2016. 03. 22.

Metrót a lakótelepre?

Negyvenhat éve, 1970-ben címlapon hozták a nyugat-berlini lapok: tíz évvel később, 1980-ban már metró jár Märkisches Viertel fel, a város(rész) egyik jelentős lakótelepére. Ám ebből nem lett semmi, a mai U8-as metró is csak 1994-ben érte el az oranienburgi gyorsvasúti vonalat. Most aláírásgyűjtésbe kezdtek a helyiek, hogy épüljön meg végre a régóta ígért metró.



Berlinben ősszel helyhatósági választásokat tartanak. Ez érezhető a helyi közbeszédbe: a képviselő- és városvezető-jelöltek sorra próbálnak meg valami látványosat ígérni vagy éppen ígéretet tenni a régi adósságok törlesztésére. A helyi kereszténydemokrata párt – nem keverendő a magyarországi, magukat kereszténydemokrataként aposztrofáló politikai alakulattal – képviselői most aláírásgyűjtésbe kezdtek: az 1970-ben beígért metróvonalat jó lenne már megépíteni, hiszen egy több tízezer embernek otthont adó lakótelep közlekedési lehetőségeit javítanák jelentősen.
A helyi CDU-szervezet képviselői így próbálnak meg nyomást gyakorolni a városvezetésre, hogy a közlekedésfejlesztési elképzelések közé vegyék fel az U8-as metró néhány állomásnyi hosszabbítását is. Az igény nem mai: még az 1970-es években került be a távlati tervek közé a metróhosszabbítás: ekkor Nyugat-Berlin gyorsvasúti közlekedése egyedül csak a metrókra korlátozódott: az S-Bahn-hálózatot nem vették figyelembe 1961 után, miután az NDK lezárta a nyugati szektorok határait. Mindazonáltal az 1980-as évekre ígért új szakasz csak nyögvenyelősen készült el: 1994-re jutott el az akkor már tíz éve ismét számító S-Bahn-ig a metró és ezzel meg is állt a fejlődés sora.

A tervezett és úgy néz ki, hogy elvetésre kerülő metróhosszabbítás
(grafika: Der Tagesspiegel)

A rövid, hiányzó szakasz megépítését eredetileg mintegy 200 millió márkára becsülték, manapság mintegy százmillió eurót kóstálna a három megállóhelyet magában foglaló szakasz megépítését. Az új szakasz viszont kétségkívül attraktívabbá tenné az U8-as metró északi szakaszát, így ugyanis sokan nem feltétlenül szállnának át a buszokról az S-Bahn-ra, hanem metróval mehetnének be a városközpontba.
A városvezetés – amelyben domináns a baloldali SPD – azonban nem feltétlenül metrópárti, de ha igen, akkor inkább más vonalak hosszabbítását látnák szívesen: az U6-os metrót elvinnék – vélhetően egy elágazás segítségével – a tegeli reptéren építendő fejlesztési területre, míg az U9-es metrót az Osloer Straßétól Pankow felé hosszabbítanák. A Märkisches Viertel felé nem szükséges a városvezetés szerint a metróhosszabbítás: a villamoshálózat fejlesztésével ugyanis szerintük hatékonyabban javítható a városi közlekedési ellátottság a térségben.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.