2014. 11. 19.

Egyenesben a BVG

Nullszaldós a városi berlini közlekedési társaság, a BVG. A bevételek és a kiadások egyensúlyát két évvel korábban érték el, mint azt tervezték, a munkavállalók mindebből pedig prémiumfizetéssel részesednek.


Hosszú idő után ismét egyenesben van a BVG gazdálkodása. A berlini városi közlekedési cég a 2014-es üzleti évben fenntartható egyensúlyban tartja a gazdálkodását. A „pozitív nulla” eredményű mérleg többek között az átgondolt gazdálkodásnak köszönhető – mondta Sigrid Nikutta, a cég első embere a sajtó képviselőinek. 2010-ben stratégiai célként jelölte meg a vezérigazgató, hogy 2016-ra egyenesbe hozza a vállalat gazdálkodását, ám erre már 2014-re sor kerülhetett, két évvel korábban, mint tervezték. Nikutta elmondta: 2010-ben még 62,6 millió eurós veszteséggel számoltak, ez mára gyakorlatilag nulla lett.

A BVG alvállalkozója, a Dr. Hermann üzemeltette midibusz Hermsdorfban, a városrészt kiszolgáló körjárat végállomásán pihen az S-Bahn megállója mellett

A jó gazdálkodási eredményekből azonban nem csak a város részesedik, hanem a BVG 13300 munkavállalója is: a jelenleg is folyó bértárgyalásokon a jövő évre nézvést fejlesztésekről is szó lehet, mintegy 3%-os emelésről van szó jelenleg és ez a BVG saját és leánycégének, a Berlin Transportnak a mintegy 1800 munkavállalóját is érinti. Korábban egyébként „csak” 1,5%-os emelésről volt szó, de pont a jó eredmények miatt lehetőség adódott az ajánlat megduplázására. A még csak egyeztetés alatt lévő bérmegállapodás egyébként 2016-tól évente 2,5%-os bérfejlesztésre tesz javaslatot.
A bérfejlesztésen felül a munkatársak – a cég jó gazdálkodása érdekében tett erőfeszítéseik eredményeképpen – 500 eurós egyszeri jutalmat is kapnak és jövőre a „pulykapénz” is emelkedik majd: 1200 helyett 1300 eurós lesz az év végi jutalom.

A gazdálkodás rendbetétele mellett a címzett támogatásoknak köszönhetően a járműpark is fejlődik: a csehszlovák eredetű KT4D-ket hamarosan végleg felváltják a Bombardier Flexity-villamosai és új buszok is forgalomba állnak hamarosan. A képen az M4-es villamos külső végállomásán, a Zingster Straßénál pihen két generáció képviselője

A bérfejlesztések összességében egy-egy munkavállaló számára azt jelentik, hogy egy buszvezető átlagosan 62, egy diszpécser 66 euróval kap majd többet, míg a járműszerelők fizetése átlagosan 71 euróval nő havonta. Ez összesen mintegy 15 millió eurós pluszkiadás jelent a BVG-nek, ám eltörpül az éves szinten 494 millió eurós bértömeg mellett és a további 92 millió eurónyi nyugdíjfizetési kötelezettség mellett.
Mindeközben a közlekedési civil szervezet, az IGEB továbbra is arra figyelmeztet, hogy egyre többen utaznak a berlini közösségi közlekedés járművein és emiatt fejlesztések is szükségesek. Bár üdvözlik a munkavállalók béremelését, ám azt sem szabad figylemen kívül hagyni – fogalmaz közleményében a civil szervezet –, hogy a járműpark tekintetében sürgős tennivalók vannak. Elsősorban a metrószerelvények azok, amelyek sűrűn meghibásodnak és sok vonat előrehaladott kora miatt ez egyre többször jelent gondot. Fejlesztés pedig csak a kisprofilú metróvonalakon látszik a Stadler-féle IK-szerelvények képében, a nagyprofilú vonalakra egyelőre nincs tervben új vonatok beszerzése.

Az IGEB szerint fontos feladatai vannak a BVG-nek a metró járműparkjának megfiatalítása kapcsán – bár a Stadler hamarosan hoz új kocsikat a kisprofilú hálózatra, a nagyprofilú vonalakon nem látszik a fejlesztés még. A képen az U9-es vonalon közlekedő F76-os sorozatú, 1976-1978 között forgalomba állított kocsi látható
(fotók: Halász Péter)

Mindemellett pedig felhívják a figyelmet arra is, hogy a jó gazdálkodás mellett fontos szerepet játszik az is, hogy újra és újra emelik a viteldíjakat, ám az utasok érdemben nem kapnak jobb szolgáltatást a magasabb jegyárakért cserében. Az IGEB emlékeztetett: január 1-jétől átlagosan 2,3%-kal drágul a tömegközlekedés Berlinben és Brandenburgban. A közelmúltban bevezetett és bevezetni tervezett menetrendi korrekciók, illetve a tavasszal bejelentett zsúfoltságkezelési program elemei bár üdvözlendők, mégis csak tüneti kezelések, érdemben nem segítik a problémák megoldását – mondta már korábban is az IGEB.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.