2015. 03. 20.

Kis tarifareform – nagy fejlesztések

A német vasút korábban is jelezte már, hogy kicsit reszelgetik a díjszabásukat. Korábban nem emeltek ki részleteket, de most egyes információk már napvilágot láttak. Változik például a kedvezményeket biztosító BahnCard-rendszer is, de komoly célokat fogalmaznak meg a hosszú távú fejlesztések tekintetében is.


A távolsági buszokkal vívott konkurenciaharc tekintetében – amiben a buszos oldalon ők maguk is benne vannak – némileg megújítja a tarifarendszerét. Persze, nem kell hatalmas változásokra gondolni, de néhány aprósággal így is kedvezhetnek egyes utasoknak.
A Deutsche Bahn közlése szerint bővül majd a sokat vitatott BahnCard-család, amelyek csak előfizetéses rendszerben érhetők el, cserében viszont komoly kedvezményeket nyújtanak majd. Újdonság lesz a három hónapos változat, amelyről nem tudni még, hogy milyen – 25, 50 vagy 100 százalékos – kedvezményeket nyújt majd? Annyit lehet tudni, hogy olcsóbb lesz, mint az éves kártya arányosított ára.

ICE-vonatok Würzburgban. A DB AG új ajánlatokkal tartaná meg és csábítaná át vagy vissza a távolsági buszok utasait a vasútra

Ezen kívül a helyfoglalás díját is eltörlik majd a másodosztályon: december óta egyes esetekben az első osztályon utazóknak díjmentes a helyjegy és ezzel a lépéssel szeretnének kedvezni a másodosztályon utazó, a távolsági járatokat – IC-ket, ICE-ket – választó utasoknak. Jelenleg a belföldi helyjegy ára egységesen 4,50 euró, ám ha egy tranzakció során több helyjegyet vált az utas, például átszállásos utazáshoz, akkor ezt az összeget csak egyszer számolják fel.

Az első osztályon bizonyos esetekben már most sem kell fizetni a helybiztosításért, de a tervek szerint kiterjesztik a másodosztályra is a kedvezményt

Mindezeken túl kibővíti a vonathoz kötött és kontingentált olcsó jegyeket kínálatát is a DB, azaz egy-egy vonatra a korábbinál nagyobb kontingens áll majd az utasok rendelkezésére, ha jóelőre megváltják a jegyeiket. Természetesen ezek a jegyek csak komoly megszorításokkal válthatók vissza, ha egyáltalán, így a vasúttársaságnak mindenképpen megéri ez a konstrukció is. 2016-tól a legolcsóbb belföldi távolsági jegyár-kategória 19 euró lesz.

Az ICE-járatok jó házzal üzemelnek, de a mainál is több utast szeretne a DB AG a vonatokon látni

A tervek szerint a menetrenden is alakítanak majd. Az IC- és az ICE-hálózaton bővítenék a kínálatot, ezen kívül pedig sokkal több megállóhelyet vonnának be (újra) a távolsági közlekedésbe. A DB AG részéről 25 „új” városról van szó, amelyet bevonnának a távolsági vonatokkal elérhető hálózatba. Ám ehhez több vonatra is szükség van, így nem megy majd egyik napról a másikra a menetrendi bővítés. Összesen 125 új vonattal számolnak a tervek szerint, mintegy ötmilliárd euró értékben. A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint a menetrendi kínálatbővítést fokozatosan vezetnék be 2030-ig.
A DB AG közölte: 2030-ig a főbb vonalakon az ICE-k sűrűségét a mai duplájára növelnék óránként két vonatot kínálva és mintegy ötvenmillióval növelnék az éves utasszámokat. Ez közel huszonöt százalékos kapacitásbővítést jelent.

Korábban felhagyott állomások is visszakerülhetnek a távolsági hálózatba – 2030-ig és csak ha lesz elég vonata a DB AG-nak. A képen egy ICE 2-es szerelvény halad át Potsdam pályaudvarán, ahol 1998-ig álltak meg a járatok
Azt nem szabad elfelejteni, hogy az 1990-es évekhez képest, amikor a DB és a DR, illetve 1994 után a DB AG gondozásában a távolsági közlekedés a virágkorát érte az egyesített Németországban, komolyan visszafejlődött a távolsági hálózat. Érdemes összevetni a korabeli térképeket a maiakkal: keleten a Berlin–Drezda tengelytől keletre gyakorlatilag nincs távolsági közlekedés, de északon is alaposan gyérítették a forgalmat. A volt NDK területén vannak olyan régiók, amelyek kompletten leszakadtak a DB AG távolsági hálózatáról, de igaz ez a volt Nyugat-Németország egyes területeire is. A távolsági szektorhoz tartozó InterRegio-vonatok megszüntetésével elvesztette többek között a Rajna-Ruhr-vidék egy része is a távolsági vonatokat, ilyen például Krefeld vagy akár Mönchengladbach is, ahol csak mutatóban fordul meg néha egy-egy ütemen felüli, mentesítő ICE-járat. Ugyanígy járt számos mellékvonal, ahol a közvetlen kocsik megszüntetésével kényszerítenék átszállásra az utasokat, de ők nyilvánvalóan a közvetlen buszokra váltanak inkább. Így hát a Mehdorn-korszak értelmetlen spórolási mániája után némi kármentés jön a DB részéről, nem több.
A buszos versenytársak kapcsán egy, az említett lap által megszellőztetett összefoglaló szerint éves szinten mintegy 200 millió eurót vesznek ki így vagy úgy a DB kasszájából – akár az utasok elcsábításával, akár pedig a vasúttársaság által nyújtandó kedvezmények miatt. Emiatt a tiszta nyeresége a vasúti cégnek közel egyharmadával csökkent. Emiatt is döntött úgy a vasúttársaság vezetése, hogy egy új koncepció mentén szeretnék az utasokat megtartani és visszacsábítani a vasúthoz, amelynek része a már említett tarifareform és menetrendi kínálatbővítés is. Igaz, a korábbi fejlesztésekről, így a büfé kínálatának bővítéséről és a wifi fejlesztéséről egyelőre nem szólnak a DB AG közleményei.

A DB AG a tervek szerint az IC-hálózatot is bővítené. Vajon milyen irányban? Új célpontok, új megállók jöhetnek
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.