2019. 11. 29.

Hétvégi gyors – 2019. november 23-29.

Flirt motorvonatok Azerbajdzsánba. Kevésbé környezetszennyező autóbuszok Prágában. Bevált csapaton ne változtass: használt buszokkal megy majd a villamospótlás Most és Litvínov között. Új ág az osloi T-bane hálózatnak. Lehet, hogy tényleg nyit a BER?


Újabb Stadler siker Azerbajdzsánban


Baku | Azerbajdzsán – A svájci vasútijármű-gyártó nem első alkalommal ad el járműveket az Azeri Államvasúnak (ADY), hiszen az országban már régóta közlekednek emeletes KISS szerelvények, de nemrég az éjszakai vonatokba szánt hálókocsik is leszállításra kerültek. Ezalkalommal összesen 10 Flirt motorvonatról szól a szerződés, melyből négy dízelüzemű, távolsági jellegű, illetve 3-3 regionális és távolsági, de villamos üzemű szerelvény lesz. A 150 millió eurós összeértékű rendelés része még az alkatrészutánpótlás és a helyi depók felkészítése is az új ötrészes Flirt vonatokra. Az első ilyen szerelvény a tervek szerint 2022-ben állhat majd forgalomba Azerbajdzsánban.


„Alacsony padlószint a kényelemért...”


Prága | Csehország – Szolgáltatóváltás jön több autóbuszvonalon Kelet-Prágában. Az indulási időpontok kis mértékben változnak, az alacsonypadlós szolgáltatás részaránya pedig nő. A korábban a Jaroslav Štepánek által üzemeltetett 110-es viszonylat az alapvetően helyközi közlekedésben érdekelt ČSAD Střední Čechy a.s. fogja kiszolgálni, míg a STENBUS s.r.o.-tól az Arriva City-hez kerül a 209-es. A Kolín és Nymburk városában helyi közlekedésben illetékes OAD Kolín a 212-es vonalat „vesztette el”, azt a STENBUS kapja. Vannak olyan vonalak, ahol a szolgáltató marad, azonban minden időszakban csak akadálymentes járművek közlekednek. A gyakorlat sokszor eddig is azt mutatta, hogy bizonyos magaspadlósnak hirdetett indulások is alacsonypadlós járművekkel kerültek kiadásra. Ezzel a hagyományos Karosák szép lassan Prága külvárosából is kezdenek lassan eltűnni.


„...Euro-2* motor a jövőért.”


Prága | Csehország – A kisebb szolgáltatók mellett a DPP is folyamatosan fejleszti a flottáját, így megengedhették magunknak, hogy ez Euro 2-es környezetvédelmi besorolású járműveiket is kivonják a napi forgalomból. 2019. november 22-én, az utolsó napon két, Palmovka metróállomástól induló vonalon szállították az érdeklődőket. Két Karosa Citybus 12M és egy Karosa B941 volt forgalomban. A kevésbé környezetkímélő autóbuszok leállításával a magaspadlós szolgáltatás nem tűnt el a városból, 90 darab szóló (Karosa B951) és 19+1 darab csuklós (Karosa B961) még marad a városban.

Prágában nem csak magaspadlós, hanem alacsonypadlós autóbuszoktól is megválik a DPP – ezen a képen 2019. július 26-án kanyarodik villamospótló buszként Palmovka felé a 3367-es azonosítójú kocsi. A régi rendszám jó indikátora annak, hogy a kocsi ma már nincs a flottában
(fotó: Halász Péter)

Új alagút épül a norvég fővárosban


Oslo | Norvégia – Oslo és a környező Akershus megye lakosságszáma folyamatos növekedésben van, így a város vezetése a T-bane hálózat kapacitásának bővítését tervezi. Jelenleg a belvárosban óránként és irányonként 32 szerelvény közlekedik, ebből 28 „nagyegység”, azaz hat kocsiból álló Siemens MX3000. A maradék négy vonat az 1-es vonalon közlekedik, azok azonban csak három kocsiból állhatnak. Ezt a kínálatot bővítenék egy új alagúttal, amely a jelenleg „metró” által kiszolgálatlan, ám sűrűn lakott területeket tárna fel és kötne össze a meglévő T-bane hálózattal. Így kerülne gyorsvasúti alagút Grünerløkka és Bislett városrészek alá, amellyel egy harmadik tengely keletkezne a hálózat két nagy elágazása Majorstuen és Tøyen közé. Azon túl hogy az érintett területek kapnak gyorsabb kapcsolatot, az Oslo területén átutazók is jól járnak, hiszen a jelenlegi belvárosi alagútnál kevesebb megállással, az Ullevål és Storo felé vezető ágnál pedig kisebb kerülővel lehet majd keresztüljutni a városon. A projekt jelenleg a tervezési fázisban van, az építkezés a 2020-as évek közepén, az átadás 2030-ra várható. A fejlesztés része a 2012-ben elkészült 2060-ig tartó közlekedési koncepciónak, amellyel hosszútávon számolnak Osloban.


Feketével a meglévő a meglévő T-bane vonalakat jelöli, a barna vonal az újat.


Villamospótlás használt busszal


Most, Litvínov | Csehország – A pozsonyi és libereci példához hasonlóan, Mostban is használtan vásárolt autóbuszokkal történik a közeljövőben a kötöttpályás közösségi közlekedési eszközök pótlása. A Most és Litvínov közötti pálya felújítása 2020-ban kezdődik majd, az így kieső kapacitások pótlására vett a két város közlekedési társasága (Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, a.s.) csuklós autóbuszokat. A pótlási igényeken felül autóbuszok beszerzése is napirenden van, már rendeltek is öt darab SOR NS12 típusú autóbuszt. Az új otthonra találó kilenc busz darabonként 130 ezer cseh koronáért került megvásárlásra.


Most már tényleg nyit a BER?


Schönefeld | Brandenburg, Németország – Megannyi halasztás után most már úgy néz ki, hogy találtak egy véglegesnek tekinthető időpontot a Willy Brandt Repülőtér megnyitására. Ez az airportal.hu szerint 2020. október 31. lesz – kérdés, hogy ezt az időpontot tudják-e tartani, hiszen 2012, 2014 és számos más időpont is szerepelt már. A szaklap szerint 2020-ban mintegy húszezer önkéntessel tesztelik majd a repülőtér rendszereit és azután nyitják meg a közönség előtt a légikikötőt és ezzel együtt az alatta már évek óta kész vasútállomást is, ami miatt a DB már kártérítést is kért a beruházóktól.
A BER megnyitésáról amúgy már írtunk itt, itt, itt. itt, itt, itt és itt.

Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.