2016. 09. 13.

Zöldpárti javaslat Berlinben: sűrűbb közlekedés rövidebb vonatokkal

Berlinben idén helyhatósági választásokat tartanak. Ráadásul a választás napja közel van, hiszen szeptember 18-án várják az urnákhoz a választásra jogosultakat. A kampány hajrájában pedig mindig megpróbálnak egymásra licitálni a pártok, de a hazaival ellentétben nem csak egymás lehúzása megy, hanem próbálnak az emberek elé érdemi választási ígéreteket tenni. Ezúttal a zöldek dobták be a tömegközlekedés ügyét: érdemes átnézni a javaslataikat.


Röviddel a választások előtt jöttek elő a zöldpártiak a tömegközlekedést érintő, annak fejlesztését célzó javaslataikkal. Az alapokat az jelenti szerintük, hogy újra kell tervezni a közlekedési rendszert, annak érdekében, hogy sűrűbben és pontosabban közlekedjenek a városi közlekedési járatok, miközben azonban nem kerülnek többe a városnak és a használóknak. A zöldpártiak szerint elsősoban rövidíteni kellene a kötött pályás hálózaton közlekedő szerelvények, csatolt villamosok helyett szóló kocsik járnának, a metrók pedig kevesebb járműből álló szerelvényekkel közlekednének. Cserében viszont a mainál sűrűbben indulnának a vonatok – fejtette ki elméletüket a párt frakcióvezetője, Antje Kapek.
A metróhálózaton azonban nem nagyon lehet mit sűríteni: a BVG nevében nyilatkozó szóvivő, Petra Reetz az ötletet tálaló Der Tagesspiegel számára elmondta, hogy a napi üzemidőből 15 órán át 4-5 percenként közlekedik a legtöbb metróvonal, ennél sűrűbben a hálózat adottságai miatt nem igazán lehet a vonatokat közlekedtetni. Ráadásul a BVG állományában lévő vonatok egy részét eleve nem lehet rövidíteni: a nagyprofilú hálózaton közlekedő H sorozatú vonatok hat kocsiból állnak, nem lehet szétkapcsolni őket üzemi körülmények között. De ez igazi a négy kocsis, kisprofilú HK és IK sorozatú járművekre is.

A kisprofilú hálózaton közlekedő HK sorozatú motorvonatokból kettő jár általában csatolva, de négy kocsisnál kisebb egységet nem lehet belőlük kialakítani

A zöldpártiak elképzelései között szerepel az is, hogy 2028-ig fokozatosan vezetnék be a 3 perces követési időközt, amihez a mai hálózaton – figyelembe véve a folyamatban lévő fejlesztéseket is – 17 új metrószerelvény lenne szükséges. Ráadásul a zöldek szeretnék azt is elérni, hogy a jövőben ne fix indulási idők legyenek a metróvonalakon, hanem a követési időköz legyen a mértékadó érték, így rugalmasabban lehet reagálni például a csatlakozó járatok késéseire.
A metrók mellett a fő szerepet a zöldpárti ötletcsomagban a villamosok viszik. Abban egyetértenek az SPD-vel és a Die Linkével, hogy a villamoshálózatot bővíteni kell: új vonalakat építenének a Kulturforumhoz és tovább Steglitz felé; ezen túlmenően pedig a Warschauer Straßétól a Hermmanplatzra, az oberschöneweidei Siemensstraßétól a Wittenbergplatzra, a Florastraßétól az Osloer Platzra, a Virchow-Klinikumtól a Turmstraßéhoz és a főpályaudvartól a Turmstraßén át a Mierendorffplatzhoz vezetne új vonal. Ugyancsak szerepel a tervek között a Johannisthalból a Zwickauer Dammhoz vezető vonal is.

A villamoshálózat fejlesztése valamennyi politikai erő elképzelései között szerepel – a kérdés csak az, hogy ki, mit és milyen sorrendben építene meg

A zöldek bővítenék a tömegközlekedési sávok számát is és a lehető legtöbb módon részesítenék előnyben a tömegközlekedést a lámpáknál. Ezzel sűrűbb követést lehetne biztosítani ugyanakkora járműszám mellett, hiszen a járatok kevésbé késnének és a meglévő eszközöket optimálisabban tudnák kihasználni.

A buszközlekedés előnyben részesítése kulcskérdés, járművek spórolhatók meg egy jó rendszerrel

A nem a város üzemeltetésében álló vonalakon is módosítanának: az S-Bahn-hálózaton szeretnék elérni a zöldpártiak, hogy naponta 23 óráig az elővárosokba is tíz percenként induljanak a gyorsvasúti szerelvények. Ehhez viszont bővíteni kell a pályák kapacitását, több helyen második vágányt kellene építeni, ami ugyan sokba kerül, de éves szinten 75 millió utassal többen választanák szerintük a gyorsvasutat, amiből fedezni lehetne az üzemhez szükséges 260 új járművezető munkabérét is.

Az S-Bahn-hálózaton közlekedő vonatok sűrítéséhez infrastruktúrális fejlesztések is szükségesek
(fotók: Halász Péter)

A regionális vasúti közlekedésben azt szeretnék elérni, hogy a vonatok jellemzően 15 percenként kövessék egymást naponta 6 és 20 óra között. Itt 43 millió utasnyi többlettel számolnak egy év alatt, ami összesen több mint 100 ezer autóval kevesebbet jelentene az utakon.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Bezzeg, Budapesten a metrón, ezt senki sem hozná fel, pedig jó lenne a 10 perces követési időből lefaragni (főleg úgy, hogy az éjszakai - hajnali csatlakozások még rosszabbak).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosítsunk: nem „nem meri” senki felhozni, hanem nincs, aki felhozza akár a vonathosszokkal és a követéssel való trükközést (ez csak az M3-on oldható meg jelenleg amúgy is); sem pedig a sűrítést, netán az üzemidő növelését. A VEKE súlytalan, a vezetője hivatalból megtehetné, de nem teszi. A BKK-nak és a BKV-nak meg a főváros által meg van kötve a keze.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.