2016. 04. 21.

Visszaszorulóban a DB

Komoly veszteségeket szenvedett el az utóbbi időben a Deutsche Bahn AG a személyszállítási piacon. A közszolgáltatás keretében végzett regionális személyszállításban ugyanis egyre inkább a magánszektor szereplői törnek fel – cserében viszont ez a folyamat erősíti a piaci versenyt.




A szövetségi állam tulajdonolta Deutsche Bahn AG, illetve annak illetékes leánycége, a DB Regio komoly veszteségeket könyvelhetett el az elmúlt időszakban: számos közszolgáltatási tenderen nem ők, hanem más piaci szereplők kapták meg a lehetőséget arra, hogy a regionális forgalomban megmutassák tudásukat. Ilyen csúfos vereség a közelmúltból az Északrajna-Vesztfália tartományban kiírt tenderen a National Express és az Abellio eredménye az RRX-járatok kapcsán vagy éppen a 2015/2016-os menetrendtől Szászországban és Thüringiában piacra lépő Abellio megjelenése, amely szintén a DB Regiot váltja, illetve utóbbi esetben váltotta.

Komoly ellenfelek: a DB és az Abellio vonatai Lipcsében. Igaz, a képen a Deutsche Bahnt a távolsági forgalom InterCity-szerelvénye képviseli

A Handelsblatt beszámolója szerint a következő években még színesebb lehet majd a személyszállítási piac, hiszen számos új szereplő lépett be a közelmúltban és lép be a közeljövőben: a National Express és az Abellio mellett a Go-Ahead és a Transdev (korábban: Veolia) is jelentős ellenfele lesz a DB Regionak. Ez pedig intenzív versenyt jelent a regionális közlekedésben, ahol a megrendelő szerepét a tartományok, illetve megbízásuk alapján jellemzően a közlekedési szövetségek látják el. Így adódhat, hogy egy-egy vonalcsoportot pályáztatnak meg és azokat adják ki üzemeltetésre a szolgáltatóknak. A döntések hátterében általában a költségtényező a legfontosabb: minél olcsóbban minél többet tudjon szolgáltatni az új operátor. Ez viszont nem mindig jár együtt az utaskomfort növelésével vagy éppen a dolgozók megfelelő megbecsülésével, figyelmeztetnek szakértők. Mindazonáltal komoly szerep jut a járműpark fejlesztésének és az akadálymentesítés tekintetében tett vállalásoknak is az értékelés során. Az új járművek viszont azt eredményezik, hogy a még használható, de a szerződések miatt szolgálatba nem állítható eszközök parlagon hevernek – erről mi magunk is írtunk már.

Az Abellio akkor még leendő ügyfélpontja Halle (Saale) főpályaudvarán 2015 őszén. Az új tendereknél a látványos ügyfélorientáció komoly szempont az értékeléskor

A felmérések szerint a 2014-es évben a piacon a DB Regio részesedése 74%-os volt, ám ez a következő néhány év során 70% alá süllyedhet majd. Vonatkilométerekre vetítve a helyzet azonban egy picit más: a 2016 és 2019 közötti időszakban induló megbízások esetében a szerződések 24%-át a DB Regio nyerte el, éves szinten nézve pedig a 2017-ben (87%) és a 2018-ban (69%) induló szerződések hozhatják a legtöbbet a konyhára.

A használt, de még használható, öreg járművek sokszor nem rúghatnak már labdába, leállítva várják a külföldi vevőket vagy jobb híján a lángvágót. Pazarlás?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.