2013. 12. 10.

Emeletes-tender

Újabb autóbuszok beszerzésére írt ki tendert a berlini közlekedési társaság, a BVG. A csuklós buszok után emeletes buszokat vennének a német fővárosban, ahol egyébként is komoly hagyományai vannak az ilyen járműveknek.


A BVG újabb emeletes autóbuszok beszerzését tervezi. Ezúttal nem egy, hanem mindjárt kétféle változatra vonatkozó tendert írt ki a társaság. Az első változat egy körülbelül 12 méter hosszú, két lépcsővel rendelkező, legalább 99 utas befogadására alkalmas jármű kell legyen. A másik valamivel rövidebb, 11 méter hosszú kell legyen és elegendő egy, az emeletre vezető lépcső. Ebben legalább 86 utasnak kell elférnie. A BVG elképzelései szerint mindkét autóbusz legfeljebb 4060 mm magas lehet és az alsó szinten a belső magasságnak legalább 1920 milliméternek kell lennie.

A 4060 milliméteres magasság fontos: az ugyanilyen magas MAN Lion's City DD éppen átfért a Yorckstraße felett átívelő hidak alatt

A feltételként szabott egy lépcső kissé meglepő, főleg annak fényében, hogy az egy lépcsővel rendelkező emeletes autóbuszokat legutóbb 1977-ben szerezte be: az OMSI-t használó olvasóinknak ismerős lehet az SD77-es típus, ez volt az utolsó ilyen jármű. A későbbi kocsiknál mindig két lépcsőt alakítottak ki: az egyik a buszvezető mögött vezetett fel, a másik pedig a kettes vagy a hármas ajtóhoz vezetett le. Ennek oka, hogy az első ajtós felszállási rendben megfelelő utasáramlást alakíthattak ki az emeleten, a szűk lépcsőkön nem akadályozták egymást az első ajtón felszálló és felfelé tartó, valamint a hátsó ajtó(ko)n leszálló, lefelé tartó utasok, így csökkentették a megállóhelyi tartózkodások idejét is.
Arról nincs információ, hogy az új járműveknek hány ajtóval kell rendelkezniük. Feltételezhető azonban, hogy a 11 méterese két-, míg a 12 méteresek háromajtós kivitelben készülhetnek majd.

A háromajtós, közel 14 méteres MAN Lion's City DD-k a BVG buszflottájának alapjai jelenleg. Vajon őket váltja vagy kiegészíti az újabb adag emeletes busz?

Érdekesség, hogy a BVG legfiatalabb emeletes járművei, az MAN-féle Lion's City DD-k. Ezek a járművek háromtengelyes és háromajtós kivitelben épültek, hosszuk 13730 mn, szélességük pedig 2050 mm. A kocsik magassága itt is adott: 4060 mm. Ez utóbbi fix méret azért fontos, mert számos híd, aluljáró alatt csak ilyen méretű buszok férnek el a német fővárosban. Azért vannak alacsonyabb helyek is, itt a közlekedők a „DD Gesperrt” feliratról ismerhetik fel, hogy a több mint négy méteres emeletes nem férnek át a híd alatt.

A kétlépcsős kivitelhez passzol a három ajtó. Vajon a 11 méteres kocsin hány ajtót alakítanak ki?
(fotók: Halász Péter)

Kíváncsiak vagyunk, hogy ki lesz végül a szállító: ebben a műfajban a BVG korábbi favorizált szállítója, a Solaris és a mostani, csuklósokat szállító Scania sincs igazán otthon. Az MAN viszont jelenleg 12, illetve 11 méteres kivitelben nem épít emeletes városi buszokat, a legutóbbi ilyen jármű a szintén a BVG számára 1995-ben épített MAN ND202-es volt – e típusból ma már csak a nosztalgiabuszokat gondozó Traditionsbusnál van néhány példány, a forgalmi kocsik 2010 elején elbúcsúztak a BVG-től.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.