2014. 03. 05.

Földalatti káosz

Biztosítóberendezési hiba miatt kedden este komoly korlátozásokat kellett bevezetni a bécsi metróhálózaton. Két metróvonal teljesen leállt, máshol pedig komoly korlátozásokkal közlekedhettek csak a vonatok, miután összeomlott a biztosítóberendezést távvezérlő rendszer.


Pont a legrosszabbkor, a délutáni csúcsidőben omlott össze a bécsi metróhálózat biztosítóberendezéseit vezérlő rendszer. Kedden 16 óra magasságában az erdbergi irányítóközpontban dolgozó munkatársak azt tapasztalták, hogy a váltók és jelzők visszajelentése megszűnt a hálózat nagy részén. Emiatt az U3-as és az U6-os metró teljes hosszában leállt, az U4-es vonalon pedig Hietzing és Hütteldorf között szünetelt a vonatforgalom, egy vonat utasait a nyílt pályáról kellett kimenekíteni. A rendszer újraindítására egy óra múlva kerülhetett csak sor, ekkor már a legtöbb vonalon ismét közlekedtek a szerelvények, de az U6-oson még egyszer előkerült a hiba, újabb fél órás zavart okozva.


Az üzemzavar okozta kellemetlenséget fokozta, hogy sok utas panaszkodott arról, hogy nem tájékoztatták őket megfelelően. A Wiener Linien honlapja nem bírta a látogatók, informálódni vágyók rohamát.
A Wiener Linien kedd este jelezte: elnézést kérnek az utasoktól és mindent megtesznek, hogy ilyen hiba soha ne fordulhasson elő – munkatársaik most is a lehető legtöbbet megtették a hiba mielőbbi elhárítása érdekében.
A Die Presse információi szerint már két héttel ezelőtt is voltak biztosítóberendezési gondok: akkor az U6-os vonalon szünetelt egy órán át a forgalom és az U3-as vonalon is csak korlátozásokkal közlekedhettek a vonatok.

(fotók: Wiener Linien)

A Wiener Linien szerdán jelezte: a vizsgálatok szerint az erdbergi irányítóközpont és a helyi egységek közötti adatátviteli hiba miatt állt le a távvezérlő rendszer. Jelezték: alaposan megvizsgálják az adatátviteli, üzemirányítási rendszereket, hogy ilyen hiba ne fordulhasson elő még egyszer. Hozzátették még azt is, hogy szinte biztos, hogy nem fizikai, hanem informatikai hiba okozta a leállást. A hibát okozó hálózati elosztót még az éjszaka folyamán kicserélték. A Wiener Linien viszont visszautasította azokat a vádakat, hogy túlságosan könnyen vennék a forgalom biztosításában érintett rendszerek vizsgálatát, karbantartását, hiszen ezeket a komponenseket a törvényesen előírt rend szerint ellenőrzik, javítják.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. www.stellwerksim.de :D :D :D

    VálaszTörlés
  2. Egy hálózati elosztó hibája miatt lehal az egész? Na ne már... Eleve redundánsra tervezik ezeket. Szerintem itt valami szoftverfrissítést rontottak el, aztán most lehet, hogy visszaálltak a régi verzióra, ha már másodjára szállt el.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. >>Eleve redundánsra tervezik ezeket.

      Hogyha nem a Wiener Linien-ről van szó, akkor igen... :-X

      Egyébként nemrég (kb. 2 hete?) volt egy ugyanilyen eset, szintén lefagyott az egész U3-as és U6-os.

      Törlés
    2. :)

      Egyébként naponta kétszer járok U3-al, legalábbis munkanapokon, bő 3 éve, majdnem végig a vonalon. Ezalatt kb. hatszor éltem át olyat, hogy egy szakaszon nem járt a metró. Egyszer füstölt valami a Stephansplatzon, Landstrasse-Volkstheater kizárva. Háromszor volt "Rettungseinsatz" (hogy öngyilkos vagy rosszulét, az nem derült ki), és két "Betriebsstörung"-ra emlékszem kapásból, mindkettő váltóhiba volt, úgy emlékszem. Mintha még egy áramkimaradás is lett volna pluszban.

      De a lényeg, hogy az U3 alapvetően nem rossz. A helyi pechmadár az U6 szokott lenni, de az U4 is ledöglős vonalnak számít a helyi közbeszédben. U4-el bő két évig jártam napi szinten a belváros és Hütteldorf között, ezalatt három igazi, "szélesvásznú" üzemzavar jut hirtelen eszembe. Szóval felhasználói szemszögből nem muzsikál olyan rosszul a bécsi metró. Hozzátenném, hogy a pestit ilyen mélységben nem ismerem.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.