2015. 05. 18.

Késik a berlini metró is

Eredetileg úgy volt, hogy májusban már indul az utasforgalmi próbaüzem, de most már csak szeptemberre várható az új berlini metrószerelvények forgalomba állítása. A Stadler-féle metrókat ugyanis további teszteknek kell alávetni.



Az év eleji bemutatókor már lehetett sejteni, hogy a berliniek nagyon várják az új metrószerelvények megjelenését. Nem véletlenül, hiszen a kisprofilú metróhálózaton a legutóbbi járműbeszerzésből, a HK sorozatú vonatok forgalomba állításából csak kevesen profitáltak, csak az U2-esen jár a járműtípus üzemszerűen. A többi vonalon azonban meg kell elégedni az 1960-as évektől fejlesztett A3-as sorozatú metrókocsik különféle változataival.
A februári ígéretek szerint az első IK sorozatú vonatok még májusban, de legrosszabb esetben is júniusban forgalomba álltak volna, azonban egyelőre ez a bevetés csúszik. Ráadásul egy „zártkörű” bemutatóutat is hirdettek már a BVG-nél, mégpedig azok számára, akik aktívan részt vettek a vonat „névadásában.” Ám egyelőre ez is szeptemberre csúszik, a tényt megerősítette a BVG is.
A BVG az új, „túlsúlyos” metrójának becenevet is keresett. Az utasok pedig a legtöbben az „Icke” névre szavaztak, amely utal a sorozatjelzésre – IK – és némileg a metró „pocakos” mivoltát is jelzi, hiszen németül a megfelelő szó erre a „dicke”. A szavazáson részt vevők 68%-a szavazott az Icke névre, míg 23%-ot kapott az Isolde és 9%-ot az Inka név. A szavazáson résztvevők közül kisorsoltak pedig az első utasforgalmi próbameneten is részt vehetnek majd.
Azt azonban fontos tudnivaló, hogy nem a járművek minőségével van gond. A BVG hivatalosan is megerősítette, hogy a próbák során elsősorban az elektronikus vezérléssel voltak bajok, amik azonban a prototípus járműveknél teljesen normálisnak számítanak. Ráadásul a mostani kocsik valóban prototípusok, hiszen a nehézmetró jellegű üzem számára még nem épített járművet a Stadler Rail. Összességében egyébként időben van a BVG metróinak tesztelése, igaz, az adott szakaszokon belül van némi eltérés.

Az utasok nélküli tesztek csúsznak, de összességében nem szenved késedelmet az IK sorozatú metrók forgalomba állítása Berlinben
(a képek forrása: Wikipedia)

A BVG egyébként jól döntött, hogy előbb csak két prototípust rendelt a Stadlertől. Ezek a járművek ugyanis most kinőhetik „gyerekbetegségeiket” és a 2017-től érkező sorozatjárműveket már a megszerzett tapasztalatok fényében módosíthatja a gyártó – az 1994 és 2002 között forgalomba állított H és HK sorozatú vonatokkal szerzett kedvezőtlen tapasztalatok, a számos korai hiba miatt joggal szavazott e megoldás mellett a BVG.
A berlini metróhálózaton való tesztelés mellett pedig napirenden van még a bécsi RailTec Arsenal klímakamrájában való méréssorozat is.
Az új IK sorozatú metrók kapcsán pedig felmerült már korábban: a vonatokat módosított formában, a régi legendás „virágtartók” modern változatával kiegészítve a nagyprofilú hálózaton is bevetnék, ám ebben még mindig nem született végleges döntés.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.