2015. 10. 13.

Közel a menetrendváltás – kipakol a DB

Közeleg a decemberi menetrendváltás, ezt vehetjük észre a vasúttársaságok kommunikációjában is – persze, van, aki tartja magát nem hajol meg holmi utasok információéhsége előtt és ahogy kell, titkolja a december 13-án életbe lépő új menetrend részleteit. Ezúttal a Deutsche Bahn AG esett abba a hibába, hogy idejekorán tájékoztatta a sajtó útján az utasok a legfontosabb változásokról és újdonságokról.


Cikkünk megjelenésével egyidőben, két hónappal a 2015/2016-os menetrendváltás előtt már elérhetők a DB AG online keresőjében a jövő évi menetrend részletei és természetesen a jegyváltás is működik mostantól a menetrendváltás utáni vonatokra. A DB AG ennek okán terjedelmes közleményben számolt be a fontosabb változásokról.
A MÁV-csoport a szokásához híven kivár a menetrend tartalmának közlésével a törvényes határidőig, azaz november közepén, harminc nappal a menetrendváltás előtt talán megtudhatjuk, hogy mi vár ránk. Pedig komoly változások jönnek, a hegyeshalmi vonalon az IC-k forgalmában is változások jönnek és a nemzetközi vonatok forgalma is átalakul, elsősorban persze Ausztria felé. Ennek ellenére a MÁV-csoport nem mond el semmit, arra hivatkozva, hogy a megrendelő, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még nem írta alá az új menetrendet. Hogy ez igaz-e vagy sem, azt nyilván az NFM sem árulja el a szaksajtó számára. Csak remélni tudjuk azonban azt, hogy november közepétől nem csak a menetrendet ismerhetjük meg, hanem a korábbi évekkel ellentétben a menetrendváltás utáni időszakra nem csak néhány nappal előtte, hanem már egy hónappal korábban is lehet majd jegyet venni – mind belföldi, mind nemzetközi viszonylatra. Az eddigi években ez nem volt lehetséges, csak pár nappal korábban, pedig ellentmond a MÁV-START a saját Üzletszabályzatában foglaltaknak is ezzel a lépéssel. Talán idén megtartják a saját maguk által felállított játékszabályokat.
A legfontosabb ezek közül is a Németország közlekedését alaposan felforgató intézkedés, az Erfurt és Halle (Saale), illetve Lipcse közötti nagysebességű pálya megnyitása. A Frankfurt am Main–Erfurt–Lipcse tengely részeként épülő vasútvonal engedélyeztetésével ugyan volt némi gond, ezzel azonban végeztek már és az EBA is áldását adta a pálya üzembehelyezésére. A vonal átadásával a Berlin és Frankfurt közötti távolsági forgalom jelentősen megváltozik. Az új menetrend szerint a Wiesbaden, illetve Frankfurt am Main és Drezda között közlekedő ICE-járatok menetideje mintegy órával rövidül le, illetve hasonlóan gyorsabb lesz a berlini útvonal is. A DB szerint Frankfurt és Berlin között napi négy, Erfurt és Berlin között további két pár ICE-járat közlekedik majd. Az új menetrendnek köszönhetően Dél-Németország felé javulnak a csatlakozások is.

A Köln és Frankfurt am Main közötti ICE-vonatokat is bevonják a Sprinter-rendszerbe, ám a felárat eltörlik az ICE-Sprinterek esetében – a helyfoglalás azonban továbbra is erősen javasolt a frekventált járatokra. Egy Frankfurt felé induló ICE érkezik Köln főpályaudvarára Halász Péter felvételén 2015. augusztus 26-án

A korábban feláras és a „hagyományos” ICE-knél is rövidebb menetidővel és kevesebb megállóhellyel bíró ICE-Sprinter vonatok hálózatát is bővítik: a fontos városokat négy óránál rövidebb menetidővel összekötő vonatok listája bővül a Berlin–Frankfurt am Main és a Hamburg–Frankfurt am Main közötti járatokkal, valamint bevonják a rendszerbe a Düsseldorf, illetve Köln és Frankfurt között közlekedő vonatokat is. A menetrendváltástól viszont megszűnik az ICE-Sprinter vonatokon eddig kötelezően szedett 11,50 eurós felár, ami magában foglalta a helybiztosítást is és a vonatok – leszámítva a vasutasok FIP-jegyeit – a többi ICE-vel azonos feltételek mellett vehetők igénybe. Azonban a RegionalBahn szerkesztősége ajánlja ezekre a vonatokra is a helybiztosítást, ami a DB-nél tranzakciónként 3 euróba kerül.
Tavasszal tovább bővítik majd az ICE-Sprinter hálózatot: napi két pár vonattal Frankfurt és Párizs között is megjelenik ez a kategória: ezek a vonatok a francia POS Est üzembehelyezésével árjetol eé a megfelelő menetidőt. Összességében a Baudrecourt és Vendenheim közötti pálya a Párizs–Stuttgart–München viszonylaton is mintegy félórás menetidő-csökkenést hoz majd. Ráadásul az Európai Parlament egyik székhelye, Strasbourg a mai egy helyett napi három pár TGV, illetve ICE-járattal érhető majd el Németország felől.

