2023. 01. 27.

Hétvégi gyors – 2023. január 22-27.

Kerékpárgarázs Amszterdamban és egyszerűsített jegyváltás Hollandiában. Kapacitásbővítés a cseh és német vaspályákon. Újranyitott metróállomások és olcsósított jegyek itthon.


A Deák Ferenc tér következik


Budapest | Magyarország – Az M3 metróvonal középső szakaszának megújult Deák Ferenc tér és Ferenciek tere állomását január 23-án átadtuk az utasforgalomnak, így kora délutántól Kőbánya-Kispest és a Deák Ferenc tér között már metró szállítja az utasokat. A Deák Ferenc tér kiemelt fontosságú közlekedési csomópont, mivel három metróvonal között biztosít átszállási lehetőséget. Mindkét belvárosi állomás akadálymentesen elérhető, ezzel ismét bővül az egyenlő esélyű elérhetőség a közösségi közlekedésben.
Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója az átadáson kiemelte, hogy az újabb két belvárosi állomással a végfázisában jár az M3-as metró felújítása. Májusban már egy kívül-belül újjászületett, modernizált, akadályoktól mentes biztonságosabb vonalon közlekednek a szerelvények Újpesttől egészen Kőbánya-Kispestig. A tavaly májusban átadott három belvárosi állomáson kerültek először utasforgalomba a ferdepályás felvonók, amelyek a visszajelzések alapján elérték céljukat. A Ferenciek terén szintén ferdepályás felvonó biztosít akadálymentes kapcsolatot, míg a Deák Ferenc téren egy nagy kapacitású, hagyományos lift épült, amelyik egyben a harmadik kijáratot jelenti az állomás területéről.
Az M3-as metró felújítása európai uniós forrásból és magyar társfinanszírozással együtt megvalósuló beruházás. A támogató képviseletében Dr. Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter mutatott rá arra, hogy Magyarországon jelenleg ez a rekonstrukció a legnagyobb, EU-s finanszírozással rendelkező önálló projekt.
Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere elmondta: Budapest élhető, otthonos és zöld jövőjét a közösségi közlekedés fejlesztése szolgálja a legjobban, és ez a legokosabb nagyvárosi válasz a jelenlegi válságtünetekre is. „Ezt szolgálja a hármas metró megújítása, az új buszok és trolik beszerzése, a Bubi-hálózat gyarapítása és az is, hogy az infláció ellenére sem emeljük az árakat. Mindehhez érdemben járulna hozzá, ha a kormány megteremtené a feltételeit az uniós forrásokhoz való további hozzáférésnek. Budapest közben a közösségi közlekedés terén is gyorsítósávban halad, és minden nehézség ellenére sem tér le róla!”
Az M3-as metrófelújítás mindvégig az utasforgalom részleges fenntartása mellett valósult meg, ami rendkívül bonyolult szervezési feladat és számos szakterület együttműködésének az eredménye. Az elkövetkezendő négy hónapban már a befejezésen lesz a fókusz. Márciusban megnyílik az utasforgalom előtt az Arany János utca és Nyugati pályaudvar, valamint a Dózsa György út metróállomás már akadálymentes elérhetőséggel. Utasaink májusban visszakapják a teljes, a megújult és akadálymentes M3 metróvonalat.
Január 24-től, keddtől az alábbi rend szerint közlekedik az M3-as metró és a pótlóbuszok:
  • Hétköznap napközben két szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Deák Ferenc tér, illetve a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. A Deák Ferenc tér és a Göncz Árpád városközpont között továbbra is az M3-as, illetve a Nyugati pályaudvar és a Göncz Árpád városközpont között az M3A metrópótló autóbusszal is lehet utazni.
  • Hétköznap esténként és hétvégén továbbra is a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró, Kőbánya-Kispest és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as pótlóbusszal lehet utazni.
  • A Nagyvárad téren – az állomás felújítása miatt – a Kőbánya-Kispest és a Deák Ferenc tér között közlekedő szerelvények továbbra sem állnak meg. A tér környéke a Népligettől induló M30-as állomáspótló busszal, a belváros, illetve a Keleti pályaudvar felől a 2M és 24-es villamossal, a Semmelweis Klinikák felől gyalog, vagy MOL Bubival közelíthető meg.
  • Továbbra is közlekednek az észak-pesti és dél-pesti térségből a metrót elkerülő, alternatív eljutást biztosító járatok.
A BKK szakembereinek munkájáról további utasításig bármilyen önálló véleményt nem áll módunkban az oldalon közölni. Annyit viszont igen, hogy Karácsony Gergely főpolgármester és Walter Katalin BKK vezérigazgató együttes, megfeszített munkája nyomán, emberfeletti erőfeszítéseinek következtében a tervezett időpontban, január 23-án adták át az utazóközönségnek a Deák Ferenc tér és a Ferenciek tere állomást az M3-as metró vonalán. Várva várt pillanat ez, hiszen immáron a csodálatosan felújított új létesítményt használhatjuk, amely hírből sem emlékeztet a korábbi idők szürke, unalmas állomás-arculatára. Köszönjük a Főpolgármesteri Hivatal és Walter Katalin a budapesti közlekedés fejlődése iránti szűnni nem akaró elkötelezett cselekvését!


