2020-05-22

Hétvégi gyors – 2020. május 16-22.

Közeledik a Flexity-szállítás vége. Dízel helyett gázos és akkus. Nagy kék Prima Indiának. Távjelzés a Ruhr-vidék közepén. Vezetőváltás a Stadlernél. Gazdára talált a bemutatóbusz. Még egy kör hibrid rendel! Hamarosan elkészül az első új cseh távolsági kocsi.
További érdekességek a hajtás után.




Elhunyt Szabó Zoltán


Budapest / Pusztaszabolcs | Magyarország – Életének 56. évében tragikus hirtelenséggel elhunyt Szabó Zoltán a Stadler Trains Magyarország Kft. karbantartási igazgatója. Az első 60 FLIRT motorvonat karbantartásának rendszerét felépítő és 13 éven át szívvel-lélekkel felügyelő szakembert a Stadler saját halottjának tekinti, végső nyugalomra helyezéséről később rendelkeznek.



Kettes ajtó, nyílj ki!


Brno | Csehország – Még 2018-ban kezdődött a Pisárky kocsiszín korszerűsítése és az összesen 418 millió koronába kerülő beruházáscsomag első látványos elemét használatba tudták venni. Az új 117 méter hosszú csarnokban a szerelvények napi ellenőrzéseit végzik majd két aknás-tetőpódiumos vágányon, az utca felől pedig egy 129 m2 felületű ablakon át tekinthetnek be a járókelők, a másik végén pedig a burkolat alatt a cég rövidítése világít majd vörös színnel. A régi és az új csarnok közé egy tető épül, itt négy vágányon lehet majd eltárolni a villamosokat. Az oldalfal lyuggatott alumíniumlapokból összeállított 108 piramisa a kocsiszín mellett elhaladó villamosok zajának 50-60 százalékát elnyeli majd. A színválasztás a város címerének színeit tükrözi, a csarnok ki- és bejárata zárt állapotban szinte rejtőzködik. A következő lépés a Lipová utca magasságában egy hurok megépítése lesz, hogy a Bystrc felől érkező szerelvényeknek ne kelljen a Mendlovo náměstíhez elmenniük.

Funkcionális, de mégis különleges lett az épület
(fotók: DPMB)


Még 31 kell


Berlin | Németország – A 2009-ben megkezdett próbafutások, a 2011-ben megkezdett kiszállítás és számtalan szerződésmódosítás után megérkezett Berlinbe a 9126-os pályaszámú Flexity, ami a 200. legyártott darab. Ahogy az a pályaszámból látható egy újabb hosszú kétirányú (F8Z) érkezett és a még fennmaradó 31 darab is ilyen kialakítású lesz. Az eddig átadott darabokhoz 5000 tonna acélt használtak fől, egymás mögé állítva egy 8 kilométer hosszú sort adnak ki. Az eddigi összesített futásteljesítményük pedig 65 millió kilométer, ami a Föld–Hold távolság 84-szerese.

A 2016 áprilisában megörökített 9041-es akkoriban az F8Z sorozat egyik legújabbja volt, az akkori legutolsó 9048-as  pályaszámmal volt forgalomban
(fotó: Adorján Péter)


Vörös TEE után kék Rheingold


Bbellinzona | Svájc – A svácji központú International Rolling Stock Investment GmbH-nak (röviden IRSI) komolyan gondolja az Re 4/4 II-eseinek régi-új fényezését, így az elsőként TEE színekre festett 421 393 után a 387 is egyedi fényezést kapott, amely a kék Rheingold vonataihoz illik. Arról továbbra sincs pontos infó, hogy mikor láthatjuk majd a gépeket a hozzájuk illő vonatokkal, de tehervonatok élén valószínűleg hamar feltűnnek majd.




Versenyvonatokkal a tengerhez


Torino / Reggio Calabria | Olaszország – A rövidnek ígérkező nyári szezont szeretné minél jobban kihasználni és a leeső centeket összegyűjteni a két olasz nagysebességű szolgáltató. Szerdán az italo jelentette be, hogy június 14-től napi két pár átszállásmentes járatot indít Torino és Reggio Calabria között. A kissé érdekes (Torinóból 5:23 és 13:19, visszafelé 7:30 és 13:30) indulási időpontok és a reggeli 11:07 vagy az esti 10:48 órás menettartam elsőre nem tűnik túl vonzónak, de 109,90 €-tól vehetünk jegyet. Erre kontrázott másnap az állami Trenitalia, miszerint napi egy pár vonat indul azonos útvonalon (Torinóból 8:00, visszafelé 10:10) fixen 10:50 órás menettartammal már 54,50 € ellenében elvisznek. Hogy ki jön ki jobban a történetből, azt majd eldönti az idő.