A POS Est átadásával a német-francia nagysebességű kapcsolatok is javulnak, így Stuttgart – ahova éppen megérkezett a képen a TGV 9573-as számú vonatként közlekedő 4409-es TGV POS-szerelvény – fél órával közelebb kerül majd Párizshoz
(fotó: Halász Péter)

Ha már külföld: jelentősen javul Németország kapcsolata a szomszédos országok felé a DB AG szerint. Ezek közül kiemelkedő a Hamburg–Berlin–Prága tengely, ahol a ČD-vel kooperálva kétórás ütemben közlekednek majd az EuroCity-vonatok, amelyek közül négy pár jut el Hamburgig és mintegy 15 perccel lesznek gyorsabbak a jelenlegieknél. A vonatokban folyamatosan jelennek meg a ČD saját és Ausztriából beszerzett használt személykocsijai, amelyek komoly felújítást kapnak majd, hogy megfelelő színvonalon szállíthassák az utasokat.

A jelenlegi ismeretek szerint a MÁV-START és kocsijai búcsút inthetnek Hamburgnak. A Budapest és Berlin, illetve Hamburg között megmaradó egyetlen, átszállásmentes EC szerelvényét a hírek szerint a ČD állítja ki. Magyarics Zoltán felvétele 2013 nyarán készült a hamburgi főpályaudvaron a Budapest felé tartó EC 175-ösről
A DB AG és a ČD együttműködésének egyértelmű vesztese a MÁV-START. A magyar személyszállító vasúttársaság ugyanis az eddigi ismereteink szerint – amelyeket a fent vázolt okok miatt nem erősített meg és nem cáfolt a MÁV-csoport eleddig még, bár várjuk a válaszukat – elvesztette a két nappali vonatpárját Budapest és Berlin, illetve Hamburg között. A MÁV-START kocsijai kapcsán érhető okok miatt komoly minőségbeli kifogásai vannak a német és a cseh félnek is: a járművek erősen lelakottak, főjavításra érettek. A fedélzeti szolgáltatások egy része sem érhető el a MÁV-START kocsijaiban: konnektor még az elsőosztályon sincs, míg a ČD és a DB a 2. kocsiosztály utasainak is biztosítja azt. A hírek szerint az egyetlen végigmenő EC szerelvényét – a mai EC 172/EC 173 idejében közlekedő vonatét – a ČD adja majd. A magyar kocsik csak a Metropol EN-ban fordulnak meg Berlinben. Persze így legalább felszabadul négy szerelvény, amelyeket végre kezelésbe vehet a CAF-kocsik felújítási programjával amúgy nem igazán haladó szolnoki főműhely.
Elméletileg Budapest felé is javulnak az eljutási lehetőségek: a bécsi Hauptbahnhof teljeskörű forgalomba helyezésével mintegy félórával rövidül a Railjet-vonatok menetideje, feltéve persze, ha a MÁV-csoport a tőle megszokott módon nem veri el a Hegyeshalom és Budapest közötti szakaszon a megszokott 10-20 percekkel a Railjeteket.
Svájc felé is bővül a kínálat: a Gäubahnon a Zürich és Stuttgart közötti közlekedő járatok ütemének módosításával mintegy félórával rövidebb menetidőt biztosítanak a vonatoknak, javítva Németország északi része felé és felől az átszállási lehetőségeket Stuttgartban. Ugyancsak svájci változás, hogy a menetrendváltástól Hamburg felől egy pár ICE-járat egészen Graubünden tartomány fővárosáig, Churig közlekedik majd. Igaz, ezt már tudtuk a svájciaktól, akik a nyáron társadalmi vitára (!!!) bocsátották a menetrend tervezetét.

Hamburg-Altona pályaudvarról újabb ICE-járat indul Svájcba: a végállomása Graubünden szíve, Chur lesz
(fotó: Magyarics Zoltán)

A menetrendeket a DB AG honlapján lehet tanulmányozni és itt érhető el az online jegyvásárlási rendszer is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.