2015. 11. 11.

Megszűnő vonatok

A minap már felreppent a hír, hogy komoly korlátozásokat vezetne be a következő menetrendi évben a MÁV-START és a megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetése a vasúti közlekedésben. A teljesítmény, azaz a vonatkilométerek visszavágása papíron jól mutat ugyan, de az utasoknak csak bosszúságot okoz. A végeredmény még nem ismert, de az utolsó javaslat komoly korlátozások előjeleit mutatja.


Nagyon ketyeg az óra és a MÁV-START első emberének, a nemrégiben kinevezett Csépke Andrásnak bizony nem sok ideje maradt már, hogy a vasúti teljesítmények korlátozását tartalmazó javaslatát letegye a minisztériumi asztalra, hiszen az új, 2015/2016-os évadra szóló menetrendet elvileg egy hónappal korábban meg kell hirdetni. Ez azonban megtörtént és bizony a december 13-án életbe lépő új vasúti menetrendben – hangsúlyozottan a jelenlegi állás szerint – számos vonat nem szerepel majd már. Mégpedig azért, mert ezek a vonatok kihasználatlanok. De vajon a rajtuk, velük utazó utasok is így gondolják? Nézzük hát a részletes listát, ami kifejezetten riasztóan hat.

A Nyugat-Dunántúlon elsősorban a Budapest és Zalaegerszeg közötti forgalomban lesznek korlátozások. Megszűnik a Budapestről 18:30-kor induló 9508-as és a Zalaegerszegről 06:03-kor induló 9509-es számú vonat.
A veszprémiek sem járnak jobban: a Budapestről 07:30-kor induló 960-as és a Veszprémből Budapestre 13:00-kor induló 965-ös számú vonatok is kikerülnek a menetrendből.

A zalaegerszegi és a veszprémi vonatok közül egy-egy pár esik a vonatkilométer-korlátozás áldozatául

Győr és Celldömölk között a 9202-es (Győr indul: 12:40) és a 9207-es (Celldömölk indul: 10:05) került fel a „kihasználatlan” vonatok listájára.
A Balaton északi partján a téli menetrendben biztosan megszűnik majd a Budapestről 12:00-kor, Balatonfüredről 14:00-kor Tapolcára tartó 974-es és a Tapolcáról 13:00-kor és Balatonfüredről 14:00-kor induló 975-ös számú gyorsvonat. Ez a járat a tervek szerint csak tavasztól őszig, azaz március végétől várhatóan november elejéig közlekedik majd, más időszakban nem.

A Dél-Dunántúlon komoly korlátozások lesznek a hírek szerint. Székesfehérvárról 12:50-kor (8514) és Siófokról 12:15-kor (8725)  nem indul majd vonat a Balaton déli partján. A pécsi vonalon még nagyobb ritkítás lesz: Dombóvárról elmarad a 10:10-kor (8035) és a 12:10-kor (8045) Sárbogárdra induló vonat, ellenkező irányban pedig a 10:30-kor (8034) és a 12:30-kor (8044) induló személyvonatokat törlik. Ennek eredményeképpen a MÁV-START „üdvöskéi”, a FLIRT-motorvonatok közül a délelőttöt tétlenül tölti majd egy szerelvény Dombóváron, a menetrendet elnézve 09:45 és 14:10 között nem keres majd semmilyen pénzt a vonat, de a vonatszemélyzetet persze fizetni kell az állásidőben is. Mi ez, hanem pénzkidobás?
Hogy maguk a pécsiek se maradjanak ki a „jóból”, a MÁV-START ritkítási tervezete rájuk is gondol: a Budapest-Keletiből 14:45-kor és Pécsről 17:56-kor induló hétvégi mentesítő vonatok, a Zsolnay IC-páros (1814 és 1801 számú vonatok) szintén megszűnnek.

Kelet-Magyarország is érintett: itt elsősorban a 100-as vonali gyorsvonatokat korlátozzák majd. Budapest és Cegléd között lemondják a 6204-es számú vonatot. A Nyugati pályaudvarról 08:28-kor (6292) és 12:28-kor (6294) induló záhonyi sebesvonatok szintén csak Cegléd és Záhony között járnak majd. Ellenkező irányban 10:40-kor (6207), 12:40-kor (6297) és 14:40-kor (6205) nem indul majd Ceglédről Budapestre vonat, csak Záhony és Cegléd között maradnak meg a vonatok.

