2015. 06. 22.

Hosszabbított szerződés

Meghosszabbították az S-Bahn Berlin GmbH közszolgáltatási szerződését, amely így 2026-ig érvényes. A Ringbahnra majd jön a DB AG és kiírják a vonalhálózat nagy részére az új üzemeltetési pályázatot is.


Gyakorlatilag biztos a pályázat eredménye, hiszen egyedül a DB AG maradt versenyben a berlini S-Bahn hálózatának egy részére kiírt tenderen. Ám a dolog még így sem egyszerű és tovább csúszik az „üzemeltetőváltás” a tenderen kiírt vonalakon. Addig pedig marad a mostani formában a szerződés a korábbi szolgáltatóval, a DB AG leánycégével. A városvezetés azonban a 2026-ig szóló hosszabbításba fejlesztéseket is belevett. Érdemes ezeket is átnézni, komoly változtatások jöhetnek majd a német főváros gyorsvasúti térképén.
Az S3-as viszonylat az Ostkreuz átépítésének befejeztével ismét Erkner és Spandau között jár majd, átszelve kelet-nyugati irányban a teljes belvárost. Új viszonylat indul majd várhatóan 2019-ben, amikor az S21-es munkacímen futó hálózatbővítés elkészül: a Ringbahnról dél felé, a Hauptbahnhof előtti térig vezető vonalon várhatóan az S15-ös közlekedik majd: az Y-alakú vonal jobbra vezető szárát szolgálja ki a Frohnau és a Hauptbahnhof közötti járat. A másik ágat a Grünau felől a Ringbahnon érkező S85-ös viszonylat szolgálja majd ki, az S1-es északi ágán eddig nyújtott többletkapacitásokat az S15-ös biztosítja majd.

Az S1-es frohnaui betétjáratainak helyet átveszik majd az S15-ös vonatok és a Hauptbahnhof követlenül is elérhető lesz a város északi részeiből – 2019 után

Mindeközben pedig zajlik a hálózat további részeinek tenderkiírása: csak reménykedhetünk, hogy itt már nem követnek el komoly hibákat a szakemberek, illetve tanulnak a korábbi pályázat buktatóiból. Az már biztos, hogy az előzetes tervek szerint több vonalon lesz üzemeltetőváltás, azaz az alábbi időpontokig érvényes az egyes viszonylatok jelenlegi közszolgáltatási szerződése. Nevesül:
2023. május 16-án:
  • S9: Flughafen BER–Stadtbahn–Spandau
  • S45: Flughafen BER–Ringbahn–Südkreuz
2024. november 12-én:
  • S75: Ostbahnhof–Wartenberg
2025. július 16-án:
  • S7: Potsdam–Stadtbahn–Ahrensfelde
2026. április 18-án:
  • S5: Charlottenburg–Stadtbahn–Strausberg Nord
2026. november 17-én:
  • S3: Erkner–Stadtbahn–Spandau

Az S1-es, az S2-es és az S25-ös üzemeltetését várhatóan közvetlenül kapja meg ismét a DB AG
(fotók: Halász Péter)

Várhatóan 2024. november 12-éig marad érvényben az S25-ös vonal (Hennigsdorf–Nord-Süd-Tunnel–Teltow Stadt) és 2025. május 23-áig lesz érvényes az S2-es (Bernau–Nord-Süd-Tunnel–Blankenfelde) vonalra érvényes közszolgáltatási szerződés. Az S1-es vonal (Oranienburg–Nord-Süd-Tunnel–Wannsee) kontraktusa 2025. május 23-án jár le. Ez utóbbi három viszonylat esetén várhatóan rövid idejű hosszabbítás, közvetlen szerződéskötéssel jön majd létre a későbbiekre nézve is.
A városvezetés döntését éles kritika érte a zöldpárti politikusok részéről is. Azt követelik, hogy az egész gyorsvasúti tendert fújják le és írják újra, mégpedig azzal a kitétellel, hogy a járműveket – hasonlóan Alsó-Szászországhoz és Északrajna-Vesztfáliához – a tartomány vásárolja meg és adja ki üzemeltetésre az operátoroknak. Többek között ugyanis a járművekkel szembeni speciális igények és a fejlesztésre rendelkezésre álló rövid idő miatt léptek vissza a versenytársak a Ringbahn-tendertől is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.