2022. 09. 26.

InnoTrans 2022 – Vasúti záróakkordok

A 2022-es InnoTrans utolsó vasúti hangsúlyú helyszíni beszámolójában kimaradt járművek (Siemens Mireo Plus B, villamosok), sárga üzemi járművek kerülnek terítékre. Ezen kívül hoztunk még néhány érdekes vagy hazai szempontból releváns beszállítót, jólláthatósági hátizsáktól a jegyautomatán át a járműfedélzeti berendezésekig, illetve technológiai megoldást is a közösségi közlekedésből és annak határterületeiről.



Rövid hírek

A 4 év kihagyás után megrendezett InnoTrans mérlege: 2834 kiállító 56 országból, 140000 szakmai látogató 132 országól - igaz, bő 40%-uk Németországból érkezett. A rendezvény újult erővel tért vissza a piacra, amit számos helyszínen nyélbe ütött üzlet és megállapodás is jelez. A vezető kiállítók prominensei elégedetten nyilatkoztak a vásári szereplésről és bizakodva várják a 2024-es rendezvényt, melyen várhatóan tovább erősödnek az aktuális trendek: környezetvédelem és digitalizáció.
Az Alstom és a szaúd-arábiai vasútvállalat (SAR) együttműködési megállapodást írt alá a sivatagi ország körülményeihez igazított, hidrogénüzemű vonatok kifejlesztéséről.
Szintén együttműködés: az Egyesült Arab Emirátusok vasúttársasága, az Etihad Rail írt alá megállapodást karbantartási vonalon az SNCF International, az Alstom, a Progress Rail és a Thales-csoport alkotta konzorciummal. A megállapodás a vasútüzemeltetés számos aspektusára kiterjed, a járművektől a létesítmények üzemeltetéséig.

Engedélyezte a Rolls-Royce csoporthoz tartozó mtu a hagyományos dízel mellett a HVO használatát is egyes motorsorozataiban. A főként kisebb mozdonyokban használatos 1300-as, 1500-as és powerpackben alkalmazott 1800-as motorsorozatok már most is használhatóak a megújuló gázolajjal, de ezek viszonylag kis méretű motorok, amikhez más szárazföldi járművek esetében már van kellő mennyiségű tapasztalat. Az igazi kérdés a 4000-es sorozatú nagydízelek engedélyezése, melyhez a DB Cargo egyik 294-es (ex-V90) sorozatú tolatómozdonya és a Sylt szigetre járó, az RDC tulajdonában lévő egyik Vectron DE a tesztalany. Amennyiben kedvezőek a tapasztalatok, már 2023-ban végleges engedélyt kaphatnak ezek a motorok is a szintetikus üzemanyaggal való használatra.

Metál '99

A Metál '99 Kft. 30 éve biztos pont a hazai piacon, ha ajtót vagy ablakot kíván a megrendelő. Új elemek fejlesztése és gyártása mellett használt alkatrészek felújítását is szívesen vállalják, erre példaként a budapesti hévek ajtólapjait említették.

Előtérben egy fejlesztés alatt álló ajtórendszer, melyet az IC+ esetén 200 km/h sebességre már engedélyeztettek, de 250 km/h a cél. Háttérben a MÁV-START xx-55 középszámú halberstadti kocsijainak automatizált ajtajai tűnnek föl a falon.

A stand másik oldalán az IC+ homlokajtajainak mechanikáját tekinthettük meg, amely alumíniumból épül és a saját olvadáspontjánál magasabb hőmérsékleteket a különböző (itt nem látható) szigeteléseknek köszönhetően él túl legalább fél óráig

Axon Vibe

Kifejezetten érdekes beszélgetést tudtunk folytatni a svájci cég képviselőjével, pedig a JR East számára fejlesztett Nudge app miatt mentünk hozzájuk. Céljuk az utazáshoz kapcsolódó ügyfélélmény növelése, ezt pedig az utazások monitorozásával (egy korszerű okostelefonban 8-14 különböző szenzor van) érik el. A japán felkérés abból indult ki, hogy Tokió gyorsvasúti hálózatán nem szokatlan a híres tömőember, mivel nincs külön csúcsidei és csúcson kívüli díjszabás. Viszont a kapacitáshatárok feszegetése nem feltétlenül egészséges – a szó átvitt és valós értelmezésében sem – és valamivel rá kellene venni az utasokat, hogy változtassanak a szokásaikon. Ekkor kerültek képbe a svájciak, akik apró jutalmakat osztanak a szerződött partnerekhez, amennyiben jól viselkedünk. A jutalom lehet egy ingyenes kávé vagy egy plusz közlekedési jegy, viszont nem fix a megszerzéshez vezető út. Londonban asonló rendszerben az egyéni gépjármű-használatot kívánják visszaszorítani, míg a DB a kártérítési határt el nem érő késések esetén kívánja használni a rendszert. A budapesti M3-as metró felújítása alatt valószínűleg sokan látták volna hasznát egy a tokióihoz hasonló rendszernek, hogy még jobban szétoszlassák mind térben, mind időben az utasokat a felkínált alternatív útirányokon.

