2011. 10. 07.

Metró vagy villamos?

Még bőszen épül a bécsi főpályaudvar – részlegesen 2012 decemberében helyezik üzembe –, de már most változások vannak a városi közlekedési kapcsolatokat illetően. Az U2-es hosszabbítása lekerült a napirendről, a villamos és a meglévő U1-es metró elég kell legyen a szakemberek szerint.


A 2009-2010-es menetrend életbe lépésével végleg megszűnt a bécsi Südbahnof. Azóta már szinte nyoma sincs az eredeti épületnek, hiszen épül helyette a Hauptbahnhof. A részlegesen 2012-től működő pályaudvar mellett, a régi fejpályaudvarok helyén új városrész is épül. Az átfogó tervek a tömegközlekedési kapcsolatokra is kiterjedtek: a terület nyugati szélén vezet az U1-es metró, míg kelet felől a D jelzésű villamos hosszabbítják meg a pályaudvarig. Tervezték, hogy 2019-ig megépül a Karlsplatztól a Rennweg érintésével idáig tartó hosszabbítása az U2-es metrónak, de most úgy tűnik, a bécsi városháza letett erről a tervéről.
A Wiener Zeitung értesülései szerint több metróépítési terv is felülvizsgálatra került az osztrák fővárosban. Az már biztos, hogy az U1-es vonal déli, Rothneusiedlbe vezető hosszabbítása nem készül el 2015-re. A szakértők most az U2-es vonal keleti, Karlsplatztól a Gudrunstraßéig, lényegében az új főpályaudvarig vezető bővítését vizsgálják és igen nagy az esélye, hogy ez is lekerül a napirendről. Mindkét projekt esetében megvalósíthatósági tanulmány készül az alternatív vonalvezetésre vagy a felszíni, villamosok általi kiváltásra.
Az U1-es vonal eredetileg tervezett hosszabbításának rajza
(forrás: www.wien.gv.at)

Az U2-es vonal hosszabbítását sokan kritizálták már. A leginkább hangoztatott észrevétel szerint a D jelű villamos hosszabbításával gyorsabb kapcsolatot kaphat a főpályaudvar a belváros felé, mint az U2-es metróval, ami kerül egyet Rennweg városrész felé a tervek szerint. A 2007-ben elfogadott elképzelések szerint a 2014 és 2019 között megépülő, 4,6 kilométer hosszúságú vonalhosszabbításra 670 millió eurót, napi árfolyamon számolva mintegy 200 milliárd forintit terveztek elkölteni.
Az U2-es metró tervezett meghosszabbítása
(forrás: www.wien.gv.at)

De nem csak a pénzügyi túlméretezettség miatt tennének le a bécsiek a vonal bővítéséről. A Wiener Linien új üzemeltetési vezetője, Eduard Winter szerint a metróállomások átlagosan 500 méter sugarú körzetből érhetők el optimálisan. A cégvezető szerint a megépülő új városrészt e szempontok szerint a meglévő U1-es vonal nagyon is jó ki tudja szolgálni. Hozzátette: ráadásul a D jelű villamos új szakasz a városrész kellős közepén vezet majd át, így az utasok könnyen elérhetik a belvárost vagy éppen az U1-es metróvonalat. Winter azonban azt is hozzátette: ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy letesznek az U2-es vonal hosszabbításáról, hanem azt, hogy a mindenki számára megfelelő megoldást kell megtalálni. De a jelenlegi formájában az U2-es hosszabbítása teljesen felesleges szerinte.
Az U2-es 2010. október 2-án hosszabbodott az Aspernstraßéig, majd hamarosan tovább bővül a Seestadt irányába. Délen azonban jó eséllyel nem gyarapszik a vonal hossza
(a szerző felvétele)

Az U1-es déli hosszabítása kapcsán Winter úgy nyilatkozott: 2015-ben az U1-es déli végállomása nem Rothneusiedl, hanem Oberlaa lesz, azaz az eredetileg 4,85 kilométeres bővítést erősen megkurtítanák.
A Wiener Linien üzemeltetési vezetője szerint a D villamos és az  U1-es metró elegendő kiszolgálást nyújt az egykori Südbahnhof helyén épülő városrésznek
(a szerző felvétele)

A környéken más fejlesztések is terítékre kerülnek. Az osztrák közszolgálati rádió és televízió, az ORF hamarosan új médiaközpontot épít a St. Marx városrészben. A városvezetés tervei szerint a 18-as villamos szolgálná ki az új létesítményt. A városházán keringő tervek szerint a villamosvonalat zárt pályán vezetnék és gyorsvillamosként, premetróként építenék ki. A sűrűbben és nagyobb tempóval közlekedő villamost pedig Eduart Winter szerint a metró milliárdos forrásigénye helyett néhány millió euróból meg lehetne építeni.
A 18-as villamos néhány milliós ráfordítással a metrókkal versenyképes ellátást biztosítana a hamarosan a Küniglbergről St. Marxba költöző ORF-nek
(a szerző felvétele)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.