2013. 05. 29.

Ingázó TRAXX-ok

A nyári, balatoni menetrendben bevezetett fejlesztések után újabb nagy dobásra készül a MÁV-csoport: végre arra használhatjuk a német vezérlőkocsikat, amikre valóban valók: ingavonati forgalomban is felbukkanhatnak a szerelvények – mégpedig a vonatot a MÁV-TRAKCIÓ egyik 480-asa is tolhatja.




Egy ideje próbálkoznak a pécsi IC-ken és a személyvonatokon a tolt üzemmel a halberstadti vezérlők esetében. Erről már tavaly is szó volt, amikor egy vágányzár miatt tervezték a toltvonati közlekedést. 2012 nyarán ebből nem lett semmi, azonban 2013 tavaszán mégis megindult az ilyen közlekedés. Ráadásul úgy alakult, hogy a pécsi IC-k némelyike már tolt üzemben közlekedik a teljes vonalhosszon, ami igazi kuriózumnak tekintehető.

A vonat végén szomorúan fityegő, bicikliszállítóvá lefokozott vezérlőkocsi

A MÁV-TRAKCIÓ 2010-2011 során beszerzett 480-as sorozatú, TRAXX-ai is képesek kezelni a halberstadti vezérlőkocsikból érkező, ZWS-jeleket. A próbákat már idejekorán megejtették a 001-es TRAXX-szal, azonban azóta nyilván változtak bizonyos dolgok. Mint emlékezetes, a vezérlőkocsikból a „magyarosítás” során kivették a villamosfék önálló vezérléséhez szükséges kart, mert hát minek az oda? A 3000-es Sziliken nincs ilyen, tehát nem kell. Idővel persze rájöttek a szakemberek, hogy nem csak a Cirmosok vannak a világon és bizony a „halbis” vonatot tolhatja akár mondjuk egy TRAXX is.

Az eredeti magyarosítás utáni vezetőállás: látható, hogy nekünk nem kellett a villamosfék karja (a vezetőasztalon jobbra), a kettő helyett csak egy maradt. Ráadásul a jobb szélső „nagy piros gomb” helyén a németek a kiegészítő rögzítőféket helyezték el, de nekünk az sem kellett

A jelenlegi állás szerint egyelőre öt vezérlőkocsiba építik vissza az eredeti fékvezérlő eszközöket a MÁV-GÉPÉSZET dombóvári telephelyén. Ezt követően, illetve ezzel párhuzamosan folyik a mozdonyvezetők képzése részben a vezérlőkocsik megismertetése, részben a mozdonyokra érvényes típusismeret megszerzése kapcsán. Várhatóan június végére vizsgát tehetnek ezek a dolgozók és következhet az igazi nagy dobás.

A TRAXX-ok végre tolni is tudják majd a halberstadti kocsikat – és nem csak a tolatási mozgások során
(fotók: Halász Péter)

Jól értesült források szerint ugyanis már júliusban – egyes hírek szerint azonban csak a nyári menetrend végén – legalább egy olyan szerelvény közlekedik majd a szobi vonalon, amelynek egyik végén vezérlőkocsi, másik végén pedig egy TRAXX dolgozik majd. A köztes kocsik várhatóan ugyancsak halberstadtik lesznek, azonban egyes hírek szerint felmerült a 21-05-ös középszámú, Bmx sorozatú járművek megjelenése is. Amennyiben a kocsi UIC-csatlakozásai megfelelőek, ennek érdemi akadálya nincs.
Mindezek alapján tehát könnyen előfordulhat, hogy a MÁV-csoport végre arra használ egy járművet, amire szánták: esetünkben a tolt ingavonat élére kerül majd a halberstadti vezérlőkocsi. Hogy így lesz-e? Azt majd meglátjuk – mi bizakodunk.

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. Hihetetlen szellemi színvonal: annak örülünk, hogy a MÁV feltalálta azt, ami van, és egy dolgot arra tervez használni, amire való. Mint Mari néni, aki kiveszi a billegő éjjeliszekrény lába alól a notebook-ot, mert rájön, hogy ébresztőórának is használhatja.

    VálaszTörlés
  2. A MÁV 470-esek nem képesek ugyanúgy erre, mint a Traxx-ok..?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem. A 470-esekben nincs ZWS, van viszont az osztrák Wendezugsteuerung, amit sokan WTB-ként ismernek. A Wire Train Bus teljesen más rendszerű, mint az időmultiplexes, még akkor is, ha fizikailag ugyanazt a madzagot használja. (Ha jól tévedek, akkor a TRAXX viszont előkészített vagy tudja is a WTB-t is.)

      Törlés
  3. A WTB nem "osztrák" rendszer hanem nemzetközi szabvány amit az osztrákok elfogadták mint egységes "nemzeti" rendszerük. Számos motorvonat használja és az összes mozdony amit az utolsó 15 évbe készült elvbe kompatibilis.
    Különben ha a Halbis vezérlők Traxxokkal fogják használni még jobban lehet "örülni" a 3000 Szilik pénzdob.. ja felújításra :-)

    VálaszTörlés
  4. Azért ez szép hogy végre ingázni fognak.. De.. Akkor miért is nem tartják őket a Dunántúlon? Eredetileg ide lettek véve ezek a kocsik... Meg hát itt is van jó pár elővárosi vonal ahol ki lehetne nyugodtan használni... Meg itt vannak a Pécsi/Miskolci IC-k... De nem baj megint szétverik azt ami végre egyszer jó volt... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja és akkor nem is beszélve arról hogy megint előjön a saját hülyeség.... Bmx+Halberstadti vezérlő.... Hát ehhez még külön tudok gratulálni...

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.