2018. 12. 10.

S-Bahn hosszabbítás Bécsben - drót alatt Aspernig

Eget rengető változásnak semmiképpen sem nevezhető, de Bécs keleti felén véget ért egy hosszú évek óta tartó csiki-csuki a Bécs–Marchegg vasútvonal mentén: október elsején bezárták Hausfeldstrasse megállóhelyet, november 30-án átadták az Erzherzog-Karl-Straße és az újonnan épült Aspern Nord állomás közötti átépített szakaszt, majd a vasárnapi menetrendváltástól az S80-as gyorsvasúti járat is Aspern Nord állomásig közlekedik. Első napi képriportunk a kattintás után.



A Marchegger Ostbahn, azaz a Bécs–Marchegg–Pozsony vasútvonal az osztrák főváros környékén az utolsó forgalmasabb, még dízelüzemű vonal, melyek sokáig az S-Bahn vonatok is csak „cipőkanállal” érték el a városhatárt - a villamosított fővonaltól elágazó Erzherzog-Karl-Straße állomáson túl csak a közeli Hausfeldstrasse megállóig nyúlt a felsővezeték, ide az utóbbi években órás ütemben (a metró kiépítéséig 30 percenként) ballagott ki egy-egy gyorsvasúti szerelvény. 2013-ban megérkezett a környékre a „kukoricásban futó” U2-es metró külső szakasza is, ekkor Hausfeldstrasse ideiglenes peront kapott, az S80 pedig Hirschstettenig rövidült, ahol egy csonkavágányon fordultak a 4020-as vagy Talent-egységek. A metrókapcsolattal rendelkező Hausfeldstrassen ekkortól a pozsonyi RegionalExpress és a marcheggi vonal betétjáratait jelentő Regionalzug-ok álltak meg. Aztán ténylegesen is beindult a pozsonyi vonal hosszú ideje tervezett villamosítása és kétvágányúsítása, így tavalyelőtt az S80 jelzéssel Hütteldorf állomás felől érkező S-Bahn viszonylat átmenetileg visszavágták az Erzherzog-Karl-Straße állomásig, és megkezdődött az építkezés.
Az elmúlt hetekben felpörögtek az események a szakaszon: október elsején bezárt a még ideiglenes állomásként üzemelő Hausfeldstrasse, majd november 30-án ünnepélyesen átadták a 3,7 kilométeres, Erzherzog-Karl-Straße és Aspern Nord állomás közötti kétvágányúra átépített és villamosított vonalszakaszt, illetve a felújított Hirschstetten és az újonnan épített Aspern Nord állomást. Utóbbi intermodális csomópont is lett egyúttal, hiszen december 9-től már itt állnak meg a Bécs–Marchegg–Pozsony vonal vonatai, illetve itt fordul a meghosszabbított S80-as viszonylat is. Az S80-as egyébként más téren is fejlődik: a 60 perces alapütemen túl növelik a csúcsidei 30 perces ütem időtartamát, munkanapokon kora délutántól egészen 21 óráig kínál majd félórás követést a Hütteldorf és Aspern Nord közötti városi szakasz.

Az S80-as gyorsvasúti viszonylat Talent-motorkocsija várja az indulási időt az újonnan épült Wien Aspern Nord állomáson; háttérben az U2-es metró állomásának tömbje látható

A 4124 002-es Talent húz ki a csonkavágányra, hogy félreálljon az áthaladó R- és REX-vonatok elől, mielőtt visszaindul Hütteldorfba

A teleobjektíves felvételen jól látható a felújított vonalszakasz utolsó része Aspern Nord állomáson túl - a horizonton már a városon túli első vidéki állomás, Raasdorf terménytárolója látszik

Már a pozsonyi REX-vonatok is Aspern Nord állomáson állnak meg és biztosítanak metrókapcsolatot az egykori, innen csak egy metrómegállónyira lévő Hausfeldstrasse állomás helyett

Pozsonyi REX halad ki Raasdorf felé, míg a korábban látott Talent az S80 viszonylat fordítására szolgáló csonkavágányon áll. A fővonal innentől egyvágányos marad, a későbbiekben majd Aspern Nord és Marchegg között nagyjából félúton lesz egy 7,6 kilométeres kétvágányos szakasz a vonatkeresztezések gördülékeny lebonyolítására

Aspern Nord állomás északi oldala már elég vidékies - a peronról nézve így fest a csatlakozó 95A autóbusz kissé távolabb eső megállója

Az októberben megszűnt, 2013 óta ideiglenes peronnal üzemelő Hausfeldstrasse megálló helyén hasít a bécsi főpályaudvar felé egy Pozsonyból érkező REX a felújított, villamosított és kétvágányúra átépített szakaszon

Ugyanez a vonat a város felé tekintve - a jelzőknél már Hirschstetten megálló következik

