2014. 05. 15.

Vágányzárak nyara

A nyári szünetet alaposan kihasználja a DB AG a berlini gyorsvasút tekintetében: lényegében júniustól szeptemberig nem lesz olyan nap, amikor a teljes hálózaton a megszokott menetrend szerint közlekednének a vonatok, ugyanis mindig találnak építeni, felújítani valót.




Az idei nyáron sem tétlenkedik az infrastruktúrát üzemeltető DB AG a berlini S-Bahn hálózatán. Csak ebben az évben 330 millió euró áll rendelkezésre Berlin és 260 millió euró Brandenburg tartomány részéről az állomások és a vasúti pálya felújítására – közölte az S-Bahn Berlin GmbH. Az összesen tehát 590 millió eurónyi forrás (ez napi árfolyamon számolva közel 180 milliárd forint!) elköltésében természetesen jók lesznek és már pünkösdkor elkezdődik az idei építkezési „főszezon” – ígérik. Ez pedig azzal jár, hogy az utasoknak hosszabb menetidővel, megváltozó menetrenddel és pótlóbuszozással kell számolniuk.

Az idei évre tervezett vágányzári munkák áttekintő térképe. Ezekre a feladatokra költenek el 180 milliárd forintot!
(grafika: S-Bahn Berlin GmbH)

A napi karbantartás mellett az idei évben több nagyobb projekt is lezárul: a Treskowalle feletti hídszerkezetek javítása és felújítása is véget ér majd. A karlshorsti állomás felújításához kapcsoló projekt azért is csúszott át idénre, mert tavaly az egyik vasbeton elem a beépítés után elmozdult és lezuhant, emberéletet is követelve. Emiatt pedig újra kellett falazni a hídfőket és újra be kellett emelni az ominózus hídelemet a helyére.
Befejeződik idén a több mint egy éve tartó hídfelújítás a Grunewald és Wannsee közötti szakaszon, így már belátható időn belül az S7-es vonal vonatai is újra a megszokott rend szerint közlekednek majd Ahrensfelde és Potsdam között. Jelenleg ugyanis az S1-es viszonylat vonatai járnak ki Wannseeből Potsdamba, az S7-esek pedig visszafordulnak. A lépésre azért volt szükség, mert a grunewaldi erdőben hosszú szakaszon egyvágányoznak a vonatok az építkezés okán, emiatt viszont a város felől érkező szerelvények késése miatt felborul az egyébként is zavarérzékeny Wannsee–Potsdam szakasz menetrendje. E zavarérzékenységen pedig csak a 2019-re elkészülő rövidke második vágány nyújt majd enyhítést.

Az S7-es vonalok a grunewaldi erdőből érkezve most csak Wannseeig mennek, a potsdami végállomást az S1-es vonatai szolgálják ki
(fotó: Magyarics Zoltán)

Folytatódik viszont az Ostkreuz és a Warschauer Straße újjáépítése, emellett pedig Gesundbrunnen állomás felvételi épületének építése miatt is számítani kell forgalomkorlátozásokra.
A kisebb felújítási munkák keretében az idei első lépés északon, Oranienburg környékén várható. A húsvéti és a pünkösdi szünet idején Birkenwerder és Oranienburg között ismét teljes vágányzárat vesznek fel, így biztosítva a tűzszerészeknek a munkavégzési lehetőséget, akik Oranienburg állomáson gyűjtik be a megmaradt, II. világháborús robbanótesteket. Ez a lépés szükséges az állomás később, a Berlin és Rostock közötti vasúti pálya befejező fázisában történő felújításához, amire 2019-ben kerülhet sor a mostani számítások szerint,

Oranienburgba a műhelymenet sem mehet majd ki a tűzszerészek munkavégzése idején. A számos II. világháborús robbanótest megsemmisítése az első fázisa az állomás majdani felújításának

Május és június folyamán több hétvégén a Ringbahn forgalmát is korlátozni kell: az A100-as városi autópálya erősen vitatott keleti szektorának építkezése miatt a Ringbahnról dél felé vezető összekötővonalon, Neukölln és Baumschulenweg állomások között egy provizóriumot építenek be, emiatt lesznek változások a vonatok menetrendjében. A Ringbahnt érintő változás az is, hogy július 9. és 18. között a Treptower Park és Baumschulenweg közötti vágányok újulnak majd meg.