4Tel

Sajátosan ausztrál problémára kifejlesztett megoldást mutatott be az egyik eldugott csarnokban lévő standján a 4Tel Pty Ltd. Még 2014-ben írtunk a Rio Tinto bányavállalat autonomó vonatos terveiről, 2018-ban pedig a teljes vonalon mozdonyvezető nélkül leközlekedett vonatról adtunk hírt. Azóta már a mozdonyvezetők zömét el is bocsátották, és a világtól távol eső vonalakra elég nehéz is lenne visszacsábítani a személyzetet, ha mondjuk bármilyen probléma merülne fel az automata üzemmel és a hatóság újra előírja a mozdonyvezetők létét a vezetőfülkében. Ilyen probléma lehet mondjuk a biztonsági algoritmusok hibás döntése miatt történő embergázolás... kicsi az esélye, de pusztítóak lehetnek a következményei. A 4Tel ezért egy mesterséges intelligenciát alkalmazó képfelismerő rendszert fejlesztett ki, mely megkülönbözteti a különféle, pályán vagy annak mentén megjelenő objektumokat - legyen az akár állat, ember, jármű, szikla, vagy csak egy ördögszekér. A standon bemutatott videó alapján a rendszer nagyon hatékonyan dolgozik, a pálya mellett ugrálva száguldó kengurukat is felismeri, és félfedésben lévő objektumokkal is jól megbirkózik (pl. ember gépjármű árnyékában). A tesztüzemben lévő rendszer megvásárlását a Rio Tinto is mérlegeli.

VIA Transportation Inc.

A New York-i székhelyű cég a „TransitTech”, azaz mobilitási technológiai szektor egyik érdekes szegmensét, a „mikromobilitást”, avagy első-utolsó kilométeres, hagyományosan közösségi közlekedéssel ki nem szolgált területekre kínál szoftveres megoldást. Ide tartozik hagyományosan a saját iskolabuszos szegmens, a mozgáskorlátozott-szállítás, a nagyobb egyetemi telephelyek vagy iparterületek belső személyszállítása. A VIA szoftveres megoldásai ezeken a területeken kötik össze a járműveket és felhasználókat, optimalizálva ezzel a rugalmasan menetrenddel és útvonallal közlekedő járművek kihasználását - kicsit a hazai gyakorlatban is alkalmazott „telebusz”, avagy igényvezérelt busz megoldásra kell gondolni, azzal a különbséggel, hogy itt az útvonalak sem feltétlenül kötöttek. A szofteveres megoldás jó kiegészítője lehet komoly városi közlekedési hálózatoknak is, ahol a peremidőszakok jobb és költséghatékonyabb lefedettsége a cél - példa erre a stuttgarti SSB Flex vagy a nemrég megszűnt berlini BerlKönig ráhordó/iránytaxi megoldás, melyet a VIA szoftverével valósítottak meg 2021-ben. A hasonló alkalmazások megoldást kínálhatnak az alacsony népsűrűségű, de hatalmas kiterjedésű amerikaias elővárosok számára is - komoly probléma, hogy ezek egyszerűen autós társadalomhoz igazítva épültek ki és nehéz utólag környezetkímélő mobilitást „rájuk húzni”. Erre példa a VIA portfóliójávól a Keolisszal 2018-as kezdődően megvalósított két ausztrál projekt, melynek keretében a laza szerkezetű, hagyományos közösségi közlekedéssel költséghatékonyan nehezen lefedhető elővárosok és ipari parkok / irodaház-komplexumok mobilitását oldják meg - anélkül, hogy ismeretlen privát autójába kellene beülnie az utasnak, mint például az Uber esetében.

