2015. 12. 06.

Adventi vegyesvágott

Valahogy minden évben meg tudja lepni a vasútbarátokat a MÁV-START az adventi mentesítő vonatával. Az idei december első járata is meglehetősen színesre sikerült, avagy már ennyire „niiincs kocsiii”?






Az elmúlt néhány év során mindig valamiféle meglepetéseket tartogatott a MÁV-START a Budapest és Bécs között közlekedő adventi mentesítővonataival. Hol igazi retro-hangulatot teremtettek a  kétes megjelenésű műbőr üléses kocsikkal, hol a mozdonyra figyelhettünk fel, hol kusettkocsik is jutottak a vonatba, de az igaz, hogy mindig akadt valami érdekesség. Ezúttal is: a december 5-i járatpárban a 470 009-es Tenkő mögötti kocsisor meglehetősen színes képet mutatott. Ámbár hol van ez a MÁV Nosztalgia Kft. évi rendes roncsderbijéhez képest? 

Az EC 1160-as számú vonat meglehetősen színes és magyar-szlovák-cseh koprodukcióban összedobott szerelvénye élén gördül be a Westbahnhofra a 470 009-es

A cseh kocsi oldaláról kiderül: a Tokaj IC-ben is megfordult valamikor. De vajon ez milyen információtartalommal bír egy Budapest és Bécs között közlekedő mentesítő EuroCity esetén?

A MÁV-START járműveinek megjelenésére alapvetően nem lehet ezúttal panasz. Ám ha alaposan megnézzük a járművet, bizony felmerülhet, hogy vajon olyan gyorsan jött a hegyeshalmi vonalon a szerelvény, hogy az egyik feliratról a menetszél lefújta az ékezetet? Mert bizony a konyha egyik ablaka felett az „ETKEZÖKOCSI” felirat díszeleg az amúgy helyes „étkezőkocsi” helyett. Igaz, legalább egybe írták, nem úgy, mint azt sokszor láthatjuk: „ÉTKEZŐ KOCSI”

Felvidéki segítség: amíg a ČD csak egy kocsival, addig a szlovákok mindjárt két kocsival is kisegítették a MÁV-START-ot, így jutott a vonat végére a ZSSK két járműve. Korábban napi vendégek voltak a vörös-fehér kocsik a Westbahnhofon, némelyik távolsági járatuk IC-ként Pozsonyból egészen Bécsig lett meghosszabbítva, de ez már a múlt...

A MÁV-START állagába tartozó, a spanyol CAF-tól két évtizede beszerzett és erősen főjavításra érett elsőosztályú és étkezőkocsik megszokottak a vasúttársaság járataiban. Ám annál szokatlanabb a Bécsben a MÁV-START vonatában az étkezőkocsi után következő ČD állagú jármű és a vonat végén kocogó két szlovák személykocsi. A másodosztályú részbe mindösszesen egyetlen START-os jármű jutott egy CAF-kocsi személyében. Úgy tűnik, hogy a MÁV-START-nál valóban valóság lett a „niiincs kocsiii” jelszó, amely a jelenlegi cégvezető és környezetének kedvelt érvelése volt eleddig és úgy tűnik, hogy csak így, a Magyarországon „heverő” idegen személykocsik felhasználásával sikerült csak kiállítani a Budapest és Bécs között közlekedő Advent EC szerelvényét.
Szeretnénk megtudni, hogy mindennek mi a (hivatalosan kommunikált) oka és milyen költségeket jelentett az idegen személykocsik futása, valamint hogy a következő időszakban is kell-e hasonlóan színes járatokra számítani, ezért kérdéseinket feltettük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának is. A három nappal később megérkezett válasz szerint a Magyarországon „tétlenül” várakozó szlovák kocsikat és a Tokaj IC helyett Bécsbe közlekedő cseh kocsit kapacitásbővítés okán vetették be és emiatt nem keletkezett többletköltsége a vasúttársaságnak semmilyen tekintetben, az utasok viszont jól jártak.

A nap „Dagonya-díjasa” egyértelműen nem a MÁV-START szerelvénye: a Westbahn Formel5 márkanevű járatait továbbító WLB-s Teknő biztos, hogy nem a közelmúltban járt a mosóban...
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. Ez semmi, mint amit a múltkor láttam. A 3359-es végén egy MÁV-START-os Bc 59-80-as volt besorozva nappali kivitelben, utasokkal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bc az volt már tavaly vagy tavalyelőtt az Adventben is; rendszeresen előfordulnak belföldi IC-kben is. :)

      Törlés
  2. Tudtommal a MÁV-nál azért „niiincs kocsiii”, mert a Gépészet Startba olvasztása óta a javításokhoz szükséges alkatrészekhez közbeszerzést kell kiírni, az meg hosszú idő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És ki akadályozta meg a MÁV-GÉPÉSZET-et a készletek fenntartásában és most a közbeszerzésekben? Ja, hogy az akkori egyik főgépész pont Csépke András, a mai START-vezér volt?

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.