2024. 02. 08.

Nem kell még temetni a trolibuszt!

Csehországban máig tartó hagyománya van az elektromos meghajtású városi közlekedésnek és ez nem korlátozódik a vaskerekű üzemágra. Számos gumikerekű is van és három kerületi város megint nagyobb példányszámban rendelt trolibuszokat a flottájuk megújítására.





Csehországban jelenleg 14 trolibuszhálózat üzemel, ebből a legújabb az egyelőre csak egyetlen vonalat jelentő prágai, ahol hivatalosan 2024. február 1-jén indult meg a forgalom, bár az 58-asra átszámozott 140-es vonalon egyelőre még dízelbuszok is közlekednek a gyerekbetegségekkel küzdő SOR TNS 18-asok mellett. A mostani 119-es március 1-től 59-es számot kap, ekkortól már két trolivonallal fog rendelkezni a cseh főváros.

De Csehország nem csak Prága, így a második legnagyobb városba szökkenünk, ahol a legtöbb indiánfejes logóval ellátott trolibusz üzemel. Brno évek óta konzekvensen cseréli le a klasszikus kocka-Škodákat, mára nem is maradt napi üzemben belőlük. De a meglévő mennyiség sem elegendő, ezért a két éve vett 10 Škoda 32Tr mellé újabb 20-at rendeltek opció keretében, így újfent a SOR NS 12 karosszériába épül bele a Škoda Group elektronikája. Garantált 10 km automómia is kerül beléjük, a darabonkénti 11,8 millió cseh koronás [~183,5 millió forint] nettó ár kedvezőnek tekinthető, főleg a 2025 januárjáig tartó szállítással.

Természetesen a manapság szokásos extrákkal és akkumulátoros önjárással is felszerelik őket

Az osztrák határral párhuzamosan Nyugat felé véve az irányt České Budějovice [Budweis] kerül a látókörünkbe, ahol a kisebb lépésekkel fejlődő hálózatra érkezhetnek újabb trolibuszok. Mintegy 700 milliós értékben vásárolt a DPMČB 35 Škoda 33Tr (SOR TNS 18) típusú csuklós trolibuszt, így a jelenlegi 56-ról 57-re nő az állományi darabszám és a kilenc darabot számláló Škoda 15Tr típus teljes kiváltása mellett mindössze néhány Škoda 25Tr (Irisbus Citelis) marad csak. Ezekbe is kerül legalább 12 km megtételéhez szükséges akkumulátor, ahogy az már bizonyított 15 korábbi Škoda 27Tr (Solaris Trollino 18 III és 18 IV) képében. Temészetesen az utastér klimatizált és kamerázott, a jegyeket pedig digitalizált formában vásárolhatjuk meg a fedélzeti eszközökön. Szállítási időszakként 2025 első felétől 2026 közepéig került megjelölésre, tehát idén még érdemes lehet meglátogatni a város és egyben Csehország hamarosan utolsó magaspadlós típusát.

Látványterven jól mutat a telipiros trolibusz
(képek: Škoda Group)

Megemlítendő, hogy Ústí nad Labem [Aussig an der Elbe] városi közlekedési állalatának a nem teljesen ismeretlen Škoda 27Tr (Solaris Trollino 18 IV) típusból további 33 példányt sikerült rendelnie egy 2021-ben közzétett felhívás alapján, melyek közül 8 már forgalomba is állt az éves menetrendáltás óta. Itt még 10 Škoda 15Tr üzemel, de a pilzeni gyártási tempót ismerve már talán csak tavaszig.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.