2023. 09. 21.

Gyermeknap az erdei vasúton

A közlekedésbarátok szempontjából Németország egyik leghíresebb villamosüzeme meglehetősen elaggott, főképp használt járművekkel üzemel. Viszont az élet nem állhat meg, a XXI. század kihívásainak is meg szeretnének felelni, illetve attraktívabbá tenni a szolgáltatást.
Kelet-nyugati együttműködés keretében lehetett kipróbálni egy gyári új villamost egy igazi interurbán vonalon.



Gyermeknap szeptemberben? A kérdés jogos, bár némi pontosítást kell tegyünk. A Magyarországon ismert gyermeknap (május utolsó vasárnapja) és az Európa más országaiban hasonló néven tartott események közös tőről fakadnak, de a politikai eltérések miatt részben különböznek. Egy viszont közös: a gyermekek jogait és jólétükért tett erőfeszítéseket ünneplik. Az NDK-ban szovjet mintára június 1., míg az NSZK-ban az UNICEF által előirányzott szeptember 20. volt a dátuma. 2019 óta Türingiában a szeptember 20. tartományi ünnepnap.

A gothai hálózatot üzemeltető TWSB még júniusban kezdett piacfelmérést és hozott nyilvánosságra egy felhívást a terveiről. Emellett ápolták a meglévő kapcsolataikat is a hasonló profilú üzemekkel, leginkább az rnv-val, ahonnan több jármű is származik. A legújabb típusuk, az egy éve Berlinben már látott Škoda 36T egyike érkezett két hetes tesztüzemre a pilzeni gyárból. Célként fogalmazták meg a manapság alkalmazott 2,3 méter helyetti 2,4 méter széles járművek és az infrastruktúra kapcsolatának vizsgálatát.

A hétközi ünnepnapot pedig arra használták fel, hogy a hálózat kocsiszíntől kifelé vezető ágain utasokkal is teszteljék a villamost és a pályát. Szeptember 15-én kiadott közleményükben mindössze annyit közöltek, hogy lehetőség lesz utazni vele, de pontos menetrendet és útvonalat nem neveztek meg. A nyilvános próbaüzem 9 és 18 óra között folyt, az útvonalat a többnyire egyvágányú vonalak alapmenetrendje adta meg.

Reggel 9 után nem sokkal indult útjára a Škoda-csoda, melyet természetesen a vonal mellet több helyen közlekedésbarátok vártak. Képünkön Leina falu mellett, az A4-es autópályával párhuzamosan halad el.

Mivel nem volt előre meghirdetett menetrend, nem volt nyilvánvaló, mikor érkezik vissza. A várakozást a 312-es pályaszámú, mindössze 33 éves ČKD Tatra KT4DC tette érdekessé.

Háromnegyed tíz előtt nem sokkal érkezett vissza, de egyirányú üzemtől szokatlanul fordított irányban. Helyszíni információk szerint napi szinten nem használt vágánykapcsolatokat is bejártak és így szükséges volt az irányváltás.

A kocsiszínben természetesen a hurokvágányt használva fordult, így Sundhausen megálló után újra a B jelű végével előre közlekedett, de csak a kórházi hurokig és vissza.

Fél 12 után nem sokkal a kórházi betérést kihagyva közlekedett a deltában, ahonnan Gleisdreieck [Vágányháromszög] volt a végállomás

A BLT-től vásárolt 221-es pályaszámú Schindler-villamos követte, mint forgalmi járat

A kocsiszínbe ugyan be lehetett menni, de különösebb programot nem szerveztek

Nem feltétlenül szokványos a „mozdonyajtó“ egy villamosnál, de az rnv hálózatának egyes részei hivatalosan keskeny nyomközű vasútként üzemelnek. Háttérben a némileg megbontott ex-bázeli 206-os és az Erfurtból származó, de gyorsítóműves 307-es KT4D.

Az újdonság egyik különlegessége a hagyományos forgóvázak mellett megvalósított alacsonypadlós utastér. Jól látszik, hogy a motor és a szöghajtás csak az egyik tengelyt hajtja, a másik tengelyvégre a rugóerőtárolós fék lett felszerelve.

Jól kihasznált volt minden járat, érdeklődőből nem volt hiány. Az MDR beszámolója szerint még Belgiumból is érkezett egy idősebb úr az új villamos miatt.

Kijelzőt is raktak a csuklókeretekekre mindenhova, de a két függőleges a marketingplakátokat hivatott helyettesíteni

Az ajtók környékén érzésre túl sok és nem feltétlenül egyértelmű a funkciójuk

Bad Tabarz a hálózat külső vége, a peron mellé helytelen irányból állt be a Škoda. A végállomáson minden érkező villamosnál átszállási lehetőség van a továbbutazásra. Az is jól látszik, hogy a forgóvázak burkolatai itt már beleérnének a peronszegélybe, emiatt sem szerelték fel őket.

Wahlwinkel faluba érkezik a kölcsönjármű, az alállomás falán a muzeális állományt gazdagító Gotha G4-67 képe

Gleisdreieck harmadik vágányát rendszerint nem használják, mivel a szomszédos negyedik vágányról szokott indulni a kétirányúsított KT4D Waltershausen vasútállomása felé

A villamos sebességét az rnv-tól „bérelt“ járművezető szabályozta, de a TWSB oktatásra is feljogosított dolgozója volt a pilóta

Utolsó körében az Albrechtstraße megállót elhagyó villamos a forgalmi járat előtt közlekedett

Nehezen tudnánk megtippelni a kortalan dizajn miatt, hogy a 221-es 1979-ben épült és csak 1994-ben kapta meg az akadálymentes középrészt

Ritkán használt vágánykapcsolaton távozik a Škoda Gleisdreieck ötödik vágányáról

Erfurtból származik az 1990-es évjáratú 308-as KT4D, amelyik szintén gyorsítóműves. Az időszakos járatként közlekedő 1-es csak a főpályaudvar és a kórház között ingázik, amivel a 4-est sűríti 15 percre.

A TWSB tervei szerint 2025 után vásárolnának 4 új járművet, amihez 6 darabnyi opciót is kötnének. Természetesen önerőből nem tudnák megfinanszírozni a darabonként 4 millió euró környéki beszerzést, így a tartományi EFRE-támogatások megítélése után írják majd ki a végleges tendert. Egyelőre maradnak még az öreg villamosok a kifejezetten szép környezetben néhány évig, kinek-kinek örömére vagy bosszúságára.

Frissítés 12:00-kor: Cikkünk megjelenése után érkezett az információ a TWSB-től, hogy az érdeklődők nagy száma miatt szeptember 30-án és október 1-jén is ugyanezen időtartamban (09:00-18:00) szerveznek díjmentes utazási lehetőséget – a nosztalgiaflotta fenntartására adományokat gyűjtenek a villamoson.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.