Kizöldülő helyi járatok


Písek | Csehország – Új, környezetkímélő autóbuszokat vásárolt a píseki városi vonalakra a Busem – ČSAD Autobusy České Budějovice, a.s. két gyártótól háromféle méretben. Négy darab elektromos  SOR EBN 11 és egy darab SOR EBN 8 érkezik nettó 48,2 millió cseh korona ellenében a gyártótól, míg két darab Iveco Urbanway 12 CNG a Zlíner nevű kereskedőt közbeiktatva érkezik 12,7 millióért. Az új buszokkal régebbi dízeleseket váltanak ki a kisvárosban.


Leszállási szándékát a telefonján jelezze!


Essen/Mülheim | Németország – Érdekes újítást vezetett be kedden a Ruhrbahn a buszjáratain és június végéig a villamosain is: a ZÄPP nevű utazástervező alkalmazásban az új Radar nevű funkcióval a telefon Bluetooth-modulját használva adhatunk leszállásjelzést. A kedden aktivált rendszert még egy 2017-es megállapodás részeként építette ki a Ruhrbahn, hogy az esseni Stadtbahn-hálózat állomásait nem csak fizikailag akadálymentesítő törekvéseket tesztelje. 2022-re már csak olyan közlekedési szolgáltatás üzemeltethető Németországban, ami a használók számára akadálymentes.


Mennyit engedsz a feléből, főnök?


České Budějovice | Csehország – Elhatározta magát a Dopravní podnik města České Budějovice (DPMČB), hogy megvásárolja a tavaly októberben tesztelt – korábban Brüsszelt és Prágát is megjárt – Volvo 7900A Hybrid típusú autóbuszt a gyártótól. A próbaidőszakban megtett 4000 kilométer alatt figyelemre méltó 34,41 liter/100 km átlagfogyasztást produkált a 30 km/h sebességig teljesen elektromosan közlekedő hibrid. A héten leszállított és hamarosan forgalomba álló buszért 6,347 millió koronát (~81 millió forint) fizetett a DPMČB.

Tavaly még Prágában próbálta elsózni a Volvo a prototípust
(fotó: Halász Péter)


Radikálisan környezetbarát


Brüsszel | Belgium – Miközben a 2017-es gyártású szóló és a csuklós Volvo 7900 Hybrid prototípust visszadobták a gyártónak, két sorozatban összesen 110 szólót rendeltek 2018-2019-es szállítással. Ezt egészítette ki tavaly a 141 darab Iveco Urbanway 18 Hybridre kötött keretszerződés, amiből idén érkezik meg az utolsó darab. Elfogadva és a város meglepően szigorú klímavédelmi céljait segítendő – nem helyi lakosnak nehéz megszereznie a behajtáshoz szükséges igazolást és tavaly az Európai Mobilitás Hetén csak nagyon indokolt esetben lehetett autót használni – újabb 128 szóló Volvo 7900 Hybrid érkezik majd jövőre a belga fővárosba. Az új buszok darabszáma alapján a 2007-es gyártású, 8101-8227 azonosítójú Van Hool newA330-ak esélyesek a selejtezésre. Bármennyire reklámozza a Volvo a legújabb S-Charge fedőnevű, akár 50 km/h-ig is tisztán elektromos hajtású modelljeit, ez a rendelés még a hagyományos verzió rendszereivel, 20-30 km/h-ig önállóan dolgozó villanymotorral készül. A STIB/MIVB célja, hogy legkésőbb 2035-re ne legyen hagyományos dízelbusza, csak valamilyen hibrid vagy teljesen elektromos.