Siemens

Beszéltünk már a Mireo hidrogénes verziójáról, de nem mehetünk el a hasonló felépítésű akkumulátoros mellett sem. Kívülről szinte semmiben nem különbözik a kettő, belül viszont az eltérő megrendelő miatt (Mireo Plus H: DB Regio, Mireo Plus B: SWEG) némileg másabb a helyzet.

Oldalanként három ajtópárral operál a kétmodulos motorkocsi, ami mellékvonalon elég is lehet

A SWEG által kért beltér is megfelel a tartományi előírásoknak, sőt az ülések szövete is a dizájnelőírásiknak megfelelően a tartományi logóval díszített - a hidrogénes változatban elég lehangoló, egyszínű sötétszürke volt az üléshuzat

Többcélú térből nincs hiány, a 6 fix ülőhely mellett bőven el tudjuk vinni a babakocsit és a kerékpárokat

A gépészetnek valahol el kellett férni, így meglehetősen magasra került a padlószint a jármű végein. Érdekes, hogy a megrendelő a Borcad Visio ülések egy olyan verzióját kérte, ami másodosztályon nem tartalmaz oldalsó fejpárnát.

A Siemens az egyik utolsó európai gyártó az Alstom és Stadler mellett, aki szinte teljes kötött pályás járműportfóliót kínál, beleértve a villamosokat is. Az Avenio már régi darab a berlini vásárvárosban, idén pedig egy hazai piacra készült példányt hoztak. 2019 novemberében jelentette be a VAG, hogy villamosokat vásárolna nagy tételben a Siemenstől. Alig fél évvel később már opciós darabokat is lehívtak, hogy növeljék a férőhelyek számát. Az első darabok már meg is érkeztek a frank fővárosba, az ötödik példányt pedig megtekinthettük a kiállításon is. Évszázadok óta folyamatos versengés van a másik bajor nagyvárossal, Münchennel, viszont a közlekedési szektorban meglepően sokszor segítették ki egymást, legutóbb 2018 őszén. Az európai piacon aktív gyártók közül a Siemens az egyetlen, aki a klasszikus rövidcsuklós konstrukciót árulja.

Nem tűnik ismeretlennek a villamos, bár ebben a színben másként mutat, mint telikékben

A bécsi gyárból egyenesen ide hozták, hogy bemutathassák a nagyközönségnek, a fényezésen a légy is elcsúszott

A Combino öröksége a mai napig meglátszik, még ha a forgóvázak és azok bekötése változott is, ezáltal kényelmesebb lett az utasoknak

Mivel egyirányú kialakítású, az ajtótlan oldalon végig dupla ülések kerültek beépítésre

Škoda 36T ForCity Smart

Ahogy az mostanra megszokottá vált, egy új típus kifejlesztése 3-4 évet vesz igénybe, így a megrendeléstől számítva ennyi időt kell várni a fizikai járművekre. Nem volt ez másképp a Škoda által gyártott városi villamoscsalád, a ForCity legújabb modellje esetében sem. A Rajna-Neckar régió nagyvárosainak közös közlekedési cége, az rnv 2018 nyarán rendelt 80+34 villamost, de ezeket eredetileg 20 méteres alapegységek kombinációjával gondolták megoldani, de a kiállított háromrészes 30,5 méteres nem erről a koncepcióról árulkodott. A gyári megnevezéssel 36T modellnek 680 kW teljesítménye van, három 1500 mm széles utastéri ajtaja és 72 ülő utas mellett 178 fős kapacitása. A két nagyobb modell 37T és 38T néven épül majd – ezek már a moduláris darabok lesznek – 40,65 és 58,69 méteres hosszokban. Modularitásuk abban áll majd, hogy a járműegység két részre lesz bontható műhelyben, így gyorsabban állhat vissza forgalomba bármilyen javítás miatt. A 37T 1020 kW, a 38T 1360 kW teljesítményre lesz képes, a rövidebb 244, a hosszabb 368 főt szállíthat.

A csarnokok közötti fedett átjáróba állították be a 36T első példányát, így folyamatosan nagy mozgás volt körülötte. Érdemes megfigyelni a „mozdonyajtót” és a korábbi típusoknál már látott elemek újrafelhasználását. Hivatalosan a BOStrab és az ESBO szabályainak is meg kell feleljen, így került a tetejére légkürt.

