2017. 09. 15.

Hétvégi gyors – 2017. szeptember 9-14.

Még több Vectront vesz az MRCE. Unimoggal erősít a MÁV. Sikeres diákoktatás a Rheinbahnnál. Brünnbe vadonatúj Solaris-trolik érkeznek és bemutatkozik az egykori csehszlovákia első ZiU 9-es trolibusza. Ha új tárgyaló kell, vegyünk Transrapid-vonatot! Az USA és Mexikó között vasúti kompjárat indul. Hírösszefoglalónk az Európai Mobilitási Hét és az Autómentes Hétvége előtt.




Még több fekete Vectron


München | Németország – További Vectron-rendelést adott le az MRCE a Siemensnél. Az egykori gyári kölcsönmozdony-flottát lassan évtizede megvásárló japán érdekeltségű cég azóta is szorosan együttműködik a Bombardier mellett a Siemensszel is: ezúttal tíz multisystem és húsz tisztán egyenáramú Vectront rendeltek, ha ezt a pakkot leszállítja a német mozdonygyártó, akkor az MRCE összesen 111 Vectronnal bír majd. A mozdonyok közül a tisztán egyenáramúak Olaszország sínjein közlekedhetnek majd, míg a többáramrendszerű gépek Hollandia, Németország, Svájc, Ausztria és Olaszország területére érvényes engedélyeket kell megkapjanak. További húsz mozdonyra opciós joggal bír az MRCE a szerződés szerint.


Új kézben a Trainose


Athén | Görögország – Egyedüli állva maradt pályázóként az olasz Ferrovie dello Stato Italiane (FS) állami vasúttársaság viheti az idők során „játékvasúttá” átlényegült görög Trainose romjait. Az egyezséget már idén január 18-án aláírták, ám az Európai Unió illetékes hatóságai csak mostanra hagyták jóvá az üzletet. Az olaszok valami olyasmit látnak, amit rajtuk kívül leginkább csak a nálunk a kelebiai vonal felújításával nyomuló kínaiak: állításuk szerint komoly növekedési potenciál van a görög kikőtőkből Közép-Európába irányuló vasúti áruszállításban. Addig is, amíg ezt a Balkánon lerongyolódott infrastruktúra gatyába rázásával sikerül realizálni, a Trainose máris teljesít: az átszervezések (önfelszámolás?) hatására 2013 óta vékonyka nyereséggel üzemel (ténylegesen, vagy a máshonnan ismert kreatív könyveléssel?), évi 16 millió utas és 1,1 millió tonna áru elszállításával. Meglátjuk, mi sül ki ebből, de az FS szerint a Trainose minden bizonnyal profitálni fog az olasz oldalon felhalmozott vasútüzemeltetési tudásanyag és tapasztalat megosztásából. Úgy legyen!


Kétéltű járművekkel bővült a „sárga szörnyek” flottája


Budapest | Magyarország – Kilenc kétéltű, azaz közúti és vasúti közlekedésre is alkalmas Unimoggal bővült a MÁV flottája. A járművek elsősorban a karbantartási munkáknál segédkeznek, de a baleseti és üzemzavarok utáni elhárításban, helyreállításban is részt tudnak vállalni. A Mercedes-Benz Unimog U423-as alaphoz több cserepfelépítményt is vásároltak, a megfelelő kialakítás pedig lehetővé teszi az igények szerinti gyors cserét. A járműveket Németországban építették. A hajtásukról egy 170 kW (231 LE) teljesítmény, 900 Nm forgatónyomatékú, 5132 cm3 hengerűrtartalmú, az Euro-6-os normákat teljesítő dízelmotor gondoskodik. A gépek a vasúti síneken akár 50 km/h-val is közlekedhetnek.

Sorakozó a magyarországi forgalmazó, a Pappas Autó telephelyén
(fotó: Földi D. Attila / MÁV)

A MÁV ezúttal valóban korszerű járműveket vásárolt: a sínvezetést a témában profi ZARGO szállította, a plató és daru felépítmény Hiabtól érkezett, a rézsűkasza és űrszelvényvágó felépítmény a MULAG Fahrzeugwerk Heinz Wössner GmbH u. Co. KG terméke, a gyomirtó felépítmény a Herbert Dammann GmbH-tól származik, valamint a hideg áramszedő pedig a Stemmann-Technik GmbH munkáját dícséri. A szerelőkosaras felépítmény a dán Versalifttől; a síncsiszoló berendezés a svájci Autechtől érkezik, a hómaró pedig az osztrák Kalhbacher Machinery terméke.

