2017. 01. 04.

Büfémentes gyorsvonat

Várhatóan a 2017-es lesz az utolsó olyan év, amikor a Netinera-csoport üzemeltetésében közlekedő Alex-vonatokon büfékocsi működik. A már most is meglehetősen szűkös kínálatú szolgáltatás megszüntetése része a decemberi menetrendváltással életbe lépő új közszolgáltatási szerződésnek is.




Várhatóan a 2017 decemberi menetrendváltással vonja ki a forgalomból a Die Länderbahn, az Alex-vonatok üzemeltetője a még szolgálatban lévő büfékocsikat. A szolgáltatás megszüntetése mögött az áll, hogy a meglehetősen szűkös választékú kínálatra láthatóan nem volt nagy igény, üzemeltetése költséges és sok macerával járt. Ráadásul a 2017 decemberében életbe lépő (átmeneti) közszolgáltatási szerződés nem írja elő a büfészolgáltatást, a járműparkba pedig lassan komoly mértékben be kellene fektetni, hiszen lassan 10 éve közlekednek a járművek Bajorországban.

Az 56 80 85-95 153-7 pályaszámú, BR sorozatjelet viselő kocsi az eredeti, TEE-re hajazó festésben várja az indulást a müncheni főpályaudvaron még 2011 augusztusában
(fotó: Halász Péter; a cikk kisképét Magyarics Zoltán készítette)

A büfé kínálata jelenleg is néhány péksütemény, szendvics, kávé és némi alkoholtartalmú italokból álló szortiment, amelynél a legtöbb állomási büfé is többet kínál, ráadásul olcsóbban is. A büfé fenntartása eleddig legfeljebb azért volt érdekes az Alex üzemeltetőjének, korábban az Arrivának, majd később a Netinerának, mert a fedélzeti jegyárusítás helyszíne is a büfé volt.

A nem túl bőséges étlap az Alex Treff néven futó büfében
(forrás: Die Länderbahn)

A büféknek a DB-től vásárolt, korábbi étkezőkocsik adtak helyet. A járműveket a 1960-as és az 1970-es években gyártották, jobbára az akkori TEE- és InterCity-forgalom számára. A kocsik jelentős részét az Alex-színterv szerint fényezték át a felújításuk során, ám egy jármű az eredeti, TEE-fényezéshez közelítő formában állítottak forgalomba. A kocsik főleg München és Hof között járnak, az Alex déli ágán, Lindau és Oberstdorf felé ritkábban fordulnak elő. A járművek éttermi részét sima ülőhelyes kocsiként használják, másodosztályú utastérként.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Már a sokadik hasonló témájú cikk ezen a honlapon. Mintha a büfékocsi lenne a 21. századi vasúti utazásban a minőség egyik legfontosabb eleme... A hasonló sóhajtozás jellegű cikkek helyett a szerző tudomásul vehetné, hogy nincs rá igazi igény. Az utast sokkal jobban érdekli, hogy mennyi idő alatt ér célba, mennyit fizet érte, pontosak-e a vonatok, és igen, a 21. században a wifi is fontosabb, mint a büfékocsi. Légitársaságoknál se véletlenül sikeresebb a low-cost modell, ahol nem része alapszolgáltatásnak a fedélzeti étkezés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerencsére nem értünk egyet. A vasúti közlekedés sajátja a fedélzeti gasztronómia üzemeltetése és annak minőségét jelzi jelenléte. Nyilván persze senki sem Michelin-csillagos éttermet vár a sínekre, viszont a megfizethető árú, minőségi kínálat igenis népszerű és fontos. Meg lehet nézni a cseh szakaszon az ott közlekedő IC-ket és EC-ket: tele van mindegyik étkező- vagy bisztrókocsi. Ugyanez igaz a megfelelő választékkal bíró nyugat-európai üzemegységekre is. Sajnos azonban ahol félvállról veszik és szükséges rossznak tartják ezt a szolgáltatást, ott a croissant-kávé túlárazott kombónál kötünk ki kínálatilag, ha marad is.

      Tegyük hozzá: a vasúti közlekedésben néhány kivételtől eltekintve soha sem volt az alapszolgáltatás része az étkeztetés, ellentétben a repüléssel. Viszont a lehetőséget, amikor voltak, nagyon is sokan használták és használnák. Személy szerint magam is viszonylag rendszeresen veszem igénybe ezt a szolgáltatást és igenis hiányzik a belföldi forgalomból is a megbízható és minőségi étkezőkocsis szolgáltatás. Pedig akár a Balatonról hazafelé vagy akár Nyíregyházáról Budapestre utazva szívesen töltöttem és tölteném is az időmet az étkezőkocsiban.

      A fedélzeti szolgáltatások közül, amit te említesz, pont a wifi az, ami inkább egy kissé túlzás: pár éve pont a bázeli közlekedési cég döntött a wifi elengedése mellett, mert nem éri meg üzemeltetni, főleg akkor, amikor gyakorlatilag már külföldön sincs roamingdíj a mobilneten és az utas saját eszköze még talán jobban is használható, mint a fedélzeti wifi.

      Az árérzékenység nyilvánvalóan jelen van, a pontosság pedig egy általános elvárás.

      Mindazonáltal mi kérünk elnézést, hogy fontosnak tartjuk ezt a fajta fedélzeti szolgáltatást, illetve annak lehetőségét. Bizonyára a mi készülékünkben van a hiba. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.