A szokásoshoz képest sokkal rövidebb határidővel hirdetett vágányzárat a BVG: négy hónapon át a kisprofilú metróhálózat talán legfontosabb csomópontjában hiába keressük majd a metrókat, ugyanis sürgős felújítás miatt le kell állítani a vonatközlekedést három vonalon is.
A több mint 120 éves berlini metróhálózat egyik fontos csomópontja a Nollendorfplatz állomás: itt találkozik egymással mind a négy kisprofilú vonal, azaz az U1-es, az U2-es, az U3-as és az U4-es viszonylat. A két földalatti és egy magasvasúti szinttel rendelkező csomópontban naponta 560 ezer utas fordul meg, így nem csoda, hogy szinte minden berlini életét érinti majd a BVG mostani intézkedése a tartományi közmédia híradása szerint.
A BVG jelezte, hogy január 12-étől várhatóan május közepéig az U1-es és az U3-as metró rövidebb útvonalon, illetve szakaszokra bontva közlekedik majd, míg az U4-es vonalat teljesen leállítják. Az ok pedig nem más, minthogy a Nollendorfplatz állomás földalatti részének födémje sürgős javításra, illetve felújításra szorul.
A problémákat okozó Nollendorfplatz állomás az U4-es vonal belső végállomása. 2012-ben készült képünkön a máig aktív 548/549 számú A3L92-es motorkocsi még a kettővel ezelőtti városi arculatban mutatkozik.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A vágányzári forgalmi rend tervezete szerint az U1-es metró a Warschauer Straße és a Gleisdreieck, valamint a Wittenbergplatz és az Uhlandstraße között jár majd. Az U3-as metró a (mondjuk így) belvárosi szakaszon nem közlekedik, csak a Spichernstraße és a Krumme Lanke végállomás között ingáznak majd a vonatok. Az U4-es vonalat teljesen leállítják, a schönebergi falumetrónál ez a legegyszerűbb megoldás. A korlátozás egyedül az itt magasvezetésű pályán közlekedő U2-es vonalat nem érinti csak. Ráadásul a Gleisdreieck és a Wittenbergplatz között az U2-es vonalat jelöli ki pótlásként a BVG, buszok csak a Wittenbergplatz és a Spichernstraße között járnak majd, ezzel tovább fokozva a tömeget az amúgy is zsúfolt U2-es vonalon.
A BVG azt is közölte, sok lehetősége nincs arra, hogy tovább halogassa a beavartkozást az építményben: a felszínről becsorgó vizek az évtizedek során komoly károkat tettek egy közelmúltbeli vizsgálat szerint, a helyzet pedig folyamatosan és gyors ütemben rosszabbodik. A felújításra 4,3 millió eurót különített el a közlekedési cég.
Az U4-es vonal, a „schönebergi falumetró” nem közlekedik majd a Nollendorfplatzon végzett felújítás idején. A képen az Innsbrucker Platz alatt fekvő külső végállomáson áll egy A3L-as sorozatú vonat még 2014-ben. A könnyűfém kocsiszekrényes motorkocsikat 2021-ben vonták ki.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A környéken azonban nem csak ez az egy probléma okoz fejfájást a BVG-nek: a Gleisdreieck állomástól az U1-es és az U3-as metrót hordozó hídszerkezetet 2028-tól újítják majd fel. A berlini szenátus által kötelezően közzétett tervek szerint az egykori Potsdamer Bahnhof vágányai, illetve az azok helyén létesített park felett átvezető viadukt és a Dennewitzstraße feletti híd érintett a projektben. Az előkészítő munkák miatt 15 fát kell kivágni és mintegy 1,1 hektárnyi területet foglal majd el az építkezés felvonulási területe. A munkák látványos részét 2028-ban kezdenék és 2030-ig tart majd a felújítás, a teljes költségvetés 74 millió eurós, ez része a Gleisdreieck térségét érintő összesen 350 milliós, kilenc részes felújítási programnak. Civil szakértők figyelmeztetnek: az építőipar általános munkaerő-hiánya miatt azonban a céldátum csak komoly erőfeszítések árán lesz tartható.
A felújításra szoruló híd még 2012-ben a Gleisdreieck állomás felső peronjáról nézve, ahol az U1-es és az U3-as vonatok járnak most.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A BVG itt évekig tartó metrópótlásra készíti fel az utasokat, a kérdés csak az, hogy lesz-e ilyen, vagy a Gleisdreieck és a Nollendorfplatz, illetve a Wittenbergplatz között itt is az U2-es vonal veszi-e át a forgalmat? A helyzet pikantériája az is, hogy jelenleg visszafogásra az érintett hídszerkezeten fekvő vágányokat használják az itt forduló vonatok, így más megoldás után kell néznie a BVG-nek, egy ideiglenes vágánykapcsolat beépítése szinte biztosra vehető.
Jól látszik a kép jobb szélén a 2011-ben készült képünkön is a 40-es lassújel eleje és a váltókörzet miatt kitűzött 20-as vége is, miközben felénk épp egy GI/1E sorozatú metró tart.
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A két érintett híd egyébként komoly forgalmat bonyolít le és eléggé öregek: a vágányok helye feletti viadukt 1926-os, de a Dennewitzstraße feletti létesítmény 1913-as gyártású. Ráadásul nem igazán nyúltak hozzá az újraegyesítés után a szerkezethez, mert itt végig közlekedtek a (nyugat-berlini) metrók, ellentétben a szomszédos U2-es vonal vonataival, amelynek újraindítása előtt azért alapos felújításon ment át a pálya és az alépítmény is. Egy 2016-os vizsgálat nyomán a vonatok már így is csak korlátozott sebességgel haladnak az öreg hídszerkezeteken, 50 helyett 40-es tempó engedélyezett csak.
Halász Péter