Opciót is kértek


Tallinn | Észtország – A kezdő mennyiség után a héten az összes opciós darabot is megrendelte az Eesti Liinirongid (Elron), így összesen 16 Škoda-szerelvény érkezik a kis ország vaspályáira. A tavaly 7,1 milliós utasforgalmat elérő cégnél a jövőbeni fejlődési potenciál miatt vesznek új járműveket, melyek közül az elsők már gyártás alatt állnak Ostrava mellett. Leszállításukra 2023 és 2025 között kerül sor, kiemelkedően különleges felszereltségről nem esett szó – természetesen a klíma, WIFI, 230 V-os és USB-csatlakozók itt is meglesznek.A 3 kV= és 25 kV 50 Hz~ áramnemet is értelmező motorvonatokért összesen 147 millió eurót fizetnek. Mivel szélesnyomtávú darabokról van szó, Rigáig teherautóval szállítják majd, onnan pedig vasúton kerülnek állomáshelyükre.

Egyelőre még csak rajzon létezik, de erősen hasonlít majd a lett társaira
(grafika: Škoda Group)


Két új bringagarázs Amszterdamban


Amszterdam | Hollandia – Hollandia évtizedek óta példája a kerékpáros városi közlekedésnek és a vonattal kombinálásnak. Mindenki számára ismertek azok a képek, hogy a nagyobb állomásokon végeláthatatlan mennyiségű drótszamár várja a gazdáját – többé-kevésbé rendezett módon. Amszterdamban újabb 10.000 kerékpár tárolását könnyítették meg két új bringagarázs átadásával, melyeknek különlegessége a terep- és vízszint alatti elhelyezkedése. A nagyobbik a Stationsplein alatt, a kisebbik az IJ medrében került kialakításra 7 és 4 ezer férőhellyel, amiből 1250-et az OV-fiets nevű kerékpármegosztó rendszer számára tartanak fent. A korábbi két felszíni parkolóval együtt már 13 ezer helyet kínálnak az utasoknak. Az építkezés teljesen még nem fejeződött be, január 26-án még csak a belváros felőli oldalt adták át, az IJ-Boulevard alatti tárolót február közepén nyitják meg. Fenntartásával az állami vasutat bízták meg, akik a két év alatt már több helyen bevezetett beléptető rendszerüket telepítették, emiatt az első 24 órányi tárolás díjmentes lehet és csak utána kell napi 1,35 €-t fizetni, de előfizetés nélkül 28 napnyi parkolás a maximum. A garázsban javítóműhely is van, ha szükség lenne rá, illetve kamerákkal és élőerővel is védik a területet.


A vízszinthez vezető rámpák alatt terül el a világ jelenlegi legnagyobb vízalatti bringatárolója
(fotók: NS)


Késnek a trolik


Jihlava | Csehország – Ahogy az várható volt, továbbra sincsenek készen Jihlava új trolibuszai, melyeket az ukrán Bogdan Motors tulajdonában lévő Tram for envi nevű cseh projektcég szállítana a városnak. A SOR TNS 12-es típusnév mögé a Cegelec szállítaná az elektronikát, de ők az ellátási láncok akadozására hivatkozva nem tudnak teljesíteni. Eredetileg 2022 közepére kellett volna forgalomba állítani a hat járművet, de azok közül még egy sem érkezett meg. Jelenleg március végi vagy április eleji szállítással tervez a DPMJ és bízik az utolsó darab idén augusztusi átvételében, ami 14 hónapnyi késést jelent. Radim Rovner, a DPMJ ügyvezetője és csapata mindent megtesz a helyzet rendezése érdekében, de így áramellátási zavar esetén még régi dízelbuszokat kell bevetniük az önjáró trolik helyett, illetve az Ukrajnának felajánlott Škoda 24Tr típusú trolikat sem tudják kivonni a napi forgalomból.


Bankkártyákat elő!


