2011. 09. 19.

A lichterfeldei tolatós

Berlin-Lichterfelde West. Valaha az amerikai megszálló erők állomása volt, ma már csak egy sokadik S-Bahn-megálló a Wannseebahn mentén. No és persze a Wannsee felől érkező tolatós tehervonatok végállomása. Ritkaságszámba megy a városon belüli számtalan iparvágány kiszolgálását végző tehervonat, de itt azért akad elegy, amit fuvarozni kell.



Ritkán, jobb esetben naponta egyszer, valamikor délután érkezik Berlin-Wannsee felől a bizony ha nem is szebb, de forgalmasabb napokat látott Berlin-Lichterfelde West állomásra a tolatós tehervonat. A szerelvényt legtöbbször egy Ludmilla továbbítja, s az elegyrendezést pedig egy nyugat-német eredetű tolatómozdony végzi.
Az állomás valaha az amerikai megszálló erők számára kijelölt pályaudvar volt. Innen indultak a katonai eszközökkel és emberekkel rakott vonatok a brémai vagy a bremenhaveni kikötő felé – vagy éppen az egykori NSZK területén lévő más amerikai bázisokra.
A két Németország egyesítése után azonban okafogyottá vált a megszállás és szép lassan innen is visszavonták a katonák nagy részét. Az állomás pedig elvesztette stratégiai jelentőségét. Csak egy sokadik S-Bahn-megálló maradt – no és persze a környező iparvágányok kiszolgálását végző kis rendezőpályaudvar. A forgalmat jobbára a helyi Ford-gyár és márkakereskedés adja, hozzájuk érkeznek a cserefelépítménnyel rakott pőrekocsik. Az amerikai hadsereg egykori iparvágányát nem nagyon használják már...
A kis mozdony is elbírta volna, de a hosszú tehervonatot nem ő, hanem jóval izmosabb szovjet kollégája, egy Ludmilla hozta Berlin-Licterfelde West állomásra

Ottjártunkkor az elegyrendezéssel a 363 821 számú gép foglalatoskodott. A mozdonyt 1960-ban gyártotta a Henschel und Sohn kasseli gyára, 30110/1960 gyári számon. A gép eredeti pályaszáma V60 821 volt. Később, 1968 után a 261 821-es számot viselte. Az 1980-as évektől kezdve sorozatszáma megváltozott 361 821-es számon dolgozott tovább előbb Dortmundban, majd Oberhausen Osterfeld-Süd telephelyen. 1989. május 31-étől 365 821-es számon folytatta pályafutását Ulmban. 1998-ban kapta mai – távirányításra utaló – 363 821-es számát. A gép ekkortól 2000-ig Senftenbergben, majd azóta a Berlin melletti rendezőpályaudvar Seddin állagában dolgozik.
A kis mozdony távirányítós üzemre is alkalmas, erre utal a 363-as sorozatszám

...és valóban, a három kocsis tolatóegység végén nem a tolatásvezető, hanem maga a mozdonyvezető dolgozik – egyedül
(a szerző felvételei)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.