2012. 06. 05.

Újra tolhatják – de mikor?

Bennfentesek szerint hamarosan újra közlekedhetnek halberstadti kocsikból kiállított ingavonatok. Azonban nem csak tisztán „Halbi” stokkokról van szó, hanem egyre többen feszegetik a kérdést, miszerint az ilyen kocsikkal közlekedő IC-ket is lehetne tolni. Az első bevetés azonban még várat magára egy ideig, feladat bőséggel akad az üzem újraindításáig.



Bennfentesek szerint újra közlekedhetnek Halbi-ingák a magyar síneken. Jó ideje már, hogy egy korábbi abroncsrepedés miatt megtiltották a használt német vezérlőkocsikkal közlekedő tolt vonatok forgalmát. Most azonban végre ismét értelmet nyerhet a DB AG-tól beszerzett járművekhez igazított V43.30-as, újabb keletű nevén 433-as sorozatú mozdonyok üzemeltetése, hiszen ismét visszatérhetnek a MÁV hálózatára az ilyen ingavonatok.
Húzva közlekedő ingavonat a Székesfehérvár–Celldömölk–Szombathely vasútvonalon. Vajon hamarosan ismét tolhatják?

Emellett azonban nem csak a „Cirmosok” tolhatják majd a kocsikat: a hírek szerint felmerült, hogy a TRAXX-ok tolt üzemben is továbbíthatnák a belföldi IC-ket, hiszen a közbülső kocsikon van átmenő UIC-vezeték, amelynek segítségével a német rendszerű, időmultiplexes távvezérlés működőképes.
Frissen felújított és magyar igényekre szabott – vonatbefolyásoló nélküli – vezetőállás a balatoni gyorsvonatok egyikén. Vajon használatba kerülhet végre?
(fotók: Halász Péter)

Ez a lépés jelentős előrelépés lenne, hiszen például a kör-IC-k esetén jelentősen csökkenne a járműigény (a Nyugatiban forduló vonatokra két gép kell, egyik akad és a bakon marad, a másik pedig visszaindul a vonattal), illetve értelmet nyernek a korábban elvégzett átalakítások is.
Egy TRAXX, mögötte egy Halbi-vezérlő. Vajon a gép átkerülhet a vonat végére?
(fotó: Magyarics Zoltán)

A RegionalBahn információi szerint a vezérlőkocsik első forgalomba állítása azonban még jócskán várathat magára. A toltvonati üzemhez szükséges berendezések érvényessége ugyanis lejárt, hiszen a járművek négy-öt éve álltak forgalomba. Az időközben érvényességüket vesztett berendezések (például a fékezőszelep, légfeszmérők, vonatbefolyásoló berendezések) újbóli érvényesítése eddig nem volt napirenden, hiszen a tolt üzem 2010-es felfüggesztése óta nem foglalkoztak ilyesmivel. A dolog most került napirendre, ugyanis a MÁV-START rájött: az ingavonatos közlekedésben nem kell körüljárni vagy többletmozdonyokat kérni a MÁV-TRAKCIÓ-tól.
(Halkan jegyezzük meg: az ingavonati üzem előnyeit nem először fedezik fel: 1968-ban már a miskolci igazgatóság térségében is feltalálták a spanyolviaszt – ahogy azt nemrégiben megírtuk.)
A témában keressük a MÁV-csoport illetékeseit is, remélhetőleg hamarosan megoszthatjuk olvasóinkkal is a vasúttársaság álláspontját.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. a vezérlőkből anno állítólag sikerült kiszerelni a villamosfék vezérlőkarját, így a TRAXX-ok tárcsafékjeit igencsak igénybe venné a tilitolizás...:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha megnézed az utolsó képünket, látod, hogy csak a légfék vezérelhető közvetlenül (hogy a villamosféket kényszerűen vezérli-e, azt nem tudom), a villamosfék nem. Már csak azért sem, mert ugye a V43.30-asoknál ez eleve esélytelen lenne villamosfék híján.
      A DB-nél ezen azonban ez még megvolt, lásd e képet:
      http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/regional/ex-DR/Bybdzf/brund02gr.jpg
      Igaz, ott megvolt a vezérlőkocsira ható kiegészítő fék vezérlőkarja is (fékezőszelepnek nem mondanám), ami a MÁV-csoportnál az ablak melletti nagy piros gombbá változott.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.