A csuklókeretnél utunkat állja a mindkét oldalról belógó dupla ülés, ez nagyobb forgalmú vonalakon nem lesz kellemes

Érdekes megoldás az ablaknál lévő ülések elmozdítása, így némileg kényelmesebben lehet egymás mellől felállni.

Az eltolt ülések egy szinttel lentebb már hátrányt jelentenek, mivel a csuklókeretnél jelentősen szűkítik a teret. Az ülések közötti doboz oldalára nagyjából derékmagasságba került a leszállásjelző, de nem mindenhova.

Plasser & Theurer

Nyissuk a hagyományosan a szabadtéri terület északnyugati sarkában csoportosuló pályás és üzemi „sárga szörnyek” szemléjét az osztrák Plasser & Theurer standjával! A cég éppen az ÖBB-vel rendezett sajtóeseményt, melyet az osztrák vasúttársaság karbantartó-flottájának megújítására húztak fel, a fő téma pedig nyilvánvalóan a zöld/környezetbarát meghajtás és zajcsökkentés. Az osztrák Plasser ennek jegyében hozott bemutató járművei is már a különféle alternatív hajtásokkal érkeztek - felsővezetékes vagy hibrid megoldásokkal. Az Unimat ágyazattömörítő áramszedővel már korábban is szerepelt, mi is írtunk róla, az ATMO viszont nem volt még Berlinben kiállítva.


Az Unimat karbantartó-géplánc is már felsővezetékes-akkumulátoros előkészítéssel érkezett

A Plasser ATMO városi síncsiszoló berendezéséről már korábban is írtunk, most pedig itt van teljes valójában - a tényleg minden csodát tudó városi berendezést a bécsi Wiener Linien hálózatán tesztelték és a Bécsi Műszaki Egyetemi is közreműködött a fejlesztésben

Zweiweg / Gmeinder / Zagro

A tolatómozdonyok és telephelyi járműmozgató eszközök szegmensében utazó Zweiweg / Gmeinder / Zagro cégcsoport standján idén is sárga, vagy már „bekékült / bezöldült” járműveket találtunk. A Zagro E-Maxi sorozata a vasúti járművek mozgatására szolgáló különféle megoldásokat foglalja magában, az egy-két kocsi lassú mozgatására szolgáló „fölszintes” kis vontatóktól egészen a tolatómozdonyokkal már-már simán összemérhető, vezetőfülkés járművekig.

A Zagro kínálatában a csúcs a gumi- és vasúti kerekes E-Maxi XXL, mely 15 km/óra sebességig használható és sík terepen 2000 tonnás vonatokat is meg tud mozgatni - tehát gyári telephelyeken belül gyakorlatilag nincs is szükség saját tolatómozdonyra a kocsik rendezéséhez, beállításához. A kor szellemének megfelelően az E-Maxi XXL legutóbb még dízelmotoros, most viszont már akkus kivitelben érkezett

A Zagro és a Mercedes-Benz standjainak határán állt a VBK-nak épített Unimog, amire a Mulag FSG 2000 típusú hidraulikus meghajtású körfűrésze került

Nem csak Unimog, hanem egy Arocs is díszítette a standot, amit az SVF vásárolt felsővezeték-fenntartáshoz

MLabs

Ismeretlennek ható névvel, de annál érdekesebb termékkel volt jelen a lengyel MLabs, akik egy városi pályamérő-rendszert integráltak egy MAN teherautóba. A rendszer elemei a sínek és az űrszelvény állapota alapján elemzik a fenntartási beavatkozások szükségességét, prognosztizálják az elhasználódást és az adatokat egy felhőalapú rendszerben dolgozzák föl. Az infrastruktúra-üzemeltető ezután a kapott adatok alapján eldöntheti a sebességkorlátozások vagy javítás elvégzését, hiszen a rendszer a sínanyag élettartamát is kiszámolja.

Városi környezetbe való mérőjárművel ritkán találkozunk, mivel ott legtöbbször hagyományokon alapuló fenntartást alkalmaznak

Goldschmidt

A lipcsei székhelyű cég a kézi pályafenntartási eszközök mellett igazán nagy gépeket is gyárt, idén egy 26 tonnás felsővezeték-javító kétéltűt hozott. A Scania alapokon nyugvó, de erősen átalakított jármű felfelé 13, oldalra 6,5 méteres kinyúlással is tud dolgozni, akár 12,5 m/s sebességű szélben. A vaskerekek hidrosztatikus hajtásúak, különleges tulajdonságként pedig akár 180 mm túlemelést is ki tud egyenlíteni a szerkezet, hogy mindig vízszintes platformon dolgozhassanak a munkások.

