2014. 11. 11.

Még idén megy villamos a főpályaudvarhoz

Most már biztosnak tűnik: december 14-étől villamossal is elérhető Berlin 2006-ban átadott főpályaudvara. Egyelőre csak egy viszonylat fogja teszi be egy újabb szakaszon a kerekét az egykori Nyugat-Berlinbe, de hamarosan másik kettő is csatlakozik  az M5-ös villamoshoz.


Az új repülőtér mellett a főpályaudvar villamosvasúti kapcsolata is egyike azoknak a projekteknek, amelyek nem éppen az eredetileg tervezett rend szerint valósulnak meg Berlinben. Az első elképzelések szerint ugyanis már 2006-ra el kellett volna készülnie az Invalidenstraßén vezető villamosvonalnak, akkorra, amikorra megnyitották a főpályaudvart is – ám az építkezés maga végül csak 2011-ben kezdődött el és legutóbb még erősen kérdéses volt, hogy 2014 végére elkészülhet-e a Chaussestraße és az Alt-Moabit közötti pályaszakasz? Azonban most úgy tűnik, hogy mindenféle késlekedés ellenére végre készen lesz a teljes, 2,9 kilométer hosszúságú vonalszakasz, ahol egyelőre egy villamosviszonylat közlekedik majd.

Az építés alatt álló villamosvonal áttekintő térképe
(forrás: Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt)

A munkálatok azonban nem fejeződtek még be és nem is fognak befejeződni a december 14-ére tervezett üzemkezdetig – figyelmeztet a berlini városvezetés. Egyébként is 2015-re tervezték a pálya átadását korábban. A főpályaudvar előtt ugyanis egy meglehetősen bonyolult kivitelezésű megállóhelyet építettek a Gruber+Popp tervezőiroda elképzelései szerint, ez azonban még nem lesz kész időben. Ráadásul gondot jelent az is, hogy nem fogtak neki időben a kivitelezésnek, mert a megállóhely az új gyorsvasúti megálló felett van – az S21-esnek nevezett viszonylat alagútja kapcsán pedig statikai kérdéseket is tisztázni kellett a gyorsvasúti kapcsolatot építő DB AG-val.

2011 októberében még így festett a Hauptbahnhof előtti terület, ahol a villamosmegállót építik most gőzerővel

2014. szeptember 29-én még így festett a főpályaudvar előtti villamosmegálló. Decembertől lesz forgalom itt is, de csak ideiglenes jelleggel

Hamarosan pedig így kellene kinéznie a villamosmegállónak – ez azonban láthatóan még egy kicsit arrébb van
(grafika: Gruber+Popp)

December 14-től egyelőre tehát egy vágányon indul majd meg a forgalom a hírek szerint, ugyanis az építkezés ennyi hleyet enged a villamosok számára. Az ideiglenes vágány az Invalidenstraßén és a Hauptbahnhof előtt középen, a két végleges vágány között vezet majd és a tervek szerint a nyár folyamán épülhet meg a végleges pálya egy három-négy hetes vágányzár keretében. Ekkor készülhet el a tervek szerint a Nordbahnhofnál csonkán végződő M8-as és talán a szintén csonkán végződő M10-es viszonylat bekötése is az új vonalba – az M5-ös járat ugyanis a Hackescher Markt felől a Chaussestraßén érkezik majd a hohenschönhauseni Zingster Straße felől. A teljes forgalomfelvétel után az M8-as a Hauptbahnhof és Ahrensfelde között; míg az M10-es a Hauptbahnhof és a Warschauer Straße között jár majd.

Az M8-as és terelések esetén a 12-es villamos csonkavágányos végállomása a Nordbahnhof közelében – jövőre megszűnhet ez is

Hamarosan az M10-es villamos is továbbmehet a Nordbahnhoftól: a vágány íve nem véletlenül ilyen, rávezet az M8-as sínpárjaira

Mindezeken felül napirenden van a további nyugati hosszabbítás vizsgálata is: az Alt-Moabiton épült nagy hurokvágányból kiágazva a Turmstraße metróállomásig vinnék tovább a távlati elképzelések szerint a villamosokat – erről azonban még nem született döntés.

A távlati tervek szerint akár a Turmstraßéhoz is mehetnek majd a villamosok, azaz esetünkben azt jelenti, hogy nem a kép jobb széléről fordulnának be a kocsik, hanem egyenes irányból érkeznének a 2012 őszén már készen lévő vágányokra
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. ez hasznos lehetne. Én egy éve sétáltam arra, vágány akkor is volt, de felsővezeték nem igazán.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.