2016. 09. 18.

Boldog születésnapot, Tátra-villamos!

Idén szeptemberben immáron negyven éve, hogy szolgálatba álltak az első Tátra-villamosok a mai német fővárosban, az akkor még az NDK fővárosaként aposztrofált Kelet-Berlinben. A csehszlovák szerelvények így vagy úgy, de a (kelet-)berlini villamosok megmentői lettek. A BVG különmenetekkel emlékeztetett a jeles évfordulóra.


1975 szeptemberében állt szolgálatba az első Tátra-villamos Kelet-Berlinben, avagy ahogy akkoriban hivatalosan nevezték: Berlinben, az NDK fővárosában. Az akkor újonnan érkező KT4D-k a villamoshálózat megmentőinek számítottak, hiszen nem sokkal korábban még a megszűnés réme lebegett a sínek felett. A járműpark és a pálya rossz állapotú, régi volt, a város másik felében pedig már 1967-ben megszűnt a villamosközlekedés. Ám a Tátrák megjelenése megkövetelte a pályafelújítást és az áramellátási rendszer korszerűsítését, ezzel pedig bebiztosította a villamosüzem a jövőjét. Ugyancsak közrejátszott az éppen aktuális olajválság, ami miatt a buszközlekedés fejlesztése sem volt épp célszerű. Később jelentős hálózatfejlesztéseket igényelt a hatalmas marzahni lakótelep-komplexum kiépítése, ezzel megalapozva a ma is ismert formájú és kiterjedésű villamoshálózatot.

A jelen és a múlt: a Bombardier Flexity villamosai ma már a berlini városkép részei – a KT4D-k pedig évtizedeken keresztül töltötték be ezt a szerepet. A felvétel az Alexanderplatzon, az M2-es vonal fejvégállomásán készült, ahol az egyik vágányt az egyirányú kocsik is tudják használni

A 219 282-es számot viselő kocsi az eredeti, vörös-fehér színben pompázva gördült át az Alexanderplatz gyalogosövezetén, úton a végállomási felszállóhely felé

A vörös-fehér kocsi párban járt a 6166-os számú, modernizált Tátrával

A Berlin 750. születésnapjára kitalált (keleti) színterv szerint fényezett formában vonult fel a 219 481-es számú kocsi – a járművet az 1990-es évek elején felújították, de nem építették át, eredeti formájában őrizték meg. A felvétel a Greifswalder Straße és a Danziger Straße sarkán készült

Igazi csemege a Tátra-rajongók és a berlini villamosközlekedés rajongói számára a T6A2m megjelenése. A Tátra-ünnepen az 5117-es motorkocsi is felvonult: a típus 2008 eleje óta nincs menetrendszerinti üzemben Berlinben, bár számos lengyel városban ilyen formában még szolgálnak a kocsik

...ám az igazi csemege az 5563-as B6A2m típusú pótkocsi volt, hiszen a típus a négytengelyes, szóló kocsik utolsó éveiben már nem közlekedett Berlinben

Ahogy említettük: a 219 282-es párban közlekedett modernizált rokonával. Itt éppen Prenzlauer Berg városrészben keresztezi a Danziger Straßén haladva a Greifswalder Straßét a kocsi

Nyomában és – horribile dictu! – egy jelzésen áthaladva érkezett a 6166-os kocsi. A KT4D-k modernizált változatai még itt-ott szolgálnak a városban

A 219 282-es a Landsberger Alle/Petersburger Straße megállóhoz érkezik az M10-es villamos vonalán. A forgalmi kocsik között megörökíteni a felvonuló (és amúgy utasokat szállító) járműveket nem könnyű feladat

Ezt a felvétel az eggyel előbbivel összevetve látható a különbség a két villamoskocsi között. A „Hauptstadtfarbe” szerint fényezett 219 481-es a Paul-Heyse-Straße megállóhoz érkezik az M10-es villamos vonalán

A KT4D-k így vagy úgy a mai napig szolgálnak Berlinben, bár a jelenlegi állás szerint az 1990-es évek közepén korszerűsített kocsik 2017-ben elbúcsúznak a közforgalomtól, hiszen komoly igény van a járműpark akadálymentesítésére és az „öreg” villamosokat korszerű, alacsonypadlós kocsik váltják majd fel folyamatosan.
A BVG, úgyis mint a kelet-berlini közlekedési cég, a BVB (VEB Kombinat Berliner Verkehrsbetriebe) utódja, a Tátrák 40. születésnapja alkalmából három útvonalon szervezett különmeneteket. A keleti városközpontból, az Alexanderplatzról 20 percenként indultak a villamosok, a 3 eurós különjárati viteldíj pedig nem mondható magasnak, így komoly népszerűséget élveztek a szerelvények az amúgy éppen tartományi választásokat rendező fővárosban.
Itt érdemes megjegyezni: a Tátrákkal a rendszerváltás időszakában viselt formájukban találkozhatunk az NDK televíziója által gyártott Johanna című sorozatban is – erről itt írtunk bővebben.

A helyi „FUTÁR-kijelzőkön” – itt DAISY a rendszer neve – már napokkal korábban hirdették a meneteket, a végállomáson pedig ez az üzenet várta villamosbarátokat

A BVG honlapja mellett a végállomási tájékoztató oszlopon is helyet kapott a három különböző útvonalról szóló tájékoztató
(a szerző felvételei)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.