Nem tűnik túlzónak a Zähme das Biest [Szelidítsd meg a fenevadat] felirat a fülkén

SVI SpA.

A kicsit rejtőzködő olasz gyártó (érdemes megnézni honlapjukat is) hozott jónéhány járművet a kis tolatómozdonyoktól a különféle felsővezetékes és karbantartó masinákat felvonultató portfóliájából. Nehéz volt bármit megtudni a gépekről, lévén minimális gyári jelenléttel próbálták lefedni az igényeket, de legalább képes dokumentációnk van a felénk nem gyakori, inkább a mediterrán piacon kelendő gépekről.

Az SVI csúcsmodellje, legalábbis tolatómozdonyban, az LCB 1500 DB. A dizájn nem komplikálták túl, de ebben a szegmensben ez teljesen szokványos

Az SVI felsővezetések csodái közül ez a többkaros, olasz Elettri-Fer számára készült példány érkezett

G. Zwiehoff

A Rosenheimben székelő G. Zwiehoff szintén a „tolatómozdony alatti tolató” kategóriában utazik, a 250 alatti szegmenstől egészen a 4000 tonnáig terjedő kategóriákban kínálva különféle tolatógépeket. Utóbbi gépezet a Rotrac RR, mely bizonyos körülmények között tényleg már a tolatómozdonyok alternatíváját jelenti és a vezetőállás „körpanorámája” miatt kifejezetten alkalmas zsúfoltabb ipartelepek, gyárak tolatási feladataira.

A Zwiehoff Rotrac E4 a cég második méretkategóriája, 250-500 tonnás elegyek mozgatására ajánlják, és mostanság már csak az akkumulátoros kivitel (ezért az „E” a típusjelben) van az alapkínálatban

Bemutatót tart a cég legkisebb gépe, a Rotrac E2 teljesen automatizált változata - akár egy jó robotfűnyíró... a gép képes helyben megfordulni és előre programozott tolatási feladatokat végrehajtani

Mindentudó Unimog - a Mercedes célszerszáma egy jó svájci bicskához hasonlóan szinte mindenre alkalmas és bármivel felszerelhető. Mivel rendelkezik átmenő légfékkel és megfelelő kapacitású légsűrítővel, a kiállított példány akár tolatómozdony helyett is bevethető iparvágányokon vagy telephelyek szerelvénymozgatáshoz. A konkrét darab 13 t önsúly mellett 1100 t szerelvény mozgatására van hitelesítve.

CMAR

A számunkra viszonylagosan ismeretlen francia cég a saját piacán eléggé ismert, sínkerekes rendszereiket főleg Mercedes-Benz Unimog és Multicar alapjárművekhez ajánlják. Idén a Mercedes-Benz standján állítottak ki egy Montpelier villamsüzeme számára épített vágánytakarító célgépet. A kihelyezett tájékoztató szerint képes a használt víz reciklálására, amit akár 500 bar nyomással is kijuttathat a vágányzatra, ezen felül hagyományos kefe is megbújuk alatta, amivel a sínfejet lehet megtisztítani a szennyeződésektől.


Windhoff

Többnyire városi felhasználású járműveket gyártanak, így kissé meglepő helyszínre került a tolatómozdonyok és teherkocsik közé az idei újításuk. A jól ismert MPV-platformjuk immár felsővezetékes+dízel+akkumulátoros hibrid hajtással is elérhető.

A VGF-nek készített egyirányú, rakfelületes, darus MPV a teljes majnafrankfurti hálózaton bevethető lesz

Zephir

Az olasz Zephir is a kisméretű, közúton és vasúton is járóképes tolatómozdony-helyettesítő masinák világában aktív - idén is szokásos szortimentjükből válogattak a standra.

Elől a Zephir CRAB 2100e elektromos tolatógép az 500 tonnás kategóriában indul, önsúlya 5,2 tonnés és természetesen már akkumulátorral kínálják. Mögötte az eggyel nagyobb, akár 1400 tonnás elegyek mozgatására is bevethető, dízeles és akkus változatban is kínált „LOK” termékcsalád egyik dízelmotoros példánya látható

Tatonka

Híres cég, sokszor látni a polgári termékeiket itthon is, de erre a kiállításra főleg az ipari felhasználású termékeiket hozták. Nem csak a jól ismert DB-nél is rendszeresített mozdonyvezetői hátizsák, hanem biztonsági narancs is elérhető az ipari portfólióban.

