2013. 12. 06.

FLIRT-átadás Sopronban

Célegyenesbe fordult a GYSEV-nél a korszerű motorvonatok beszerzése: a sikeres próbameneteket és a hatósági engedély megszerzését követően pénteken délelőtt bemutatták a magyar-osztrák vasúttársaság első FLIRT-motorvonatát. Az ünnepséget követően a vonat máris munkába állt, az első közforgalmú járat pedig a 9184 számú Sopron–Szombathely–Szentgotthárd személyvonat volt.


A GYSEV az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatásával végzi a MÁV-tól átvett Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítését. Ennek keretében megújult a pálya, megszépültek az állomások, és új biztosítóberendezéseket telepítettek a vonalon. A projekt ma újabb fontos állomásához érkezett: átadták GYSEV első új Stadler FLIRT motorvonatát, a 415 500-as pályaszámú járművet.

Érkezik a soproni átadóra az első GYSEV-FLIRT

A vonatokról szóló közbeszerzési pályázatot tavaly bonyolították le – vélhetően a kis darabszám (négy szerelvény) miatt ezen csak a Stadler Rail indult, így nem meglepő módon nyert is. Érdekes módon a vonatok csak a hazai 25 kV 50 Hz felsővezetéki áramnemet „ismerik”, az osztrák 15 kV 16,7 Hz-et nem. Ezt illetően idén nyáron Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója, interjúnkban elmondta: az uniós pályázat és támogatás egyik feltétele volt, hogy a vonatok a magyar utazóközönség igényeit szolgálják ki. Kövesdi Szilárd akkori becslése szerint a négy vonat várhatóan 2014 tavaszára állhat forgalomba. A dolgok jelenlegi állás szerint ez akár hamarabb is bekövetkezhet: 2013 októberében már a gyári átvétel zajlott, a hónap végén pedig megérkezett az első szerelvény, mely a hegyeshalmi vonalon végezte futópróbáinak jelentős részét, időközben pedig megérkezett Magyarországra a második szerelvény is – az utóbbi napokban már együtt is fotózták a két járművet. Az enegdélyeztetési folyamat sikeres befejezését követően a mai napon ünnepélyes külsőségek között hivatalosan is átadták az első vonatot.

Dávid Ilona a GYSEV elnöke és a MÁV elnök-vezérigazgatója; Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter és Dunai Zoltán, a Stadler Rail országigazgatója vágja át a szalagot az új motorvonat előtt

Az eseményen a MÁV-csoport, valamint a GYSEV vezetői is jelen voltak

A motorvonat utastere. Jelentős mértékben egyezik a vonat MÁV-START járműveivel, így egyszerűbb volt az engedélyeztetési eljárás is

Regionális forgalomban még tőlünk nyugatabbra sem magától értetődő a hálózati csatlakozók léte, az új FLIRT-szerelvényeken viszont ilyet is találunk

Kilátás az első fecskéből a másodikként érkezett márkatársra; az ülések kialakítása eltér a MÁV-START korábbi szállítású vonataiban megszokottól, és könnyebb tisztíthatóságot tesz lehetővé

A modern követelményeknek megfelelően a GYSEV új járművei is akadálymentesek

Ami az új járművek karbantartását illeti, a GYSEV esetében nem tűnt praktikusnak az általunk is meglátogatott pusztaszabolcsi Stadler-bázis igénybevétele. A hírek szerint ezért az alacsonyabb szintű karbantartásokat Szombathelyen, a GYSEV-hez került felső motorműhelyben végzik majd a vasúttársaság szakemberei a gyártó útmutatásai alapján, ám a magasabb szintű munkákra Pusztaszabolcsra utaznak majd a szerelvények.

A meghívott vendégek és a sajtó képviselői Sopron és Nagycenk között próbálhatták ki az újdonságot

A kis volumen ellenére a Stadler Rail számára is fontos lépés ez a beszerzés, ugyanis a svájci gyártó újabb vasúttársaságot tudhat ügyfelei között. A FLIRT-ek eddig hazai szereplését ismerve ez jó előjel: a „kerítésen belülre került” vonatokkal szerzett kedvező üzemeltetési tapasztalatok további beszerzésekre csábíthatják a GYSEV-et, ahogy ez a MÁV esetében is történt.
Az egyáramnemű motorvonat engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h. A klimatizált utastérben 200 ülőhellyel és 164 állóhellyel várják az utasokat. A vonatok lényegében megegyeznek a MÁV-START által korábban csatasorba állított vonatokkal, erre azért is szükség volt, mert így mihamarabb forgalomba állhatnak az új motorvonatok.

A GYSEV hálózatán alkalmazott PZB vonatbefolyásolóval is felszerelték a vonatokat - a képen a PZB járműoldali vevőegysége látható

Sopronban már együtt pózolt az első és a másodikként érkezett FLIRT

A motorvonatok a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalon szolgálnak majd a tervek szerint. Az első menetrend szerinti útjuk is erre vitt: a 415 500-as a 9184-es számú vonatként indult Sopronból Szentgotthárdra – képünkön Szombathely határában robog a motorvonat
(fotók: Moór Ferenc)


Magyarics Zoltán, Moór Ferenc

4 megjegyzés:

  1. Arra a scharfenbergkupplungra kellene valami normális dugó, ezzel a nejlonszatyorral nem valami esztétikus.

    VálaszTörlés
  2. "Regionális forgalomban még tőlünk nyugatabbra sem magától értetődő a hálózati csatlakozók léte, az új FLIRT-szerelvényeken viszont ilyet is találunk"

    Nálunk teletömik rágóval, ha van...

    VálaszTörlés
  3. Az alacsonyabb szintű karbantartásokat nem Sopronban, hanem Szombathelyen végzik majd a - nemrég GySEV kezelésbe került - felső motorműhelyben, ami jelenleg felújítás ill. átalakítás alatt áll.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi az infót, pontosítunk.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.