Nem régi, de már masszívan archív: Halász Péter 2011-es felvételén még épül a metró, de már az ideiglenes Hausfeldstrasse állomás deszkaperonját láthatjuk - azóta már 5 éve jár a metró, villamosították a vasútvonalat, kihúzták a felsővezetéket, és két hónapja a vasúti megálló is bezárt és elbontásra került
(fotó: Halász Péter)

A munka természetesen nem áll meg a városhatáron: a teljes villamosítást és átépítést 2023-ra ígérik, ekkortól a mostani bő egy órás Bécs–Pozsony menetidő a tervek szerint 20 perccel rövidebb lehet majd. A 33,4 kilométernyi villamosításon túl a vonalon 7,6 kilométert kétvágányúsítanak is, Siebenbrunn-Leopoldsdorf és Schönfeld-Lassee állomások között. Természetesen a vonal hét állomása is megújul majd és kor színvonalának megfelelő P+R parkolókat alakítanak ki, de ez már egy másik történet, melyről a jövőben számolunk majd be.

Marchegg, 2018 júniusában - a kép szélén már megfigyelhetőek az állomás nemrégiben elvégzett felújítása során előre felállított felsővezetékoszlopok
(a külön nem jelölt fotók a szerző munkái)


Magyarics Zoltán

4 megjegyzés:

  1. Tanulhatnánk az osztrákokról a felújítás kapcsán: Aspern környékén inkább ideiglenes nyomvonallal fenntartották a forgalmat az egyvágányú vonalon, csak ne kelljen pótlóbuszozni. Ehhez képest a 40a és a 80a felújítását teljes kizárással oldják meg, hiába a két vágány, hadd járjon jól a buszos alvállalkozó!

    Ilyenkor irigylem azokat a szerzőket, akik már kiköltöztek Ausztriába...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez azért nem ilyen egyszerű. 3,7 kilométerről volt most szó, és az egyszerű domborzati viszonyok miatt simán meg tudták oldani a második vágány építését az eredeti mellé, majd a régi felújítását, stb. Aspern Nord állomás az egyetlen komplex dolog benne, és azt se felejtsük el, hogy csak dízeles forgalmat kellett fenntartani.
      A 40a és 80a esetében sajnos az is játszik, hogy a kivitelező részben "kényelemből", részben kényszerből túllövi a vágányzári kérést, és nincs megfelelő ellenerő a beruházó/megrendelő részéről. Szóval nem a buszos lobbi miatt ilyen ez. :) A 10 hónap teljes kizárás a 80a-n tényleg röhej, de a kivitelező azt a rizikót is menedzseli vele, hogy több helyen dolgozik egyszerre és ha munkaerőhiány van, tud sakkozni egy kicsit az erőforrásokkal. A beruházó meg nem a Network Rail. :)

      Törlés
    2. Igazából ez a fő kérdés, miért nincs megfelelő ellenerő? A pécsi vonal kapcsán a számok is mutatják, csökken az utasszám a kötelező buszozás miatt. Tényleg nem tanulnak a saját hibájukból, és tönkreverik az amúgy hagyományosan erős miskolci irány forgalmát?

      Törlés
    3. Ez egy politikai kérdés, ti. melyik szereplőnek mennyi ereje és mozgástere van. Egy légből kapott példa: ha a kivitelező be van csatornázva a legfelső megrendelőhöz, akkor nyilván a középen álló vasút nem tudja túl hatékonyan verni az asztalt, hogy hosszú a vágányzár. A kiírástól is függ, illetve olyan helyzet is lehet, hogy a megrendelőnek döntenie kell: olcsón vagy minimális zavartatás mellett akarja megvalósítani a projektet? Az utasszám-csökkenés, meg úgy általában az utaskomfort a hazai közegben nem (vagy csak extrém ritkán) releváns. Egyrészt a vasútnak sok szempontból az a jó, ha nincs utas (főleg távolságiban, vö. "nincs kocsi", illetve Start-vezér, aki sokallja a vonatok számát); másrészt a beruházó (NIF, vagy hogy hívják a héten) közvetlenül egyáltalán nem érdekelt az utasszámokban, őt csak a forráskihelyezés és szalagátvágás érdekli; harmadrészt hosszú távon nézve tök mindegy, mennyien pártolnak el. Ott van példának az esztergomi vonal, ahol vagy 5 évig nem volt rendes vasút, most meg éppen a héten jött a termelési jelentés, hogy dinamikusan bővül az utasszám, bejött a zónázó menetrend, stb. Tehát ha van valódi igény és kényszer, az utasok úgyis visszajönnek, bármennyi ideig túrsz. Úgyhogy minek sietni? Amit érdemesebb lenne itt említeni, az a 100-as vonal, ahol a probléma neve "krónikus kétoldali felújítás", hiszen gyakorlatilag 17 éve vágányzári menetrend van, kisebb megszakításokkal. Ott lenne igazán érdekes elemezni az utaslemorzsolódási trendeket, de azt meg az időtáv miatt nehéz. (A 2001-es vágányzári beindulás óta lett egy M3-as autópálya, eladtak egymillió Suzukit nullás beülővel, bejött a telekocsi, stb.)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.