A Ringbahn vonatainak is változik a menetrendje, júliusban szűk másfél hétig a Treptower Park lesz az egyik végállomás. 2013-ban itt az S8-as viszonylat vonatai fordultak a vágányzári menetrend idején

Kifejezetten a nyári szünetre időzítik a Stadtbahn felújítását: a legújabb tervek szerin július 14. és augusztus 4. között a Zoologischer Garten–Friedrichstraße közötti szakaszon, majd augusztus 4-étől 25-éig a Friedrichstraße és az Ostbahnhof közötti pályán dolgoznak majd a szakemberek. Ez a vágányzár komoly előkészítést igényel, rengeteg utas választja majd az alternatívaként ajánlott U2-es metrót, a regionális vonatokat és a vonatpótló buszokat az előrejelzések szerint.
A nyáron északon is folytatódik a munka: amíg tavaly Waidmannslust és Schönholz között dolgoztak az S1-es vonalán, addig a tavalyi körből kimaradt szakaszon, egészen Hohen Neuendorfig lesz idén vágányzár július 9. és 28. között. Ekkor az utasok számára az S8-as viszonylat vonatait ajánlják majd, ám augusztus 8. és szeptember 1. között pont fordítva lesz: az S8-as vonalán a Berliner Außenring melletti S-Bahn vágányokon dolgoznak majd, illetve Schönfließ állomáson kitérőket cserélnek, emiatt Hohen Neuendorf és Blankenburg között járnak majd pótlóbuszok az üveghangon száguldó „Toasterek” helyett.

A Berliner Außenring melletti S-Bahn-vágányokon és Schönfließ állomáson a kitérők cseréjén augusztusban dolgoznak majd. A képen éppen a tavalyi vágányzárak miatt terelve közlekedő S1-es viszonylatú vonat – egy 481/482-es motorkocsikból álló „Vollzug” – jár ki Schönfließből

Az Ostkreuz felújításához nem szorosan, de kapcsolódó projekt az S3-as vonalán (jelenleg Ostkreuz–Erkner) az elektronikus biztosítóberendezés kiépítése és üzembehelyezése. Az átállás miatt szeptembertől hétvégi vágányzárakra és pótlóbuszozásra kell majd számítani Köpenick és Erknerk között nyolc hétvégén; valamint Karlshorst és Köpenick között négy hétvégén.

Az S3-as vonalon több hétvégén kell majd a „Coladosék” vonatpótló buszokkal utazni az új biztosítóberendezés beüzemelése miatt
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

És hogy a város nyugati végének is kijusson a jóból: a Wannsee és Griebnitzsee közötti egyvágányú pályán augusztus 25. és szeptember 12. között kell teljes vágányzárra és pótlóbuszok közlekedésére számítani. Itt még nem tisztázott, hogy lesz-e ingavonati forgalom Griebnitzsee és Potsdam között, vagy a pótlóbuszok nemes egyszerűséggel továbbközlekednek majd a potsdami főpályaudvarig? Itt bizonnyal sokan választják majd a regionális vonatokat, illetve a Wannseeből a Glienicker Brückéhez közlekedő 316-os buszt és onnan a buszhoz hangolva induló potsdami 93-as villamost.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Ostkreuz mikor lesz kész?
    S7(és 1)-en sokat utaztam tavaly decemberben, de fel sem tűnt az egyvágány.
    Az Ostkreuz azonban nagyon látványos építkezés.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.