2013. 12. 06.

FLIRT-átadás Sopronban

Célegyenesbe fordult a GYSEV-nél a korszerű motorvonatok beszerzése: a sikeres próbameneteket és a hatósági engedély megszerzését követően pénteken délelőtt bemutatták a magyar-osztrák vasúttársaság első FLIRT-motorvonatát. Az ünnepséget követően a vonat máris munkába állt, az első közforgalmú járat pedig a 9184 számú Sopron–Szombathely–Szentgotthárd személyvonat volt.


A GYSEV az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatásával végzi a MÁV-tól átvett Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítését. Ennek keretében megújult a pálya, megszépültek az állomások, és új biztosítóberendezéseket telepítettek a vonalon. A projekt ma újabb fontos állomásához érkezett: átadták GYSEV első új Stadler FLIRT motorvonatát, a 415 500-as pályaszámú járművet.

Érkezik a soproni átadóra az első GYSEV-FLIRT

A vonatokról szóló közbeszerzési pályázatot tavaly bonyolították le – vélhetően a kis darabszám (négy szerelvény) miatt ezen csak a Stadler Rail indult, így nem meglepő módon nyert is. Érdekes módon a vonatok csak a hazai 25 kV 50 Hz felsővezetéki áramnemet „ismerik”, az osztrák 15 kV 16,7 Hz-et nem. Ezt illetően idén nyáron Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója, interjúnkban elmondta: az uniós pályázat és támogatás egyik feltétele volt, hogy a vonatok a magyar utazóközönség igényeit szolgálják ki. Kövesdi Szilárd akkori becslése szerint a négy vonat várhatóan 2014 tavaszára állhat forgalomba. A dolgok jelenlegi állás szerint ez akár hamarabb is bekövetkezhet: 2013 októberében már a gyári átvétel zajlott, a hónap végén pedig megérkezett az első szerelvény, mely a hegyeshalmi vonalon végezte futópróbáinak jelentős részét, időközben pedig megérkezett Magyarországra a második szerelvény is – az utóbbi napokban már együtt is fotózták a két járművet. Az enegdélyeztetési folyamat sikeres befejezését követően a mai napon ünnepélyes külsőségek között hivatalosan is átadták az első vonatot.

Dávid Ilona a GYSEV elnöke és a MÁV elnök-vezérigazgatója; Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter és Dunai Zoltán, a Stadler Rail országigazgatója vágja át a szalagot az új motorvonat előtt

Az eseményen a MÁV-csoport, valamint a GYSEV vezetői is jelen voltak

A motorvonat utastere. Jelentős mértékben egyezik a vonat MÁV-START járműveivel, így egyszerűbb volt az engedélyeztetési eljárás is

Regionális forgalomban még tőlünk nyugatabbra sem magától értetődő a hálózati csatlakozók léte, az új FLIRT-szerelvényeken viszont ilyet is találunk

Kilátás az első fecskéből a másodikként érkezett márkatársra; az ülések kialakítása eltér a MÁV-START korábbi szállítású vonataiban megszokottól, és könnyebb tisztíthatóságot tesz lehetővé

A modern követelményeknek megfelelően a GYSEV új járművei is akadálymentesek

Ami az új járművek karbantartását illeti, a GYSEV esetében nem tűnt praktikusnak az általunk is meglátogatott pusztaszabolcsi Stadler-bázis igénybevétele. A hírek szerint ezért az alacsonyabb szintű karbantartásokat Szombathelyen, a GYSEV-hez került felső motorműhelyben végzik majd a vasúttársaság szakemberei a gyártó útmutatásai alapján, ám a magasabb szintű munkákra Pusztaszabolcsra utaznak majd a szerelvények.

A meghívott vendégek és a sajtó képviselői Sopron és Nagycenk között próbálhatták ki az újdonságot

A kis volumen ellenére a Stadler Rail számára is fontos lépés ez a beszerzés, ugyanis a svájci gyártó újabb vasúttársaságot tudhat ügyfelei között. A FLIRT-ek eddig hazai szereplését ismerve ez jó előjel: a „kerítésen belülre került” vonatokkal szerzett kedvező üzemeltetési tapasztalatok további beszerzésekre csábíthatják a GYSEV-et, ahogy ez a MÁV esetében is történt.
Az egyáramnemű motorvonat engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h. A klimatizált utastérben 200 ülőhellyel és 164 állóhellyel várják az utasokat. A vonatok lényegében megegyeznek a MÁV-START által korábban csatasorba állított vonatokkal, erre azért is szükség volt, mert így mihamarabb forgalomba állhatnak az új motorvonatok.

A GYSEV hálózatán alkalmazott PZB vonatbefolyásolóval is felszerelték a vonatokat - a képen a PZB járműoldali vevőegysége látható

Sopronban már együtt pózolt az első és a másodikként érkezett FLIRT

A motorvonatok a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalon szolgálnak majd a tervek szerint. Az első menetrend szerinti útjuk is erre vitt: a 415 500-as a 9184-es számú vonatként indult Sopronból Szentgotthárdra – képünkön Szombathely határában robog a motorvonat
(fotók: Moór Ferenc)


Magyarics Zoltán, Moór Ferenc

4 megjegyzés:

  1. Arra a scharfenbergkupplungra kellene valami normális dugó, ezzel a nejlonszatyorral nem valami esztétikus.

    VálaszTörlés
  2. "Regionális forgalomban még tőlünk nyugatabbra sem magától értetődő a hálózati csatlakozók léte, az új FLIRT-szerelvényeken viszont ilyet is találunk"

    Nálunk teletömik rágóval, ha van...

    VálaszTörlés
  3. Az alacsonyabb szintű karbantartásokat nem Sopronban, hanem Szombathelyen végzik majd a - nemrég GySEV kezelésbe került - felső motorműhelyben, ami jelenleg felújítás ill. átalakítás alatt áll.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.