Az Európai Unió központi épületei melletti Schuman téren kaptuk lencsevégre tavaly május elején a 8155-ös azonosítójú buszt
(fotó: Adorján Péter)


Épülnek a nemrélcsehek


Prága | Csehország – Készül az első 50 új távolsági kocsi, amit két éve rendelt meg a ČD a Škoda Transportationtől és a Siemens Viaggio Comfort (köznapian railjet) alapjaira épül. A hét elején közreadott képsor alapján már egészen vagonszerű alakot öltöttek az első darabok. A kocsiszekrényeket a Siemens bécsi üzemében gyártják és fényezik, majd a Škoda Vagonka ostravai üzemében szerelik készre. Első útvonaluk a Prága–Ustí nad Labem/Plzeň–Cheb útvonal lesz és az ötrészes egységek színvonal-emelkedést jelentenek majd, melyeknek mindkét végükön hagyományos módon erősíthetőek lesznek más kocsikkal.




Régi-új CEO a Stadlernél


Bussnang | Svájc – Váratlan hírek érkeztek a svájci vasúti-járműgyártó háza tájáról ugyanis közös megegyezéssel távozik a 2018 óta regnáló vezérigazgató, Dr. Thomas Ahlburg. Részletekbe a rövid sajtótájékoztató sem megy bele, de annyit azért elárultak, hogy a fő indok az Ahlburg és Peter Spuhler között kialakult feszültség, mivel a korábbi CEO és mostani cégtanács-elnök nem értett egyet a stratégiai iránnyal. Az utód megnevezéséig így Spuhler ismét átveszi a vezérigazgatói feladatokat is.


Információt mindenhova


Nürnberg | Németország – Szerdán aktiválta a VAG azokat a frissen felszerelt kicsi kijelzőket a Zerzabelshof Mitte, Martha Maria Krankenhaus, Schoppershof, Koppenhof és Frühlingstraße buszmegállókban, így már ott is megjeleníthető a járatok valós idejű érkezése, ahol eddig legfeljebb a kinyomtatott menetrend állt rendelkezésre. A DFIS Light elnevezésű eszközök a menetrendi adatok mellett rövidebb szövegek megjelenítésére is alkalmasak, ezért is szeretné a VAG 150 kisebb forgalmú buszmegállójának mindegyikét ilyennel felszerelni.



Indiából, Indiának


Madhepura | India – Forgalomba állt az első Indiában fejlesztett és épített Alstom Prima T8 mozdony. A 2015-ben kötött 3,5 milliárd euró értékű szerződés alapján 800 darabot készít a helyi üzem az Indian Railways számára, valamint Saharanpur és Nagpur városában épít két karbantartó bázist a francia gyökerű gyártó. A WAG-12B sorozatú kétszekciós, 2×4 tengelyes, 1676 mm-es nyomtávolságú mozdonyok 12 ezer lóerős (rendes mértékegységben 8,9 MW) teljesítményűek és a 120 km/h végsebesség mellett biztonságosan továbbítanak 6000 tonnás vonatokat. Fő bevetési területük az úgynevezett Dedicated Freight Corridor [Dedikált Teherszállítási Folyosó] lesz, ahol elsődlegesen a tervek szerint 2023-ra véget érő, a teljes hálózatot lefedő villamosítás után a mainál 25 km/h-val magasabb átlagsebességet tudnak majd elérni.

Robusztus, funkcionális és nagy teljesítményű
(fotó: Alstom)


Kétéltű motorvonattal próbálkoznak


Szczecin [Stettin] | Lengyelország, Nyugat-Pomeránia – 49,2 millió złoty [~3,78 milliárd forint] ellenében vásárol két elektromos-dízelelektromos hibrid motorvonatot a NEWAG-tól 2021 évvégi szállítással. A sikeres Impuls sorozaton alapuló háromrészes egységekbe legalább 150 ülőhelyet kell beszerelni és ezzel kívánja a vajdaság a Szczecin–Kołobrzeg–Koszalin viszonylatot beindítani, aminek a közepén 100 kilométernyi villamosítatlan szakasz van. Két éven át van lehetőség további 10 opciós egység lehívására, a beszerzést pedig részben EU-s támogatásból fedezik.

A prototípust tavaly mutatták be a lengyel TRAKO nevű vásáron
(fotó: NEWAG)


Villanybuszok a jobb levegőért


Drammen | Norvégia – A meglevő 6 mellé újabb 22 teljesen elektromos meghajtású Volvo 7900-as érkezik az Oslotól 40 kilométerre fekvő 70 ezres városba, így még kevesebb dízelbusz lesz a Vy Buss helyi flottájában. A mostani rendelés 20 szóló 7900 Electricre és a 3-as vonalra kerülő 2 csuklós 7900A Electricre szól, amik fordított pantográfos OppCharge töltési lehetőséggel rendelkeznek majd. A szállításra a svéd gyártó október és december közötti időablakot adott meg. A megrendelő Brakar kiemelte, hogy a Viken megyei vezetés akaratával összhangban 2030-ra az üvegházhatású gázok kibocsátását 80 százalékkal kívánják mérsékelni.