A Budapest és Záhony közötti klasszikus gyorsvonatok régóta csak vegetáltak, de a mostani lépés megadja a kegyelemdöfést a nem kötelező helyjegyes távolsági szegmensnek. Minden utas IC-re terelése és így a burkolt áremelés a MÁV-START célja?

Ide kapcsolódik a délkelet-magyarországi térséget érinti korlátozás-csokor is. Budapest-Keleti és Békéscsaba között megszűnik a Budapestről 12:10-kor (7504) és a 14:10-kor (7506) induló gyorsvonat, ellenkező irányban pedig a Békéscsabáról Budapestre 08:20-kor induló 7507-estől kell búcsút vennünk. A vonatok csak Békéscsaba és Lőkösháza között maradnak meg a helyi forgalom számára. A Békéscsabáról Budapestre 18:20-kor induló 7501-es számú gyorsvonat a tervek szerint csak vasárnap esténként jár majd.
A tervek szerint megszűnik a Budapest és Szentes között közlekedő közvetlen vonat (7206 és 7209), csak Szolnok és Szentes között maradna meg a járat a menetrendben.

A Budapest és Szentes közötti gyorsvonat Szolnokon 2014 nyarán. Valóban kihasználatlan?

Komoly változásokra számíthatnak az északkelet-magyarországi térségbe utazó utasok is. A Budapest és Miskolc közötti forgalomban a gyorsvonatok közlekedési rendjét jelentősen átalakítják. A Budapestről 06:00-kor induló 5200-as és a 10:00-kor induló 522-es számú vonatokat Budapest és Miskolc között törlik. A Keleti pályaudvarról 14:00-kor induló 526-os számú vonat Budapest és Miskolc között csak péntekenként jár majd. Sátoraljaújhelyről csak Miskolcig jár majd a 09:48-kor induló 525-ös számú gyorsvonat. Csak vasárnap közlekedik majd Miskolc és Budapest között a Sátoraljaújhelyről 13:48-kor induló 523-as és a 17:48-kor induló 5201-es számú vonat, a többi napon a végállomás Miskolc-Tiszai lesz.

Személyvonat Egerben, igaz, még 2008 őszén. A hevesi megyeszékhely kapcsolata nem javul, hanem hétvégente még rosszabb is lesz Budapest és Miskolc felé is – legalábbis vasúton
(fotók: Halász Péter)

Füzesabony és Eger között 8 és 22 óra között a Füzesabonyból páros óra 8 perckor; Egerből 7 és 21 óra között a páratlan óra 31-kor induló vonatok csak hétköznap közlekednek majd, hétvégén nem. Ez azt jelenti, hogy hétvégén a Budapestről páros órában; Füzesabonyból Budapest felé pedig a páratlan órában a érkező IC-knek nem lesz átszállásos csatlakozása sem a hevesi megyeszékhely felé. Az utolsó eljutási lehetőség Eger és Budapest között a forgalmas hétvégi napokon így még korábbra kerül majd.

Nem ez a harc lesz a végső...

A fűnyíró a mostani listánál aligha áll majd meg. A folyosói pletykák szerint – ezek eddig igen jó arányban be is jöttek – a MÁV-START vezérigazgatója szeretné magának és az érdekszférájába tartozó munkatársai számára „kisajátítani” a menetrendi tervezés teljes folyamatát. Azaz a ma még az értékesítési vezérigazgató-helyettes – Feldmann Márton – alá tartozó szervezetek esetében nagyon hamar változásokra kell számítanunk. A cél egyértelmű: ne legyen olyan hozzáértő, aki beleszólhat az éppen aktuális kény-kedv szerinti menetrendi „játékba”: ennek egyik szép példája a Budapest és Záhony közé, az ütemes menetrend alapjait jelentő kör-IC-k rovására bekerülő „vasutas IC” is. Ez utóbbi ugyanis pont azért érdekes, mert a MÁV-START vezérigazgatója, Csépke András pont abból a térségből származik, ahonnan történetesen a kisvárdai illetőségű szakminiszter, a KDNP-s Seszták Miklós.
Végezetül el kell mondanunk a szokásos megjegyzésünket: a fenti összeállítás a szerkesztőség birtokába jutott legfrissebb javaslat, ám a végleges, a 2015/2016-os évadra vonatkozó menetrend tartalma ettől eltérő lehet.

Frissítés

2015. november 13-án, pénteken, kerek egy hónappal a menetrendváltás előtt egyes korlátozásoktól visszakozik a Csépke András vezette MÁV-START. A részletek ide kattintva olvashatók.