Hollandia – A 2005-ben elindított OV-chipkaart az elmúlt évek során kiváltott majdnem minden utazási jogosultságot a belföldi utazásoknál, de kiváltása külföldiként nem volt annyira egyszerű. Viszont január 31-től jelentősen könnyebb lesz bárkinek az utazás: bármilyen RFID-s bankkártya vagy NFC-s telefon beenged majd az állomásokra, amennyiben teljesárú, másodosztályú jegyet kívánunk váltani. A pilot fázisban 3000 utassal tesztelték és finomhangolták a rendszert, amit nem csak az NS, hanem a Qbuzz és az Arriva járatain is tudunk majd használni, egy hónappal később pedig országos lefedettséget ér el – bár a HTM már korábban bevezette a bankkártyás utazás lehetőségét. Az utazásaink árát az OVpay oldalán tudjuk követni egy egyedi azonosító megadásával, melyet a banki tranzakcióink listájában nézhetünk meg. Az OV-fiets és a P+R kedvezményes használata egyelőre nem lehetséges a rendszerrel, ahhoz csak a régi chipkártya használatával férünk hozzá. Mivel továbbra is CICO elven működik, a felárak elkerülése érdekében az utazásunk során mindig ugyanazt a fizikai vagy tokenizált kártyát kell használnunk.

A kapuk maradnak, csak okosabbak lettek
(fotó: NS)


Ráncfelvarrott étkezők


Prága | Csehország – Modernizálja a ČD a 2000-es évek elején az egykori BRcm sorozatú fekvőhelyes-étkezőkocsikból kialakított 1. osztályú utasteres étkezőkocsijait. Az ARmpee832 sorozatú kocsik ülőhelyes részein új szőnyegpadló és új ülések várják az utasokat, míg az étteremben a bárszékek mellett új asztalok és ülőhely-elrendezés jelenik majd meg. A kocsik műszaki része is megújul majd: többek között a nemzetközi forgalomban ma már elvárásnak számító oldalszelektív ajtóvezérlés is felkerül a járművekre. A megújult kocsik a Valašsky Express és a Jízni Express szerelvényeiben, valamint a Silesia és Cracovia gyorsvonatokban járnak majd. A 18+6 darabos flotta felújítása 15 millió koronába kerül és a ČD-csoporton belül a a DPOV végzi el a munkákat 2023 során.


Villanyos flottát bővítenek


Mechelen | Flandria, Belgium – Hat évre szóló keretmegállapodást kötött 500 csuklós Iveco Bus E-Way villanybuszra. A gyári ígéretek szerint 300 km hatótávot kizárólag CCS2-kábelről lehet betáplálni. A beltérben 3 kijelzőről lesz majd leolvasható a valós idejű járatinformáció, a mobil eszközök töltéséhez pedig USB-portokat adnak a műbőrrel behúzott ülésen utazóknak. Az első 65-öt 2024-ben szállítja az olasz gyártó és a De Lijn beruhzási forrásaiból 48 millió eurót költenek erre a projektre.

Ki gondolta volna, hogy a Renault Agora kapható lesz majd teljesen elektromos hajtáslánccal?
(grafika: Iveco Bus / De Lijn)


Branický most: kapacitásbővítés, mielőtt nagyobb baj lesz


Prága | Csehország – 2023 júliusában megkezdi Prága legdélebbi vasúti hídjának, a Branický mostnak a felújtását. Az átkelő 1964-ben épült és bár két vágánynak van hely a hídszerkezeten Praha-Krč állomástól csak egy vágányt került kiépítésre. Az évek során leginkább tehetvonatok jártak rajta, de vágányzárak vagy rendkívüli helyzetek esetén ablakos vonatok is megfordultak erre. A felújítás elsődleges célja a pálya kétvágányúvá fejlesztése, valamint általában a kapacitás növelése, amire szükség lesz, amikor a Vyšehrad alatt található Výtoňský most átépítésre kerül. A munkálatok előreláthatólag 13 hónapig tartanak, amely magában foglalja Praha-Kačerov állomáson egy új peron és a metrókapcsolat biztosítása érdekében egy felüljáró építését a gyalogosforgalom részére.


Okosban mennyi?


Budapest–Békéscsaba | Magyarország – Még 2021 májusában vezette be a MÁV-START az első belföldi kontingentált ajánlatát Okosjegy néven, amit azóta több ütemben bővítettek is. A legújabb irány a sokszor elfeledett Viharsarok felé teszi az alapárnál olcsóbbá az eljutást: Kétpóig 1599 vagy 1999 forintért, azon túl 2399 vagy 2799 forintért lehet megvásárolni a digitális értékesítésű jegyeket a készlet erejéig.


Villamosítás előtt a dízeles mellékvonal


Landshut–Mühldorf | Bajorország, Németország – Megkezdődtek az első munkálatok a müncheni előváros egyik fontos vonalán, ami a környék egyik forgalmas dízeles vonala. A beruházás 55 km pálya villamosítása mellett a pálya kapacitását is növeli majd, hiszen 120 km/h sebességre építik át az egyvágányú vonalat. Az előzetes tervek már elkészültek, a szövetségi támogatást 2024-ben ítélhetik meg, ezután kezdődik a kivitelezés.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.