Újra lesz 58-as?


Plzeň [Pilzen] / Praha [Prága] | Česko [Csehország] – Szerdán szállították át a Pilzenből Prágába a PMDP 500-as pályaszámú trolibuszát, amely egy 2005-ös gyártású Škoda 24Tr a hagyományos Renault/Karosa/Irisbus Agora/Citybus 12M/Citelis karosszériába építve. Érdekessége, hogy utólag kapott egy Kirsch APU 100 típusú dizeles generátort, így önjáróvá vált. Egyelőre a hostiváři főmúhelybe kerül, ahol a szükséges javítások és a prágai színekre fényezése esedékes. Ezután főleg a járművezetők képzésében kap majd szerepet, de az utasszállítás sem kizárt a majdan Klíčov garázsba kerülő trolibusszal a megszokott 58-as vonalon. A DPP nettó 238 ezer koronát [~3 millió forint] fizetett a pilzeni cégnek. A még közlekedő, nem egész tucatnyi ilyen alakú dízelbusz selejtezése esetén ez a troli lesz az utolsó forgalomban lévő, első generációs alacsonypadlós a cseh fővárosban.



Dinamikus teszteken az új Acela


Pueblo, Colorado | USA – A kolorádói Pueblo városa mellett található Transportation Technology Center Inc. (TTCI) vasúti tesztpályáján futja próbaköreit az Amtrak új zászlóshajója. Az Alstom által gyártott vonatot 165 mérföld/órás, azaz 265 km/órás legnagyobb sebességgel tesztelik. A tervek szerint a Boston és Washington között húzódó Northeast Corridoron (NEC) 2021-ben áll majd forgalomba az első új generációs szerelvény.




Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Néderland [Hollandia] – Június 2-től a jelenlegi körülbelül felezett menetrendi teljesítménytől sűrűbben közlekednek majd a vonatok, Brüsszel és Berlin felé is elindulnak a nemzetközi járatok, amiket a Thalys és Eurostar járatai követnek majd június folyamán. Egyelőre csak a zöld matricával megjelölt ablak melletti üléseket foglalhatják el az utasok, akiknek arcot eltakaró maszkot vagy sálat kell viselniük és csak a feltétlenül szükséges mennyiségű utazásra szólít fel a kormányzat ajánlása. Az éjszakai vonatok egyelőre nem közlekednek, de a menetrendkeresőt folyamatosan frissítik.

Hamburg | Németország – Közel két hónapnyi éjszakai szolgálat után hétfőtől újra elérhetővé válik nappal is Hamburgban a nagy sikerű MOIA utazásmegosztó szolgáltatás. Egyelőre még marad a belső fóliafal, az utasok száma viszont a mostani 2 helyett már 5 is lehet, de előre figyelmeztetnek a vélhetően megnövekvő várakozási időre.

Prága | Csehország – Mennyire tértek vissza az emberek a közösségi közlekedéshez? Teszi fel a jogos kérdést a prágai közlekedésszervező, hiszen minden nap súlyos pénzekbe kerül és a szolgáltatásba vetett bizalmat is vissza kell építeni. Nem véletlenül döntött úgy a PID, hogy hétfőtől a legutóbb március elején tapasztalható, normál járatsűrűséget kínálja föl az utasainak. Mivel az összes metróállomás minden bejárata fel van szerelve megkerülhetetlen infravörös számlálókapukkal, egészen pontos adataik vannak az állomások forgalmáról. A március 12-én bejelentett és március 16-tól részben máig érvényes korlátozások miatt egy hónapon át ötödére(!) esett vissza a forgalom, amely mára már 50 százalékig kúszott föl. A legnagyobb visszaesést még mindig a belvárosi állomásokon mutatják ki (a Staroměstská állomáson a két hónappal ezelőttinek mindössze harmada), ezek után következnek a felsőoktatási intézmények és a nagyobb bevásárlóközpontok környékén lévő állomások.
A március 10. és 12. közötti 1 millió körüli értékekhez mi is hozzájárultunk, hiszen akkor vettük föl a Közvetlen Kocsi idei második adását.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.