Hosszabb lehet az S-Bahn. Ikarus villanybusz tűnt fel Chemnitzben. Bővült Graz villamoshálózata. Vitatja a Stadler az eredményt. Indulnak az Arriva új villanybuszai. Kék hírek tarkították a nyugat-német közlekedést.
Újabb év, újabb fenyőszállítmány
Bécs–Brüsszel | Ausztria–Belgium – Idén is menetjegyet váltott az ÖBB a VIB-nek a Brüsszelbe tartó nightjetre, ezzel szimbolizálva a 30 éves tagságot. 2021, 2022, 2023 és 2024 után már ötödik alkalommal ilyen módon az EU fővárosába eljutó ajándék fenyőt idén a Weber család ültetvényén találták. A 3,8 méter magas nordmannfenyő Trandorf am Jauerling mellett nevelkedett és a feldíszítés utáni hivatalos eseményen mostvirteli fúvószenekarok szórakoztatják majd az uniós közszolgákat.
A csoportképre nem fért rá a szállítmány, így egy valamivel kisebb társa képviselte.
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)
Hegyvidéki kísérlet
Chemnitz | Sachsen [Szászország], Németország – Meglehetősen összetett feladatot kíván teljesíteni a CVAG egy számukra még ismeretlen technológiával: az összes vonalukat felmérik egy elektromos autóbusszal. A 2028. áprilisáig tartó tesztüzem célja a technológia megismerése és alkalmazhatóságának vizsgálata, mivel a cég az EU 2019/1161 (CVD) irányelvnek, illetve azt a német jogrendben megtestesítő SaubFahrzeugBeschG jelenleg hatályos szövegének kénytelen megfelelni. 2023 során már beszereztek 7 szóló és 23 csuklós autóbuszt, melyek gázmotorral üzemelnek és mild-hybrid rendszerűek, de a 2026 és 2030 közötti emelt kvóta teljesítéséhez szükséges további meghajtási módok vizsgálata is.
A város legújabb buszait az MAN szállíthatta még közel két éve.
Korábban már tesztelték a Mercedes-Benz eCitaro és az MAN Lion's City 12E modelljét is, illetve az Ikarus 120e egyik prototípusát. A tartós teszthez a magyar gyártású autóbuszra esett a választás annak árelőnye miatt. November folyamán a járművezetők és a szerelők képzése folyt a háromajtós, városi kialakítású járművel, emiatt az első utasforgalmi járatra egészen 2025. november 29-ig kellett várni, amikor a Technopark és a Chemnitzer Straße végállomások között ingázó 53-as viszonylatra került beosztásra. Kívülre feltűnő, a többi autóbuszétól jelentősen eltérő színű matricázást kapott, míg beltere a CVAG hagyományos színeit és elrendezését hordozza. A Werner-Seelenbinder-Straßéban álló buszgarázsban egy 50 kW teljesítményű töltő áll rendelkezésre, amellyel a 314 kWh kapacitású akkumulátorcsomagot legfeljebb 6-7 óra alatt fel lehet tölteni.
A magyar karosszériával és kínai elektronikával készült jármű kívülről nem, belülről viszont nagyobb eltéréseket mutat az azonos szériában épült, újabb volános darabokhoz képest.
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Ezáltal hétre emelkedett a németországi üzemeltetőknél futó elektromos Ikarusok darabszáma és mindegyik a székesfehérvári üzemből származik.
Mégsem fogadják el
Bern | Svájc – A korábbi tartózkodó álláspontját megváltoztatva mégis bírósághoz fordult a Stadler Rail AG az SBB legutóbbi emeletes motorvonatokra vonatkozó beszerzése miatt. A Bundesverwaltungsgericht [Szövetségi Közigazgatási Bíróság] feladata ezúttal abban áll, hogy a svájci gyártó által kiemelt 0,6%-os árkülönbséget és az SBB által 25 éves időtartamra számított 100 milliós nagyságrendű megtakarítást vesse latba.
Hivatalos átadó
Budapest | Magyarország – 2025. november 28-án, három éves előkészítés után adhatták át hivatalosan Budapest legújabb tisztán elektromos hajtású autóbuszait, melyekkel december 1-től a 105-ös és 210-es vonalakon lehet utazni. A BYD által Kínában gyártott járművek beüzemeléséhez szükség volt az Andor utcai telephely átalakítására, ahonnan nyárig egyre több, összesen 82 autóbuszt adhatnak forgalomba. A projektről egy visszatekintő filmet is közzé tettek.
