlakozik Favoriten városzrészben.
Az U4 északi szakaszán a D és E4 (pótló) villamosok jelentik a természetes alternatívát, de ezek sokkal lassabbak, amivel számolni kell. Az U6-ost is érdemes megfontolni azoknak, akik a Ringtől nyugatra szállnának fel az U4-re.
A Ring villamosainak lezárására az U1, U2, U3 és U4 a logikus megoldás, illetve a Ring keleti oldalára terelt villamosok - utóbbinál lassabb haladásra érdemes felkészülni, különösen a Schwarzenbergplatz csomópont kapacitása tud elégtelen lenni, ha a normálnál intenzívebb a Ringről kikanyarodó és oda bekanyarodó villamosforgalom.
A gyorsvasúti fővonal kizárása kicsit keményebb dió, nehéz okosnak lenni. Aki a városon átutazik délnyugat felől, annak Meidling és Floridsdorf közötti “átemelésre” jó lehet az U6-os metró, illetve sok esetre jó lehet az U1-es, a föpályaudvarnál átszállva, vagy a keleti végek felé a Pratersterntől az U2 és a csatlakozó villamosok. Például Floridsdorf felől a belváros felé a 25-ös villamos Kagranig és onnan U1 - de forgalomtól függően akkor már a Floridsdorf–Praterstern direkt pótlóbusz is gyorsabb lehet. Aki városon túlról városon túlra tart, annak a Stadlau felé kerülő REX-vonatok jelentik a messze legkényelmesebb alternatívát. Városon belül észak-déli irányban érdemes egy pillantást vetni a 11A buszra is, az U6-al és U1-el vagy U2-vel kombinálva néha jó megoldás lehet - persze ha valami másra van szükség, mint amit az ÖBB pótlóbuszai nyújtanak.


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.