2023. 07. 28.

Hétvégi gyors – 2023. július 22–28.

Környezetbarátabb lesz a lipcsei előváros. Kényszerből csonkít a LEO Express. Digitalizál az ÖBB is. Nehéz indulás után felfelé ível az Alstom Németországban. Nemzetközi viszonylatot nyert a ČD. Kocsikat selejtez a DB.


Legalább közölték…


Magyarország – Amint arról már az elmúlt egy hétben többször beszámoltunk, 10 vasúti mellékvonal(szakasz) esetében az évek óta tartó időhúzás miatt kényszerűségből vonathelyettesítő autóbuszok közlekednek 2023. augusztus 1-től. A részleteket 2023. júlus 28-án 14:54-kor élesítették a MÁV-csoport weboldalán, alig több, mint három nappal a bekövetkezés előtt. A közleményben ígétek szerint az offline világban legkorábban hétfőn lehet majd tájékozódni, de ebben azért nem lennénk biztosak.
Mindenképpen megjegyzendő, hogy az autóbuszokon nem árusítanak vasúti díjterméket, viszont az autóbuszos helyközi díjszabás sem érvényes rá. Az illetékesek ezt nem igazn gondolták végig, hiszen a járatokat jellemzően használók beláthatóan kis hányada képes boldogulni az online térben.


Megérkezett az első „igazi” trolibusz Prágába


Prága | Csehország – Hosszú várakozás után megérkezett az első SOR TNS 18 típusú trolibusz a DPP telephelyére. Ez a trolibusz már nem próbajáratként, nem kísérletként fog közlekedni a cseh fővárosban, hanem a leendő trolihálózat első olyan járműve ami menetrend szerint, nem csak időszakosan közlekedő vonalon közlekedik majd – természetesen a kötelező próbafutások után. A modernkori prágai trolihálózat első garázsa a DPP Klíčov garázsában került kialakításra, itt zajlik majd a járművek töltése és karbantartása. Innen a jelenleg is létező, ám egyelőre csak egyetlen járművel és csak hétvégéken közlekedő 58-as vonalra adják majd ki, ami a mai 140-es autóbuszt fogja teljesen kiváltani. A trolibuszok az út egy részén (Palmovka metróállomás és Prosecká és a Vysočanská utcák kereszteződéséig, valamint Letňany metróállomás és az Obchodní centrum Čakovice közelében lévő körforgalom között) felsővezetéken, a többi szakaszon akkumulátorról, önjáró üzemmódban közlekednek. Töltési lehetőség ezen kívül a Čakovice végállomáson került kiépítésre, itt két trolibusz egyidejű töltésére van lehetőség. Az 58-as troli 1972 után 2017-ben tért vissza Prágába, először kísérleti üzemmódban, különböző járművekkel. Az első lépésekről itt, a Plzeňből vásárolt saját tulajdonú járművel való közlekedésről itt, a prágai trolihálózat jövőjéről pedig itt és itt olvashatnak.

Az első, de nem az egyetlen SOR TNS 18 típusú trolibusz ami buszokat fog kiváltani Prágában.
(fotó: Libor Hinčica / cs-dopravak.cz)


Újabb meghódított város


Kassel | Németország – Akár 40 villamost is szállíthat a Škoda Transportation Kassel számára, amennyiben az opciókat is lehívja a KVG. Első lehívásként 22 darabot könyvelhetnek Plzeň-ben, melyekért 88 millió eurót kértek. Ezért az összegért 30 méter hosszú ForCity Smart szériába tartozó kétirányú villamosok készülnek majd 2024 végétől, melyek mögé akár pótkocsit is lehet majd akasztani. Kiszállításként 2026-ot, forgalomba állásként 2027-et jelölték meg célként. Az akadálymentes kialakítás már magától értetődő, de a jármű előtti 100-1550 méteres teret figyelő LIDAR-alapú potenciális ütközésre figyelmeztető rendszer még nem annyira általános.

Úgy tűnik, hogy Kasselben még évekig számolnak a pótkocsis üzemmel, ha az újakat is ennek megfelelően rendelik
(grafika: Škoda Transportation)

Németországban már Chemnitz, Schöneiche-Rüdersdorf és Mannheim-Ludwigshafen üzemei már ismerik, Bonn, Cottbus, Brandenburg/Havel és Frankfurt (Oder) pedig hamarosan megismerkedhet a cseh termékekkel.


Visszább vonul az oroszlán


Staré Město u Uherského Hradiště | Csehország – Megszünteti járatát a LeoExpress cseh magánvasúttársaság Staré Město u Uherského Hradiště állomásra. A vasútbarát körökben „Hamé Express” néven ismert járatról elfogytak az utasok, aminek részben az is az oka, hogy 2022. július 15-én az áramellátás megváltozott az érintett vasútvonalon és már nem a vonatok végállomásától délre, hanem Přerov alatt, Říkovice állomástól kezdődik a 25 kV 50 Hz-es szakasz – ezt viszont a LeoExpress FLIRT-jei nem tudják használni, mert azok csak 3 kV-os egyenfeszültség alatt tudnak közlekedni. Eddig az Arriva dízelüzemű Alstom LINT motorvonatait kölcsönözte a LeoExpress a szolgáltatás fenntartására, ez az állapot azonban 2023. augusztus 31-ig marad. Mivel a vasúttársaság CRRC Sirius motorvonatai még mindig nem kaptak engedélyt utasszállításra, ezért azokkal sem tudja kiszolgálni közvetlen vonattal a térséget a LeoExpress.