Pénztárcától a hátizsákig minden elérhető a környezetbarát és fair termelést kihangsúlyozó bajor cégnél

Walbo

A cseh vagongyártó egy tejesen új kocsit hozott, ami méltán viseli a Spaghetti nevet, hiszen 25,94 méteres hossza többnyire a személykocsiknak van. Az Sggnss 80' megjelöléssel is rendelkező kocsira nem csak a két hagyományos méretű konténer rakodható föl, de állításuk szerint 5 tonnával könnyebb és a hasonló befogadóképességű, csuklós kocsiknál rövidebb, így egy 600 méteres vonatba eggyel többet lehet besorozni belőle.

A kiállított kocsin két 20'-as konténer között egy teraszt alakítottak ki a bemutató idejére

Knorr-Bremse

A fékrendszerek egyk legnagyobb gyártója igazi újdonsággal jelentkezett, az érdeklődőkből pedig egyáltalán nem volt hiány. A hagyoményos levegővel vagy nagynyomású olajjal üzemelő mechanikus kerékfékek kora után kifejlesztették az azonos fődarabokból álló, de már elektronikus szabályzású verziót. Fő piacként az elektromos üzemű járművek üzemi és állvatartást garantáló fékeként kívánják piacra bocsátani. A repülésben már évtizedek óta laklamazott brake-by-wire ezzel betört a vasúti piacra is, a DAC-val pedig a tehervonatok esetében is megoldható lesz a használata. Legfőbb erényként kiemelték, hogy gyakorlatilag fékkésedelem nélkül reagál a parancsokra, ezáltal rövidebb fékutak adódhatnak és ez segíthet a pályakapacitások jobb kihasználásában.

A hagyományos fékrendszerek elemeit és azok méreteit alapul véve tervezték, így elméletileg akár holnap felszerelhető lenne bármilyen járműre

IVU

Az itthon sem ismeretlen és július óta már saját jogon is jelen lévő közlekedés-informatikai megoldásokat gyártó cég standján nem láttunk különösebben szemet szúró újítást, ennek ellenére érdeklődők sokasága volt a standon.

Egyre jobban terjed az OBU-k méretének csökkenése, ezt segíti elő az ivu.box.gateway, amivel a járműre telepítendő rendszer fizikai mérete is csöken

Sztereotípia, hogy a német nem humoros nép. Ennek ellenére kifejezetten tetszett nekünk, hogy önmagukat híresebb német zeneszámok szövegeinek átiratával rekámozzák.
Nena: 99 Luftballons, Jürgen Marcus: Eine neue Liebe, Peter Maffay: Über sieben Brücken musst du geh'n, Klaus Lage Band: 1000 Nacht, Münchner Freiheit: Ohne Dich

Pegasus

Aki megijedt a cégnév hallatán az joggal fél? Nem tudjuk, mivel ők a MÁV-START legújabb jegykiadó automatáit építik és üzemeltetik. Az üzemidőt 10 évre tervezték, ezalatt a karbantartás is feladatuk, vandalizmusból származó problémát pedig nem tudtak említeni.

Érdekes a plexivel burkolt gépezet, hiszen normál körülmények között mindenhol vastag acéllemezek védik. Más kérdés, hogy ez a méret lassan kiveszőben van más gyártóknál, hiszen egyre inkább a mobiltelefonunkba költözik az utazási jogosultság megváltása.

Trapeze

A svájci cég a városi és vasúti járműfelügyelet terén nem kispályás, 50 éves történelmük során már 200 helyen telepítették a rendszereiket.

A jegykiadós, 8"-os érintőképernyős eszköz a pult egyik végén, a járművezérlő a pult másik végén. De mindezek helyettesíthetőek ma már egy ipari okostelefonnal is, amiből rögtön két méretet is hoztak. A falra szerelt monitorokon a diszpécseri rendszer képe látható éppen Winterthurra felprogramozva.

