2015. 03. 19.

Kölni tervek

A düsseldorfi Rheinbahn mellett a kölni KVB is bemutatta a közös tenderen a Bombardiertől rendelt HF6-os Stadtbahn-kocsik látványtervét. A járművek látszólag tökéletesen azonosak, de kisebb különbségek akadnak a járművek között.


Napvilágot látott a kölni KVB látványterve is a hamarosan beszerzendő új Stadtbahn-kocsik kapcsán. A járművek látszólag tökéletesen azonosak a düsseldorfi járművekkel, ám a tenderkiírás alapján sejthető, hogy számos eltérés van a két megrendelő járművei között. Az egyik szembetűnő változás, hogy a düsseldorfi kocsik akár szóló üzemre is alkalmasak, míg a kölniek jellemzően csak párba csatolva közlekednek majd, így csak egy vezetőállással rendelkeznek majd. Üzemszerűen legfeljebb négyes csatolt szerelvények közlekedtetését tervezik.

Érdemes megnézni a járművek külső megjelenését mutató látványterveket: az első elképzelés még erősen hasonlít a düsseldorfi Combinók formájára...

...a végleges megjelenés pedig inkább a kölni K5000-esekre hasonlít
(grafikák: Rheinbahn)

A járművek a kölni színekben. Ebből nem derül ki, hogy valóban csak egy vezetőállást kapnak-e a kocsik?
(grafika: KVB)

A kocsik elsősorban a magasperonos megállókhoz épülnek majd, ám a régebbi, alacsony peronnal épült megállók használatához a Budapesten is ismert TW6000-esekhez hasonlóan lenyíló lépcsőkkel bírnak.
A kocsiknak 28 méter hosszúnak és 2,65 méter szélesnek kell lenniük, a padlómagasság a sínkorona felett 950 mm, illetve 1000 mm kell legyen. A járműveknek 600 V-os és 750 V-os, egyenáramú felsővezetékről kell üzemelnie majd. A legkisebb járható ívsugár 22 méter, a legnagyobb bejárható emelkedő pedig 6% lehet. A motorkocsik legnagyobb sebességét 80 km/h-ban határozták meg. A villamosoknak meg kell felelni az EBO és a BOStrab előírásai mellett a VDV, a VDE ajánlásainak, valamint a német és az európai szabványoknak. Mindezek mellett fontos, hogy az új vonatoknak mechanikusan és elektromosan is kapcsolhatóknak kell lennie a kölni K5000-es motorkocsikkal, illetve a mindkét szolgáltatónál működő B80-as Stadtbahn-kocsikkal.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.