2013. 03. 21.

Beadta a derekát a DB – Jöhet az ETCS

Hosszú hezitálás után a német vasút úgy döntött, hogy telepít ETCS-st az egyik legfontosabb, az országot átszelő korridorra. A holland határ melletti Emmerichtől a Rajna mentén egészen Baselig építik ki az egységes európai rendszert.

A németek sokáig nem nagyon foglalkoztak az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer telepítésével. Megvolt rá minden okuk: a bombabiztos pontszerű és folyamatos vonatbefolyásolásnál egyszerűbbet és hatékonyabbat aligha találtak ki. Most azonban mégis engednek a nyomásnak és telepítik az egységes európai rendszert a Basel és Emmerich közötti pályán, így a Rajna mentén vezető fontos tranzitútvonalon közlekedő vonatok az ETCS-t használva is átszelhetik Németországot.
A tervek szerint a Rotterdam és Genova közötti A jelű korridor német szakaszán 2018 végig építik ki a rendszert. Ezt a pályaszakaszt még 2008-ban jelölte ki hét másikkal együtt az európai bizottság, amelyeken elsőként kell telepíteni az egységes európai vonatbefolyásoló és forgalomszabályozó rendszereket – mégpedig 2015-ig.
A szövetségi kormányzat 2011 óta hezitál a kérdésben: szerintük olcsóbb lenne felszerelni az ETCS-sel bíró külföldi gépeket a német rendszert is kezelni képes berendezésekkel, semmint a nagy létszámú német flottát felszerelni az ETCS-sel.

(fotók: Halász Péter)

A DB Netz, a német pályavasút most egyezségre jutott a szövetségi szaktárcával az első vasúti korridor ETCS-sel való telepítése kapcsán. Azonban a DB Netz AG vezérigazgatója, Oliver Kraft arra is felhívta a figyelmet, hogy nagyban függ a beruházás befejezése a pénzügyi háttér rendelkezésre állásától. A DB AG ugyanis a szövetségi kormányzattól és az EU-tól vár pénzügyi hozzájárulást a beruházáshoz.
A DB Netz AG már jó ideje foglalkozik az ETCS tesztelésével: a pályavasút Berlin környékén rendszeres teszteket folytatnak a Siemensszel közösen. Az ETCS telepítését egyébként az interoperabilitásra vonatkozó uniós irányelvek írják elő.
A dolog érdekessége még az, hogy a decemberi menetrendváltással átadott új Westbahnon is ETCS-t telepített az ÖBB, azonban a DB AG erre közlekedő ICE-T szerelvényei közül nem látták el mindegyiket az egységes európai rendszer járműoldali részeivel, így ezeket a vonatokat a régi pályán keresztül kell közlekedtetni. Az új vonalon az ETCS megbízhatóságával a hírek szerint voltak kisebb kezdeti problémák, ám a rendszer nagyobb zavaroktól mentesen üzemelt az elmúlt 4 hónapban.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. miért, mi a baj az etcs-sel? nem vagyok akkora expert vonatbefolysoló rendszerben...
    Az egységesség viszont jól hangzik. Nagyon is szükség lenne rá. Álmaimban van uniós pénz nyomtáv- és villamosításegységesítésre is :)

    VálaszTörlés
  2. A "jogosan" nem nagyon helyeselem. A DB nem "szereti" az ERTMS mert mint minden nemzeti vasúti társaság fél a nemzetközi konkurenciától (természetesen DB, SNCF vagy Trenitalia amikor külföldön mennek akkor mindig a "liberalizáció nevébe teszik meg, de ha valaki próbál a saját országukban belépni akkor mindent kitalálnak hogy meg korlátozzák). Az ETCS telepítése pont a teher magántársaságok támogatták mert jelenleg lehetetlen egy mozdonnyal a Genova-Rotterdam útvonalat tenni (ez a híresebb példa, ha a mozdonyon meg szerelnének az összes vonat befolyásoló gépek akkor kb 700 ezer € kerülne!). Az LZB természetesen pompás rendszer és pont az ETCS L2 tőle örökli az előnyök, nem beszélve hogy a az LZB nem lehet igazán olcsó rendszernek nevezni. Az ETCS pedig valószínűleg mindig olcsóbb lesz (már az ÖBB projektbe a költségek alacsonyabbak voltak mint az Olasz SCMT rendszer amit jóval primitívebb) ha eléri egy bizonyos terjedés (és már sok ország indított nagy szabású telepítés, utoljára Dánia)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.