Amco

A mi vidékünkön kevésbé ismert görög beszállító mindenféle jegyeladási és járműfedélzeti eszközöket gyárt, a szoftverük viszont képes akár térképes nézetet is mutatni a járművezetőnek. A pult oldalán a felirat nem tartalmazza a készpénzt, mivel már ők is egyre jobban digitalizált ökoszisztémákat építenek.


Minden más, amit nem akartunk kihagyni


Vásári forgatag kurrens jármű-platformok között: Vectron, FLIRT, Mireo mindenütt

Míg a MÁV-START hivatalosan nem utaztatta dolgozóit, csak egy nagyon szűk vezetői kört (illetve néhányan saját kontóra jöttek ki), standról pedig végképp nem volt szó, az ÖBB idén is a nagyobb vasutakkal benépesített CityCube csarnokban állított ki, méretes standon. Van mire, vagy miből - például a cég műszaki részlege (ÖBB Produktion / Technische Services) kompetens, jó földrajzi elhelyezkedésű és harmadik felek számára is szolgáltató (pl. Westbahn- és DB-szerelvények karbantartása) vállalatként abszolút ideillő résztvevő

Jármű- és peronajtókat kínál egy török gyártó az egyik félreeső csarnokban

A fedélzeti jegykezelők egyik tradicionális gyártója, a Krauth Technology GmbH a meglévő tudást felhasználva fejlesztette ki a SafeGate nevű terméket, ami egy sokféleképpen felhasználható beléptetőrendszer, mely az egészen egyszerű fali termináloktól (pl. a kép jobb szélén látható megoldás) a full-extrás fizkai kapukig kialakítható. Utóbbi megoldásba akár retinaszkenner, ujjlenyomat-olvasó, vagy bármilyen egyéb azonosítási rendszer szerelhető. Közlekedési célokra nyilván a jegyellenőrzés automatizálása, esetleg a jegykiadással kombinált beléptetés a releváns felhasználás

Modern, kis helyen elférő, járműfedélzetre is könnyedén telepíthető jegyautomata az ICA Traffic standján. A trend az, hogy eltűnik a készpénzzel kapcsolatos összes funkció és a jegytípusok is egyszerűsödnek (ezen mondjuk nehéz lesz végigpötyögni, hogy gyorsvonati pótjegyet kérünk a kutyának), így a korábban megszokott szekrény méretű gépek helyett csak bankkártyával és egyéb NFC-s módokon működő automaták kerülnek kihelyezésre

Ugyanez a Budapesten bebukott és kivonult (ld. RIGO-projekt) Scheidt & Bachmann standján; QR kód és Paypass, ez minden - a készpénz és papírjegy egyértelműen a múlté

Fogantyúk, kapaszkodók, tekerők minden mennyiségben, színben, formában és kivitelben

Az olasz Railway Windows S.r.l. standján kiváló mozdonyajtókat és ablakokat kínálnak - egy jó E403 ajtót, valaki?

A német E. Schoepf GmbH járműtextilekre specializálódott, standjukon bármilyen igényre találni kárpitot

Az indiai Kalkuttában székelő Titagarh Wagons Limited felénk nem túl ismert, pedig nem kispályás játékos: a hajózásban és bányagépekben is utazó cég évi 2000 körüli teherkocsit gyárt, főleg az indiai hálózatra. Ami Európát illeti, a Titagarh Firema SpA olasz leányvállalat (melyben nemrég az olasz állam is 30%-os tulajdonrészt szerzett) a helyi piacra szállít elővárosi motorvonatokat - a modellen egy Lazio régió számára gyártandó szerelvény szerepel. A 38 szerelvényes, 282 millió euros megrendelést idén januárban nyerték el

Szűkebb régiónkból a poprádi Tatravagónka számít a legnagyobb rendszeres kiállítónak, a szlovák teherkocsigyár minden alkalommal hoz legalább 3-4 új kocsit

Néha nem árt valami humorral feldobni a szakmai hangulatot - a kellemes fenyőillatot árasztó fáskocsira felfért két nyugágy is a poén kedvéért

Az ázsiai mérnököket nem kell félteni, megtalálják a módját a technológiai tudás „elsajátításának”. Manapság a legegyszerűbb okostelefon is képes olyan képet készíteni, ami már jól hasznosítható, a profibbak pedig mérőszalaggal és szögmérővel felszerelkezve bújnak a járművekbe és alájuk.

Az InnoTrans 2022 vasúti szakkiállításról Adorján Péter és Magyarics Zoltán tudósított.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.