Változatos feladatok várják országszerte a kilenc vadonatúj Unimogot a MÁV hálózatán
(fotó: MÁV)

Területi elosztásban Budapest térségében három gép kezdi meg a szolgálatot, további egy-egy kerül Miskolcra, Debrecenbe, Szegedre, Pécsre és Szombathelyre; további egy pedig a MÁV-FKG-nél szerte az országban szolgál majd. A budapesti gépek közül egy az elővárosi vonalakra, a MÁV-HÉV-hez kerül. Az Unimog-beszerzére a MÁV saját forrásaiból 3,2 milliárd forintot költött el.


Buszsuli a Rheinbahnnál


Meerbusch | Németország – Kifejezetten iskolásoknak szánt oktatásba fogott a düsseldorfi Rheinbahn. A tartományi székhely melletti település, Meerbusch vezetésével közösen szervezett programok lényege, hogy az ötödik osztályos, jellemzően már önállóan tömegközlekedő gyerekek megtanulják a legfontosabb magatartási szabályokat és a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen ismeretek birtokába jussanak – a Rheinbahn becslése szerint naponta mintegy 80 ezer kisdiák mozog már önállóan, szülői kíséret nélkül a hálózaton. Az idén már tizenhét éve futó programban eddig 9660 iskolás vett részt a Rheinbahn közleménye szerint és a programot tovább folytatják, ugyanis ennek és a szervezett diák-kíséretnek köszönhetően 75%-kal csökkent a gyermekek érintettségével záruló balesetek száma.

Így ne! A gyakorló buszvezető Stephan Norff mutatja be a diákoknak, hogy hogyan ne utazzanak a buszon, mert kiemelten balesetveszélyes, ha nem megfelelő helyen ülnek és nem kapaszkodnak

A játékos órák során előbb elméletben, majd később a gyakorlatban, a Rheinbahn egyik járművén is szemléltetik az oktatók az elhangzottakat – ők általában a Rheinbahn amúgy is gyakorló járművezetői, így szinte mindig friss tapasztalatokkal tudják bővíteni az előadásokat. Az oktatás kiterjed a megállóhelyek megközelítésére, a megállókban és a járműveken való viselkedésre és arra is, hogy mit kell tenni, ha balesetet vagy éppen rongálást észlel bármelyik fiatal. Idén tizenhat osztály diákjai vesznek részt a programban.

Huszonhat diák a napi 80 ezer diákutas közül. Ők már tudják, hogyan lehet és kell biztonságosan tömegközlekedni
(fotók: Rheinbahn)


SST-beszerzés Brünnben


Brno | Csehország – Tíz új Solaris karosszériával és Škoda elektronikával épített szóló, tizenkét méteres trolibuszt vásárol Brünn városa, illetve a közlekedési cég, a DPB. A 130 millió koronáért vásárolt kocsik 2018-ban állnak szolgálatba a morva városban. A trolibuszok alacsony energiafelhasználásúak és akkumulátoros önjáró üzemre is alkalmasak, éppúgy, mint a budapesti Solaris-Škoda trolik.
A cseh városban mintegy másfélszáz trolibusz üzemel, legutóbb harminc, a SOR által karosszált, Škoda elektronikás kocsit állítottak forgalomba.


Az első cseh(szlovák) ZiU bemutatkozik


Jihlava | Csehország – Meglepő hír érkezett Csehországból: a soron következő hétvégén, egészen pontosan 2017. szeptember 17-én mutatkozik be a csehországi Jihlavában az országba érkező első ZiU 9-es, illetve egészen pontosan ZiU 682V-s trolibusz. A kocsi korábban Budapesten szolgált 840-es pályaszámon és legutóbb tanulókocsiként rótta a köröket Budapesten. Jihlava troliüzemébe közlekedésbarátoknak köszönhetően jutott el a kocsi, nosztalgiafeladatokat lát majd el felújítása után a jármű.

A 840-es ZiU 9-es még a budapesti troligarázsban 2012. december 31-én, a típus ünnepélyes búcsúztatásakor
(fotó: Halász Péter)

Az 1972-től sorozatban épített ZiU 9-esekből annak idején nem került Csehszlovákiába, mivel a csehszlovák gazdaság trolibuszból önellátó volt; olyannyira, hogy a szocialista országok egy részébe, így az NDK-ba és a Szovjetunióba is exportáltak Škoda trolibuszokat. Importra tehát nem volt szükség importra, mert ha nehezen is, de fedezték a hazai igényeket.
A budapesti 840-est 1976. április 3-án vette állományba a BKV és 2012. december 31-éig volt szolgálatban, majd 2016. július 31-ével törölték az állományból az oktatókocsit.