RegionalBahn információk

11 megjegyzés:

  1. A 80-as vonalon a gyorsvonatokra nagyobb a kereslet, mint a csak Miskolcig közlekedő IC vonatra. A miskolci IC vonatokkal az a gond, hogy csak Füzesabonyban állnak meg, emiatt kevesen vannak rajta. Ésszerűbb lett volna, ha a gyorsvonatok helyett IC vonatokat vesznek ki. Évek óta probléma a Hatvanból 17:10-kor Somoskőújfaluig közlekedő személyvonat hiánya. Kereslet lenne rá, csak kínálat nincs. Budapest - Eger viszonylaton a párhuzamosságokat kellene felszámolni. Szolgáltatás színvonalát kellene emelni és a buszról átterelni vasútra a forgalmat. A napi két pár személyvonatos mellékvonalakkal is kellene valamit kezdeni. Például a 4-es és 5-ös vonalakon lenne kereslet, de kínálat nincs. Ez a járatritkítás a vidéki városok és vidéki emberek versenyképességét csökkenti. Ez az egész nincs alaposan átgondolva, biztos vagyok benne, hogy hirtelen esett be a MÁV-START-hoz. (Szándékosan írtam ezt közgazdász nyelven, hogy a közgazdászok is megértsék.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az IC-ken így is vannak elegen, nem kell azt sehol megállítani. 3 kocsira több embert nem is lehetne felzsúfolni ( mert ugye kocsiból így is hiány van ). Igazából a füzesabonyi megállás se indokolt, az annó az egri csatlakozás miatt lett kialakítva, de ma ennek már semmi jelentősége. Csak ugye ha meg akarnánk szüntetni, a polgármester rögtön telesírná az egész világot. Egerből félóránként járnak a buszok Budapest felé, senki nem fog hugyos ingával menni Abonyig, aztán izgulni, hogy eléri-e a csatlakozást vagy nem. Ha meg valaki mégis vonatozni akar, megteszi a wifis Bhv-kkal, meg majd a Schlierenekkel. Amíg ilyen szar a pálya meg egy lágy tavaszi szellőtől fák borulnak a sínekre Isaszegnél, addig egyelőre jobbak az autópályás buszok.


      Viszont a gyorsvonatokra természetesen továbbra is igény van, valóban kihasználtak, egész egyszerűen nem kell őket megszüntetni és kész, nem egy bonyolult dolog. Sőt, jó lesz/lenne ha csak Schlierenekből lenne kiállítva az összes.

      Törlés
    2. Amíg autópályán a busszal szembe is jönnek inkább járnék vonattal... 3:) A kevés kocsi persze nagy gond, de a sok vonat kevés kocsival ütemesen csak papíron mutat jól. Valaha azért pártunk és kormányunk idején is tudták, hogy reggel akar utazni a dolgozó meg este. Most arra a vonatra ami jókor közlekedik nem férnek föl pl. a 120a-n, máskor meg üresen és feleslegesen szaladgálnak félóránként...

      Törlés
    3. Igen, ez volt az ütemes menetrend koncepciója, hogy gyakrabban járjanak kevesebb kocsival a vonatok, amiben benne van, hogy adott esetben ( pl. délelőtt ) nincsenek olyan sokan. De ma már napi 3 15 kocsis expresszel nem lehet felvenni a versenyt az autókkal, buszokkal szemben, és nem féltétlenül mindenki reggel 6-ra meg délután 2-re megy a gyárba dolgozni.
      Szerintem jobb ez a mostani rendszer, és ha nem Szilik meg B-s kocsik szaladgálnának, amiket szinte minden nap vizsgálni kell, hanem korszerűbb járművek, amikkel elég mondjuk 10 naponta megjelenni a műhelyben, akkor nem lenne akkora a veszteség. Meg persze ha kidurrantanák már végre azt a hatalmas vízfejet.
      A másik meg az, hogy igen, pl. a 120a-n is délelőtt félóráznak a 6 kocsis csíkos ingák tök üresen, Miskolc, Békéscsaba meg Záhony felé meg még a teljesen normális időfekvésben közlekedő és kihasznált ( pl. 14:10-es békéscsabai, 6:00-s miskolci ) gyorsvonatokat is megszüntetnék. Így meg lassan olyanok leszünk, mint a fejletlen dél-amerikai, dél-afrikai, ázsiai országok, ahol szinte az egész lakosság a főváros körül él.

