2012. 07. 24.

Drágul az IC-pótjegy – vagy mégsem?

Szeptember 1-jétől búcsúzhatunk a fix áras IC-pótjegyektől. Illetve mégsem, hiszen több vonatot nem vesznek be a rendszerbe, amely gyökeresen átalakítja, távolságalapúvá teszi a jelenleg többé-kevésbé egységes pótdíj-rendszert. Ráadásul egy fontos változás is lesz: megszűnik az öt kilométerre szóló vonatjegy!




Néhány, magát jól értesültnek gondoló forrás szerint szeptember 1-jétől változik az IC-pójegyek árképzési rendszere a magyar vasutakon. Az eddigi viszonylag áttekinthető – bár nem éppen szükségszerű – pótjegy-rendszert nem csak a megtett távolság, hanem a vonatok frekventáltsága is jellemezné. Alig több, mint egy hónap múlva már élne a rendszer, tájékoztatás, legalábbis hivatalosan, még nincs.
A rövidke Lillafüred IC-re vajon olcsóbb vagy drágább lesz a vonatjegy?

Egy, magát közlekedésinek gondoló internetes oldal szerint jelentős mértékben differenciálódnak majd a viteldíjak. A szóban forgó cikk szerzője szerint biztosnak látszik, hogy például a fővárosból és Tatabányára, Szolnokra, Szekszárdra, Győrbe olcsóbb lesz utazni belföldi IC-vel, míg Nyíregyházára jóval többért lehet majd eljutni. A szerző tudni véli, hogy a MÁV és a GYSEV vonalaira, éppúgy mint a menetjegyek esetében, a távolságot megtörve kell majd kiszámítani a pótdíj mértékét, így Szombathelyre a 0-150 forint közötti összeget kóstáló helyjegy mellé további 355-505 forintnyi felárat kell majd fizetni, összesen tehát akár 655 forintot is kell fizetni az állítólagos komfortért a menetjegyen felül.
távolság (km) a pótjegy ára (Ft)
0-100 150
101-120 175
121-140 205
141-160 235
161-180 265
181-200 295
201-220 325
221-240 355
241-260 380
261-280 410
281-300 440
301-350 515
351-400 590
401-450 660
451-500 735
500+ 735
A pótjegyek mellé a 0-150 forint értékű helyjegyet is meg kell venni!

Arról nincs hír, hogy mondjuk egy Miskolc–Győr utazás esetében Budapesten megtörve kell-e számolni a távolságot avagy egyben? Előbbi a vasút, utóbbi az utas javát szolgálja. Nem mellesleg felmerül a kérdés: vajon például jobban kopik az ülés az utas alatt, ha 100 helyett 247 kilométernyit utazik IC-vel?
A szombathelyi IC drágább lehet, mint eddig – vajon megéri többet fizetni az IC-kért?
(fotók: Halász Péter)

A szerző szerint a kiegészítő jegyet a készülő szabályozás szerint azokon a távolsági buszokon is meg kell majd fizetni, amelyek útjuk egy részét autópályán teszik meg – elvileg legalábbis. A gyakorlatban azonban úgy hírlik, hogy a Volánok ez alól kibújnak majd...
Fontos változás az is, hogy a legrövidebb távolságra szóló, teljes áron 155 forintos, 5 km-es jegy megszűnik. Helyette a legkisebb egység a 10 km-es lesz majd, 250 forintért. Állítólag azért döntöttek így, mert a budapesti vonaljegyeknél olcsóbb így a vonatozás. Csak azt felejtik el az illetékesek, hogy a Budapesti Közlekedési Központ jelenleg is dolgozik a vonaljegy-alapú rendszert kiváltó új jegyrendszer megvalósításán és mihamarabbi bevezetésén.
A témában keressük a MÁV Zrt-t is, a Kommunikációs Igazgatóságon szerda reggelre ígértek tájékoztatást arról, hogy meg tudják-e erősíteni a kiszivárgott információkat.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. A MÁV-GYSEV útvonalakat eddig sem értettem. Miért nem lehet egyben számolni a jegyet, az engem utasként meg már nagyon nem érdekel, hogy a két cég azt hogy osztja el. Mellesleg valami hasonlóképp képzelem el a nemzetközi jegyet is, ha Bécsbe, vagy Nagyváradra megyek, akkor adjanak egy X km-es jegyet, a MÁV meg az ÖBB/CFR meg ossza el, ahogy akarja, gondolom km-arányosan. Persze az internet korában nem tudom mi akadályozná meg a Kisszénás-Barcelona jegy egyben kiadását, de az európai vasutakat ismerve az már tényleg nagyon bili. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A MÁV-GYSEV viszonylatban a korrekt elszámolás jegyében kezelték külön a megtett távolságokat eddig is. A dolog nem rossz, főleg a GYSEV szempontjából nézve, hiszen elvileg korrekt adatokkal rendelkezik, hogy mennyi pénzt kell kérnie a MÁV-tól a nála megváltott, a GYSEV szakaszaira érvényes jegyek után.

      Azonban az IC-pótjegyek esetében a távolsághoz való kötés eleve hülyeség, sőt, megkockáztatom, maga az IC-pótjegy intézménye is erősen megkérdőjelezhető, mert miért is van rá szükség?

      Törlés
  2. Akkor ezzel sikerül majd ismét közútra terelni a nehezen megtartott utazóközönséget...

    VálaszTörlés
  3. Szerintem igazságosabb a pótjegyet km arányosan szedni, és ha nem utaznak az emberek IC-vel, akkor adjanak kedvezményt. Mert milyen az, hogy a gyorsvonat tömve van, az IC meg üres? Az árakkal lehet az utasokat kicsit terelni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A távolságarányos pótjegy valóban igazságosabb, már ha egyáltalán szükség van rá - ahogy korábban kifejtettem, szerintem nem indokolt, nincs érdemi tartalma.

      A tömött gyors versus üres IC már sikamlósabb kérdés, mert egy komolyabb távra szóló teljes árú menetjegyhez képest a pótjegy nem jelentős többletkiadás, míg a 90%-os jegy esetében már egész más a képlet. Az igazi baj szerintem az, hogy egy 10000 forintba kerülő Bp. - Záhony menettérti teljesárúért marhavagon színvonalat kapsz, hacsak nem veszel mellé pótjegyet. Tehát az ár-érték arány annyira katasztrófa, hogy ha már csak nagyjából is megéri, az emberek kocsiba ülnek inkább.

      Most megy a tili-toli a pótjeggyel, ami gumicsontnak jó ugyan, de más értelme nincs. Aminek már nagyon régen történnie: pótjegy megszüntetése, a túlburjánzott kedvezményrendszer komoly racionalizálása, és ezzel egyidőben (nem majd valamikor később) a teljesárú jegyért valós szolgáltatás nyújtása, ami a jelenlegi járműpark háromnegyedének selejtezését igényelné... és akkor most ünnepélyesen kihúzom a kezem a biliből, rágódjunk inkább tovább a gumicsonton. :-)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.