Csordogálnak a megrendelések


Kassel | Németország – 50 mozdonyra szóló megrendelést adott le a bérléssel foglalkozó Railpool az Alstomnak, ezúttal – 188-as sorozat néven is ismert – TRAXX Universal típusra. A 260  millió eurót érő szerződés keretében DE-AT-CH-FR-IT-BE-LU-PL országcsomagot kapnak a gépek, melyekre az Alstom ATLAS rendszere kerül ETCS-eszközként.

Ismerősnek tűnik, de a négy áramszedő elárulja, hogy ez a korábbi TRAXX 3MS

Kiel | Németország – Jármű és fenntartó már van, de üzemeltető még nincs. Viszont a koncesszió is csak 2027 decemberében indul, addig pedig mindenkinek lesz ideje a teljesítésre. A 40 Coradia Stream HC motorvonat a tartomány legforgalmasabb vonalain – RE7 (Hamburg–Kiel), RE70 (Hamburg–Flensburg), RB61 (Hamburg–Itzehoe) és RB71 (Hamburg–Wrist) – kerül majd felhasználásra. A karbantartásra is a gyártó feladata lesz az elkövetkező 30 évben, ehhez a DB kieli műhelyét kell némileg kiglancolni.

Németországban korábban a Bombardier TWINDEXX volt a kapacitásbajnok, ezt a szerepet mára átvette az Alstom saját fejlesztése
(grafikák: Alstom)


Prágából Pomeráinába közvetlenül


Prága–Gdynia | Csehország, Lengyelország – A cseh oldalon a České dráhy nyerte a Prágát és az észak-lengyel nagyváros Gdynia összekötését biztosító vonatok közlekedtetését. Az Ex32-es számon közlekedő távolsági vonatok részletes menetrendjét a ČD egyelőre nem közölte, azt viszont igen hogy 2024 decemberétől 10 évre nyerték meg az üzemeltetés jogát, ami napi négy pár vonatot jelent. A lengyel szakaszon a PKP Intercity fogja üzemeltetni a vonatokat. Az vonatok EuroCity minőségűek lesznek, Csehországot a Prága–Pardubice–Letohrad–Lichkov útvonalon hagyják el és többek között Wrocławot is érinteni fogják útjuk során. A pályázat iránt érdelődött még a RegioJet és a LeoExpress is – ám előbbi magasabb árat adott meg, míg utóbbi végül nem adott be ajánlatot.


Káderforgó az asztal körül


München | Németország – Marcus Brüning mellé Ronald R.F. Lünser személyében második ügyvezetőt kap a CAF némtországi leányvállalata. Az idén 58 éves menedzser a DR magdeburgi területén mozdonyvezetéssel kezdte a szakmai életútját, majd üzemvezető is volt több cégnél, később pedig az Abellio ügyvezetője lett, ahonnan a VRR vezetésébe került. Innen június végével saját kérésére távozott, mert nem tudta maga mögött a decemberben esedékes újraválasztásához szükséges politikai támogatást.


Újra „kétirányú” villamosok érkeznek Olomoucba


Olomouc | Csehország – Az olomouci villamoshálózat abba a kisebbségbe tartozik az egykori Csehszlovákia területén, ahol kétirányú villamosok is közlekednek a hálózaton. Az első olyan vonal, ahol alapmenetrend szerint is szükség volt kétirányú villamosokra, Brnoban jött létre, amikor keleti irányban Jírkova megállóhelyig hosszabbították a pályát, ahol hurokvágány nem épült. A második ilyen 2013. november 29-én nyílt meg Olomoucban, a Trnkova (hosszú ideig ideiglenes) végállomáson szintén nem volt hurok és 2021-ben csatlakozott a sorba Prága, amikor Pankrác metróállomásnál kapott egy olyan végállomást, ahova csak kétirányú villamosok mehetnek be. Viszont az egészen különlegesnek számít Csehországban, hogy ezt nem egyterű villamosokkal (mint amilyen a KT8D5 típusú villamosok) szolgálják ki, hanem a például Budapesten is alkalmazazott módon, két motorkocsit a „B” végén összecsatolva. Ilyen villamosokból (amelyeknek vezetőfülke csak az egyik végén, de ajtó mindkét oldalán van) először 2013-ban vásárolt Olomouc 14 darabot (Pragoimex VarioLF+/o típus), majd 2018-ban hármat (Pragoimex EVO 1/o) – utóbbiból 2021-ben vettek még egyet. Azóta Trnkova végállomástól a pálya meghosszabbításra került, így további kétirányú járművekre van szükség. A DPMO kilenc darab, legfeljebb 16 méter hosszú, mindkét oldalon ajtóval rendelkező és 2,5 méter széles villamosra írt ki pályázatot. A jelentkezők sora vélhetőleg nem lesz túl hosszú, ugyanis ilyen villamosok meglehetősen csekély számban találhatóak a piacon.