Transrapid a kertbe


Nortup | Németország – Fura helyre, egy húsgyároshoz kerül az utolsó Transrapid-szerelvények egyike. Az évek óta a DB Regio színeire pingált TR09-es jelzésű vonatot pontosan 200.001 €-ért vette meg a H. Kemper GmbH & Co. KG. A vásár oka viszonylag egyszerű: a jelenlegi tulajdonos ükapja találta ki az elektromágneses lebegtetésű vasutat: Hermann Kemper 1934-ben szabadalmaztatta a technológiát és 1972-ben Német Szövetségi Köztársaság Érdemrendje nagykeresztje kitüntetéssel honorálták munkásságát. A három kocsis szerelvényből tárgyaló és múzeum lesz az 1888 óta Nortrupban található húsüzem területén, amely Facebook-oldalán komoly mennyiségű posztban számol be a látványos költöztetésről.
Németországban a latheni Transrapid-próbapályán 2006. szeptember 22-én történt baleset óta szünetel a Transrapid-technológia fejlesztése. A próbapálya üzemen kívül van, a gyártó egyedül a kínai Sanghajba adta el a technológiát, holott korábban München belvárosa és a mai Franz-Josef-Strauß-repülőtér között; illetve Berlin és Hamburg között is járt volna Transrapid. A 2006-os balesetben tízen megsérültek és 23 ember életét vesztette.


Új vasúti komp az USA és Mexikó között


Darien | Connecticut, Amerikai Egyesült Államok – Az elmúlt évtizedekben egymás után tűntek el a hosszabb és rövidebb távolságot áthidaló vasúti kompok Észak-Amerikában, így érdekes hír, hogy a regionális vasúti piac fenegyerekének számító Genesee & Wyoming holding a SEACOR tengerhajózási társasággal közösen új vasúti kompjáratot indít be. Hogy a széllel szemben vizelés érzése még teljesebb legyen, a most bejelentett kapcsolat az alabamai Mobile és a közép-mexikói Coatzacoalcos (Veracruz állam) kikötői között létesül - ez minimum érdekes húzás annak fényében, hogy Donald Trump hivatalba lépése óta az amerikai-mexikói kapcsolatok a „határkerítés, védővám, NAFTA-szerződés felmondása” kommunikációs panelek mentén mozogtak. A két cég közös vállalkozása heti 2 pár kompjáratot üzemeltet 4 nap körüli menetidővel. A mostantól közös üzemeltetésű viszonylat forgalma a SEACOR égisze alatt a 2001-es indulás óta évi 10000 elszállított vasúti kocsira nőtt. A G&W és a SEACOR közös sajtóközleménye szerint a Kanada és USA felől Közép- és Dél-Mexikóba irányuló áruforgalom számára több nappal is gyorsabb lehet a kombinált vasúti-vízi szállítás, az átrakás nyűgjei nélkül.
A kommunikációs panelektől függetlenül az amerikai-mexikói vasúti forgalom dinamikusan növekedett az elmúlt évtizedben, és jelenleg ez az észak-amerikai vasutak egyik legbíztatóbb növekedési potenciálját jelentő terület. A forgalom bővülését elsősorban az európai és japán autógyártók mexikói gyárépítései húzzák, de a mexikói kikötők kapacitásbővítése az intermodális forgalmat is pörgeti. Ez utóbbit lovagolta meg kiválóan az elsőként komolyabb mértékben nyitó amerikai piaci szereplő is; a Kansas City Southern vasúttársaság 1997-es befektetése nyomán életre hívott Kansas City Southern de México vasút mára az észak-déli határforgalom legkomolyabb szereplője, mely a déli oldalon Lazaro Cardenas kikötőjének dinamikus fejlődésével együtt tudott növekedni. A G&W igazi regionális vasúthoz méltóan kisebb léptékben, de hasonlóan stratégiai céllal nyit a déli szomszéd felé a mostani megállapodással.

A A G&W holding térképén látható az új vasúti komp útvonala, mely délen a Ferrosur vasúttrásaság vonalaihoz csatlakozik
(forrás: Genesee & Wyoming)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

1 megjegyzés:

  1. > A mozdonyok közül a tisztán egyenáramúak

    Az EU egyszerűen nevetséges. Annyit nem tud elérni, hogy ne lehessen szabványos 25kV~ képesség nélküli új villamos vasúti járművet gyártani. Egyre jobban töredezik szét Európa vasúti hálózata, begubóznak az országok, növekszik a határok átjárhatatlansága, minek akkor az ETCS? Közben a légiközl. meg a közút mindent felfal és okádja a füstöt.

    > Kilenc Unimoggal bővült a MÁV flottája ... beszerzére a MÁV saját forrásaiból 3,2 milliárd forintot költött el

    Kínában túlárazott beszerzések után mi is történik a korrupt tisztviselőkkel? (Ebből az összegből két FLIRT-öt lehet venni vagy három fővonali mozdonyt, nem tucatárúnak számító dízel kisteherautókat.)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.