2020. 03. 23.

(Akár) 1500 új metró Berlinnek

Hosszadalmas jogi csörte után megszületett a jogerős döntés: beszerezheti a BVG a metróhálózat legújabb járműveit. Az egyik legrégebbi metróhálózat klasszikus arculata néhány éven belül eltűnik.





Tavaly márciusban még reménykedhettünk, hogy sikerül év végére eredményt hirdetni az évek óta húzódó gigatenderen, de a bírósági üggyé fajult beszerzésnek csak nem lett vége. Eddig, mert a Berlini Törvényszék március 20-i döntése értelmében elutasították az Alstom július 30-án beadott panaszát, amivel a közbeszerzés felülvizsgálatát kívánta elérni a francia hátterű cég.

Az eredeti tervek szerint még csak a selejtpótlásra alkalmas 1300, majd később a közlekedésfejlesztési tervek változása folytán a sűrítések és az új vonalszakaszok igénye miatt 1500 kocsira szóló keretszerződést kívánt kötni a BVG. Tavaly májusban meg is született a döntés, hogy a Stadler szállíthatja majd az új szerelvényeket és 32 évig az alkatrészeket is. Ugyan a pályázati szakaszban a Siemens jogászai próbálták szétszedni a beszerzést, majd az eredményhirdetéskor az Alstom jogi osztálya lendül támadásba. Egy 3 milliárd eurós összértékű szerződést mindenki szívesen tudna magáénak.

A végleges szerződés szerint 606 kocsit mindenképpen meg kell rendelni, ebből a BVG egyelőre 376 kocsit rendelt meg, amit 2022-től szállítanak majd 376 kocsit a kis- és nagyprofilú hálózatra kettő, három és négykocsis verzióban. További 230 kötelezően megrendelendő kocsit egy későbbi időpontban véglegesítenek majd és még mindig maradt 894 opciós kocsi.

A BVG által alkalmazott nevezéktanban a J és JK neveket kapják majd, ezáltal az I kimarad – utóbbit a virágtartós IK-k pótolják. A '90-es évek második felében történt utoljára olyan beszerzés, ahol mindkét hálózatra azonos gyártótól érkeztek a vonatok, ezek voltak a H és HK típusú, az üzem első egyterű egységei.

A kisprofilos JK megtartaná a HK és az IK típusoknál már megszokott négykocsis egységet

A J ugyan itt háromkocsisnak van ábrázolva, ami az U5 esetében akár még jó is lehet, de biztosan kell majd más vonalakra a kétkocsis verzió
(grafika: Stadler Rail)

A Stadler megfelelő mennyiségű tapasztalatot gyűjthetett már az IK típussal, ezért is említették meg a közleményükben, hogy az utastájékoztató monitorokat az ajtó mellől az ajtó fölé helyezik át és az ajtónyílást is átalakítják a gyorsabb utascsere érdekében.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.