2013. 04. 30.

Buszsimogató a Városligetben

Április utolsó napjának délelőttjén Orbán Viktor, Tarlós István és a BKK vezérigazgatója, Vitézy Dávid vette át a Mercedestől a közlekedésszervező cég megbízásából a VT-Transman üzemeltetésébe kerülő új Citaro-buszokat – beszámolónk itt olvasható. A kocsik ezután tettek egy tiszteletkört a fővárosban, majd déltől kora estig várták a budapestieket, hogy megnézzék milyen buszok is lepik el a fővárosi utakat május 1-jétől. Mi is megnéztük az új járgányokat. A hajtás után következik a képes beszámolónk.

Citaro-hátsók a Hősök terén. Május 1-jétől a vadonatúj kocsik is Budapest utcaképének részei lesznek

Felsorakoztak az elsőnek forgalomba álló buszok – egyelőre még csak álló helyzetben nézhették meg őket a budapestiek

A szóló kocsik egyike

A buszokon kihajtható rámpa segíti a kerekesszékes utasok ki- és beszállását – éppúgy, mint az Ikarus 412-eseken vagy éppen a Volvókon

A szóló kocsik utastere. A kétféle leszállásjelzőnek komoly szerep van: a jegykezelő felett látható kisebb változat csak leszállási szándék jelzésére szolgál, míg a bal oldalon látható hosszúkás változat a kocsi álló helyzetében az ajtót is nyitja – éppúgy, ahogy azt az európai sztenderdek előírják

A szóló kocsik alkalmasak az első ajtós felszállási rendre is. Az első jegykezelő ennek megfelelően a vezetőfülkénél kapott helyet. A lyukasztó mögött a FUTÁR-rendszer fedélzeti berendezése látszik

A szóló kocsik vezetőasztala. A járműveken az ajtókat egyenként ki lehet nyitni, de a 400-as Ikarusokon és a Volvókon is megszokott engedélyezési rendszer is működik

A csuklós kocsik egyike. A járművek négy ajtós kivitelben épültek

A csuklós busz utastere. A kocsi teljes egészében alacsonypadlós, az ülések egy részre azonban a gépészeti berendezések elhelyezése miatt dobogón kapott helyet – ahogy az megszokott bármilyen alacsonypadlós autóbusznál

A csuklós kocsik vezetőasztala nem sokban tér el a szóló járművekétől. Mind a négy ajtót külön-külön lehet vezérelni

A buszokon Budapesten először nem egy-két soros pontmátrixos kijelzők, hanem TFT-monitorok jelzik előre a következő megállót. A képernyőket a LAWO szállította

A buszok május és július között folyamatosan állnak forgalomba. A VT-Transman 159 kocsit, 79 szólót és 80 csuklóst vásárolt. Ebből összesen 150 darab (75-75 szóló és csuklós) vesz részt a közforgalomban, a többi jármű tartalék a különféle meghibásodások esetére

szöveg: Halász Péter
fotók: Óvári Péter

2 megjegyzés:

  1. Amúgy van valami szabály a márkajelzések eltávolíthatóságára? Több üzemeltető is direkt jelzések nélkül kéri a járműveket, hogy aztán szabadon használhassa a teljes felületet (pl. egyes berlini buszokon a Brandenburgi kapu, mint városi imázs látható). Budapesten is tetszene, ha a BuDaPeST felirat nem egy sarokba volna beszorítva, hanem alul a nagy felületen dominálna egyedüliként.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kérdés jó. Bár gondolom, a márkajelzés nélküli kivitel, mint kvázi extra drágítja a járművet, hiszen el kell térni az alapvetően rendelkezésre álló formáktól. De hogy pontosan hogyan működik mindez, azt nem tudom sajnos.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.