Növekszik a hálózat, kellenek a vonatok


Szófia | Bulgária – Újabb 8 metrószerelvényt szállíthat a Simetro néven a Siemens és a NEWAG konzorciuma a bolgár főváros 3-as vonalára. A 2026 második felében esedékes vonatokért 134 millió levát (68,7 millió euró) fizetnek és a 2015-ös szerződés kiegészítéseként kötött 10 darabos opciós keret terhére vásárolják őket. Az új vonatokra az újabb 6 km hosszú és 6 állomást tartalmazó vonalhosszabbítás miatt van szükség.


Megújuló RegioSprinterek a „szilvafás” vasútvonalon


Hranice na Moravě | Csehország – Az AŽD Praha a vasúti infrastruktúra-gyártáson kívül szolgáltatóként is jelen van a 113-as számú (Most–Lovosice–Litoměřice) vasútvonalon Csehországban. A járműállomány egy részét a DÜWAG által gyártott 654-es sorozatú RegioSprinter becenevű motorkocsikon kívül „Bézékkel” látják el, de ez nem marad így sokáig. Nemrégiben egy másik cseh magánvasúti cégtől, a GW Train Regiotól vásároltak alacsonypadlós motorkocsikat, amelyek egy alapos felújítás alapján hamarosan forgalomba is állhatnak, ezzel a 810-es sorozatú motorkocsikat a végleg csak tartalék céljából fogja tartani az AŽD Praha. Szükség is lesz a motorkocsikra, hiszen a mellékvonal jelenleg 100 km/órás sebességgel járható – erre a sebességre pedig a 810-es sorozat nem képes. A járműveket a ČMŽO - elektronika s.r.o. újítja fel Hranice na Moravě közelében található üzemében.

Alacsonypadlós, klímás, 100 km/órára alkalmas motorkocsi mellékvonali felhasználásra. A képen szereplő jármű nem Csehországban kezdte karrierjét: a Dürener Kreisbahn tulajdonában állt 1995-től 2007-ig, majd a Rurtalbahné volt 2016-ig. Onnan került Csehországba először a GW Train Regiohoz, majd most az AŽD Praha állományába.
(fotó: AŽD Praha s.r.o.)


Akkumulátorban látják a jövőt


Lipcse | Németország – Megszületett a döntés az utolsó hiányzó vonal esetében is, így teljessé vált a Lipcse körüli S-Bahn-hálózat jövendőbeli felosztása. Az eddig még hiányzó és csak utólag MDSB2025BEMU névvel önállóvá tett koncesszióban mindössze egyetlen vonal szerepel, az S1-es. Viszont a mai S1-es keleti oldala jelentősen meghosszabbodik a mai RB110 beolvasztásával, amely villamosítatlan vonalat jelent, ezért kellett ide akkumulátoros motorvonat. Az így létrejövő L-Miltitzer Allee–CTL–L-Stötteritz–Borsdorf–Grimma–Döbeln vonalon 16 Siemens Mireo plus B dolgozik majd a DB Regio kezei alatt, finanszírozásukat pedig a struktúraváltási támogatásból fedezik. Az új járművekbe 100 ülő és 169 álló utas fér majd, évente pedig bő másfél millió kilométert fognak megtenni 2038 decemberéig.

A mai RB110-es vonalon a képen is látható Stadler RS1 a jellemző, ezeket 2000-ben gyártották a TRDR számára és 2008 óta használja őket az MRB
(fotó: Adorján Péter)


Verstehen Sie nur Bahnhof?


Bécs | Ausztria – Egyes újításokat már hónapok óta lehet látni a kiválasztott állomásokon, de az ÖBB július 27. és augusztus 17. között országos kampányban is bemutatja ezeket. Cél, hogy a folyamatos és egyre gyorsuló ütemű digitalizáció azokat is segítse, akik még nem mozognak annyira otthonosan ezen a téren. A digitalizációs projekteket a TRACK FWD oldalon tekinthetjük meg.


Kimarad a kocsma


Berlin | Németország – A DB-nél nem mindig a logikus döntések mentén szervezik a járművek karban- és fenntartását, ebből adódóan most az ízelt ajtós kocsikat kiáltották ki bűnösnek és mennek decemberben a C vágányra Leipzig-Engelsdorfba a hírek szerint. Ennek legnagyobb vesztesei az IC77 jelű vonalon utazók lesznek, ahonnan ezzel a lépéssel legalább 10 hónapra eltűnik a fedélzeti gasztronómia, mivel a leállításra kijelölt kocsik között van az utolsó hagyományos konyhával felszerelt ARkimbz266.7 és ARkimmbz288.4széria is. Amennyiben minden a tervek szerint halad, 2024 októberében bemutatkoznak majd az első ICE L szerelvények ezen a fontos vonalon. Addig viszont a mostani félbisztrók helyett egy teljes értékű első osztályú kocsi kerül a szerelvénybe.

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.