Körmendi Anikó, az Arriva Hungary vezérigazgatója a szimbolikus csatlakoztatással indította útjára a flottát; mellette Bodor Ádám, a BKK vezérigazgató-helyettese áll a szolgáltatást megrendelő szervezet képviseletében.
(fotó: ArrivaBus)
(fotó: ArrivaBus)
Fejlődik a Nightjet
Bécs | Ausztria – Megszerezte az első engedélyeit a Nightjet-ingavonat vezérlőkocsija, ezáltal Ausztria és Németország területén már teljes funkcionalitásában használható. Viszont az ERATV adatlapok (AT-DE-NL-IT és AT-DE-IT) alapján az ETCS L2 Baseline 3 nem teljesértékű, valamint kizárólag Ausztria és Németország területén közlekedhet vezérlőkocsiként bármely fedélzeti biztosító berendezés (PZB, LZB, ETCS) hatálya alatt, amennyiben a szerelvényhez kapcsolt mozdony képes az ep-kábeles NBÜ értelmezésére.
A railjet 2.0 és a ComfortJet hasonló kocsijai egyelőre továbbra is csak vontatott járműként közlekedhetnek.
A railjet 2.0 és a ComfortJet hasonló kocsijai egyelőre továbbra is csak vontatott járműként közlekedhetnek.
Mini hibrid
Bussnang | Svájc – Korábbi megrendelését egészítette ki az MBC, ezúttal további két hibrid üzemű (villamos és dízelmotoros) mozdonyt vásároltak a korábbi egy darabos megrendelés mellé. A Bière–Apples–Morges szakaszon használni tervezett járművek fő feladata a tehervonatok továbbítása lesz, amelykbe olykor nyomállványon normálnyomtávú darabok is kerülnek. A 64 tonnás szolgálati tömeg 17 méteren és négy tengelyen oszlik el, a 3 MW teljesítmény akár 220 kN indító vonóerőt és 80 km/h végsebességet is lehetővé tesz. A kiszállításra 2028 végén kerülhet sor.
Kicsi, de erős mozdonyok válthatnak majd ki évi húszezer kamiont.
(grafika: Stadler)
(grafika: Stadler)
Meghosszabbítanák az S-Bahnt
Teltow/Stahnsdorf | Brandenburg, Németország – Egyezségre jutott az i2030 projekt keret egy újabb tételéről Berlin, Brandenburg és a DB InfraGo: részletes tervek készülhetnek a kiválasztott variáns szerint az S25-ös vonal déli meghosszabbításához. A jelenleg Teltow Stadt állomáson véget érő sínek mindössze húsz éve vannak használatban, de már az 1900-as évek eleje óta foglalkoztatta a település illetékeseit a hálózatba csatlakozás. Jelenleg a Südende–Teltow Stadt szakasz kétvágányúsítása és meghosszabbítása van napirenden, melyre Teltow és Stahnsdorf 29,7 millió eurót, Berlin 18,8 millió eurót különített el. Az engedélyeztetési folyamat 2027-ben indulhat, és az új szakaszon két állomás épülne az Iserstraße, valamint a Sputendorfer Straße magasságában. A nyomvonal bő évszázada beépítetlen, bár a Friedhofsbahn elérése az idők során lehetetlenné vált. A teljes szakasz mintegy 7 km, amiből 4,5 új építésű lenne, a végállomáson négy szerelvény tárolásához épülnének tárolóvágányok. A beruházással lehetővé válna a mostani S25 és S26 10 perces ütemre sűrítése, ami tudplázná a kapacitásokat.
Az erdősávba kerülne az új végállomás, a pontos kialakítása egyelőre még nem ismert. Innen 4,5 kilométernyi majdnem nyílegyenes pálya érné el a jelenlegi végállomást.
(fotó: Marius Hertzer / DB Netz AG)
(fotó: Marius Hertzer / DB Netz AG)
Új vonal nyílt
Graz | Ausztria – 2025. november 29-től már utasforgalomban is használható a két és fél év alatt megépített új belvárosi villamosvonal, amely a Jakominiplatz és az Roseggerhaus között nyit új eljutási irányt a Nutorgasse érintésével. Szintén új a 16-os és 17-es vonal, melyek a 6-os és 7-es verziójaként erre közlekednek a korábbi önálló sűrűséget a belváros két felén megosztva, de naptípustól és időszaktól függő üzemidőben. A 17-es csak hétköznapokon, üzemkezdet és 20 óra között üzemel, egyéb időszakokban a 16-osra kel várni az új megállókban.