      Törlés
    4. Csak nem állom meg a viszontkommentet. :)

      Szóval, a dolog egyik fele valóban jogos, a járműfelhasználást optimalizálni lehetne és kellene. De az ingavonatokat (ahol még vannak) nem olyan könnyű bővíteni-csökkenteni, mint a motorvonatokat; más előírás is vonatkozik járjuk. Az is igaz, hogy a csúcs eltolódott és főleg a reggeli időszak ki is laposodott: az irodisták nagy része manapság már 9-10-re jár és 17-18 órakor végez, amikor már a csúcsnak a tömegközlekedésben vége. Meg lehet nézni a csak csúcsidei gyorsjáratok menetrendjét a BKK szolgáltatási területén, szépen mutatja a letűnt idők 8-16 órás műszakját... De a MÁV-csoport is pont ilyen.

      A 120a-n azért hatkocsis ingák csúcson kívül nemigen vannak, ami meg igen, annak üzemviteli oka van, hogy miért nem bontják. Hozzáteszem, jobb is, ha egy Keleti nem tolatgat, még jobban pofán lenne vágva a menetrend, mint általában.

      Az alapvető baj forrását én abban látom, hogy igaázból nincs fogalma sem senkinek, hogy a nem helyjegyes (értsd: nem IC) távolsági szegmenssel tulajdonképpen mit kezdjenek? Van, de minek; van, de mivel? Így úgy vegetál, koncepció nincs rájuk, majd lesz valami, vagy nem. És ez a fő baj.

      Törlés
    5. "Egerből félóránként járnak a buszok Budapest felé, senki nem fog hugyos ingával menni Abonyig, aztán izgulni, hogy eléri-e a csatlakozást vagy nem."
      Erre azért nem érdemes mérget venni.
      Rengetegen veszik igénybe ezt a szolgáltatást. Budapest felé amúgy nem kell izgulni, mivel 18 perc az átszállási idő. Páros irányba neccesebb a dolog, mivel a Miskolc felé tartó IC-ket jóformán akkor lehet elérni, ha késnek.
      Busz és vonat között van azért némi különbség. Senki nem akar két órát egy üléssel a fejében eltölteni úgy, hogy egy laptopot nem tud felnyitni az ölében, mert olyan szűk a buszon a hely… 

      Törlés
  2. A 12.10-es és a 14.10-es csabai gyorsokon mindig sokan vagyunk,pénteken pedig kifejezetten tumultus van.Elég rossz indok a kihasználatlanságra hivatkozni.Nesze neked ütemes menetrend.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogy mondod, mikor hazalátogatok a 14:10-es gyorssal szoktam menni és az egyáltalán nem kihasználatlan, sőt van mikor rendesen ki van tömve, volt már mikor állva utaztam végig, mert nem volt ülőhely.

      Törlés
    2. Természetesen pénteken a megmaradó vonatokon lesznek pluszkocsik...?:-)Ez magától értetődő...de nyilván a gyakorlat az lesz,hogy a megmaradó ic-k is 3 kocsiból fognak állni,mert az olyan szép....aki fér fér,aki nem...az megz Oszkárral,és a vasút közelébe sem megy soha többé....egyébként jól teszi!!

      Törlés
  3. Ezaz. Jó ritkán megy, de legalább drága és lassú. Gratulálok... MÁV-stop Zrt.

    VálaszTörlés
  4. Azt szeretem a hazai közlekedéspolitikában, hogy egy-egy bődületes marhaság után kapnak jócskán kritikát mindenhonnan, számok igazolják, hogy rossz döntést hoztak, hiszen csökken az utaslétszám az érintett vonalakon, de amikor döntési helyzet van, akkor azért rendre meglépik ugyanazokat az okos lépéseket… 
    87-es vonal jó referencia a 2012. április 15-i 1. számú módosítás eredményére: egy reményekkel teli, turisztikailag fontos, elővárosi potenciállal rendelkező mellékvonalat sikerült úgy kiherélni, hogy manapság már a vasútrajongók is kénytelenek kocsiba ülni, ha a térségbe akarnak menni, mert nem lehet számítani a vasútra…

    Vajon a tisztelt döntéshozók a szolgáltatás megnyirbálásával a MÁV-Start VIP kártyák árát is arányosan csökkentik? Elvégre kevesebb szolgáltatásért nem korrekt ugyanazt az árat elkérni… (Költői kérdés.)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.