2011. 06. 17.

Határon túli bevetés?

Úgy tűnik, a MÁV-TRAKCIÓ lehet, hogy mégsem idehaza veti be a lassan csatasorba álló TRAXX-mozdonyokat. Bár eredetileg belföldi és nyugati-európai távolsági forgalomban vettek volna részt, a helyzet változik a hírek szerint.

A MÁV-TRAKCIÓ és a Bombardier aláírt egy 5,2 millió euró (1,37 milliárd forint) értékű szerződést, amelyben a 25 és opciósan további huszonöt TRAXX-mozdony átalakításáról szól – írja a Railway Gazette online kiadása. A szerződés kitételeinek értelmében a gépeket Szlovákiában, Szerbiában és Romániában is bevetné a gépeket a MÁV-TRAKCIÓ, ugyanis e vasutak követelményeinek megfelelően alakíttatná át a mozdonyokat az állami vasúttársaság.
A kérdés azért is érdekes, mert a 160-as végsebességre tervezett gépek nyugaton, pontosabban Bécstől nyugatabbra aligha rúghatnak labdába a távolsági személyforgalomban. Viszont mivel csak 25 kV 50 Hz és 15 kV 16,7 Hz alatt képesek üzemelni, észak felé is korlátozva van a bevetési lehetőségük: személyforgalomban legfeljebb Brno környékéig juthatnak el, hiszen távolabb már egyenáramú üzem van. Mi több, a gépeket csak Nyugat-Szlovákiában használhatná a cég, – ha a szlovákok engedik – mert a Hidasnémetinél lévő határátmenet már egyenárammal van villamosítva.
Vajon valóban a V43-asok kiváltása a cél? Nem éppen a MÁV-TRAKCIÓ külföldi terjeszkedése?

Dél, azaz a Balkán felé nincs ilyen gond, a szerbeknél a hazai villamosítási rendszer áll rendelkezésre. Ugyanez a helyzet Románia felé: ott még a vonatbefolyásoló rendszer is passzol, hiszen a gépeken van INDUSI, csak éppen meg kell tanítani őket románul is.
A külföldi tervek híre azért is pikáns, mert bizony úgy volt, hogy a huszonöt (és esetleg további huszonöt) gépet jobbára belföldön vetnék be – kiváltva a legöregebb Sziliket. Viszont ezek a V43-asok nem járnak külföldre…
Ebben az esetben felmerülhet a kérdés: vajon valóban jó vétel volt egy ilyen TRAXX? Nem lett volna okosabb négyáramnemű gépet venni kicsivel több pénzért, de cserében akár a Budapest és Berlin közötti vonatok továbbítását is rájuk lehetne bízni, a százhatvanas végsebesség tökéletesen elegendő lenne arrafelé.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.