A kép bal szélén indul az új vonal sínpárja, korábban csak a Radetzkyspitz hurok volt járható.
(fotó: Holding Graz / Fischer)
(fotó: Holding Graz / Fischer)
Blaulichtecke
Düsseldorf | Nordrhein-Westfalen [Észak-Rajna-Vesztfália], Németország – Súlyos villamosbaleset történt Düsseldorf Holthausen kerületében, az azonos nevű villamosvégállomás hurokvágányához vezető váltónál november 26-án reggel. A tartományi közmédia, a WDR információi szerint 15 sérültje van a balesetnek. Az esemény során az U72-es viszonylatra beosztott csatolt, a 3364-es és a 3335-ös pályaszámú NF8U sorozatú kocsikból álló szerelvény első egysége siklott ki, ami magával rántotta a hátul közlekedő járművet is. A baleset oka egyelőre ismeretlen, de az elsődleges vizsgálat tézisei szerint az alig 200 méterre lévő megállóból kigyorsító szerelvény valamilyen ok miatt nem egyenesen, hanem a hurokba, kitérő irányba vezető váltóra haladt rá. A balesetben megrongálódtak az egyik közeli járműkereskedés előtt álló motorok és rollerek is.
A balesetben érintett 3364-es pályaszámú kocsi és a 3335-ös társa az esemény előtt, november 24-én készült képünkön a belváros felé tart az U72-es vonalon és épp elhagyja az Engerstraße megállóhelyet.
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Rheda-Wiedenbrück–Oelde | Nordrhein-Westfalen [Észak-Rajna-Vesztfália], Németország – Magyar szemmel talán szokatlan esemény történt november 23-án, vasárnap délután. A Minden (Westfalen) állomásról eredetileg Köln/Bonn Flughafen felé tartó RE 6-os viszonylaton közlekedő 89724-es számú vonat mozdonyvezetőjét előállították a rendőrök. Az eset előzménye, hogy a vonat Rheda-Wiedenbrück állomáson a menetrendi megállás helyett áthaladt és csak a nyílt vonalon állt meg. A rendkívüli helyzet miatt a vonatkísérő érdeklődni próbált a mozdonyvezetőnél, azonban a motorvonat vezetőállására belépve az alkoholszag csapta meg a mozdonyvezető felől. A vonatkísérő megakadályozta a vonat továbbindulását és értesítette a hatóságokat. A vasúti közlekedésért felelős Bundespolizei közleménye szerint a mozdonyvezető szondáztatása során 2,67‰-es értéket mértek a légalkoholjában. Durva egyszerűsítés és átlagolás eredményeként azt mondhatjuk, hogy egy kb. fél liternyi tömény szeszesital elfogyasztása után lehet rövid időn belül ilyen értéket produkálni. A vonaton utazó mintegy 250 főt a tűzoltók segítségével szállították le a nyílt vonalon, a szerelvényt pedig egy másik mozdonyvezető Oelde állomásra vitte be kora estére. A vonatot üzemeltető National Express Rail GmbH kiemelte a vonatkísérő gyors és hathatós intézkedését és jelezte, hogy a vasúti alkalmazottak számára továbbra is szigorú zéró tolerancia érvényes a tudatmódosító szerek használata terén. A National Express mindenben együttműködik a hatóságokkal, akinkek a közreműködését köszönik és elnézést kérnek az utasoktól. A szövetségi rendőrség a vasúti közlekedés veszélyeztetése miatt indított eljárást, a három órás akadály pedig komoly késéseket okozott a sűrű vasúti közlekedésben.
Wolfsburg-Hattorf | Niedersachsen [Alsó-Szászország], Németország – Nem csak a sínpárokon okozott problémát az alkoholos befolyásoltság, hanem a közúton is. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a WVG járművezetője Hattorf felé haladva egy körforgalomban a középszigeten át közlekedett, több jelzőtáblának és egy fának ütközve, majd az útpadkáról visszakapaszkodva az útpályán állt meg. A helyszínen végzett légalkoholteszt 2,7‰-es eredménye miatt a rendőrség bevonta az 52 éves járművezető jogosítványát, akit könnyebb sérülésekkel kórházba is szállítottak. Az autóbuszban jelentős kár keletkezett, de a balesetben nem sérültek meg az utasok. Az már csak a szerencsének köszönhető, hogy az arra közlekedő kerékpárost csak hajszálnyival került el a jármű – tette közzé a helyi rendőrség.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter








