2017. 02. 23.

Csak egy kép – Motorvonati emlék

Kilenc évvel ezelőtt Damoklész kardjaként lebegett a megszüntetés réme a Körmend és Zalalövő közötti vasútvonal felett. Sajnos majd egy évvel később sem sikerült megmenteni a szabaddemokrata szakminisztérium ámokfutásától – a döntést előkészítő és támogató „szakértők” némelyike persze még mindig rendelhet pizzát „vasútgyilkos” jeligére... Miközben a személyforgalomtól megfosztott vasútvonal jövője a mai napig bizonytalan. Ma egy képet hoztunk csak egy azóta megszüntetett vasútvonalról...


Jó ideje már csak napi néhány pár vonat látta el a rövidke, 23 kilométeres vasútvonal személyforgalmát. Ám 2009. december 12-én itt is megszűnt a vasúti közlekedés, egészen pontosan a személyforgalom. Papíron és persze a vasútgyilkos szaktanácsadók szerint attól még a vasútvonal megmaradt – csak éppen forgalma nem volt. Nem is csoda, hiszen a 20-30 km/h-val billegő motorvonatok nem voltak éppen versenyképesek a párhuzamos 86-os főútvonalon Körmend és Zalalövő között közlekedő autóbuszokkal a járatok. A pályafelújítás és a versenyképessé tétel helyett azonban jött a bezárás.
Pedig a vasútvonalnak komoly üzemi szerepe lehetne: az újjáépített őrségi vasút és a GYSEV Szombathely–Szentgotthárd vasútvonala közötti fontos kapcsos lehetne, felújítása után pedig komoly eleme a nyugat-dunanántúli tranzit-vasútvonalaknak is. 2011-től jogilag a GYSEV lett itt is a vasútvonal kezelője és fel-felmerült a vonatközlekedés újraindítása – ám ebből végül nem lett semmi.

(fotó: Halász Péter)

Mai felvételünk kerek 9 évvel ezelőtt, 2008. február 23-án fél tizenkettő körül készült a Körmendről Zalalövőre közlekedő 39132-es számú vonatról a nem épp rövid névvel bíró Zalaháshágy-Szőce megállóhelyen. Az egykor alighanem szebb napokat látott megállóhely épülete ekkor még megvolt, bár az ablakokat bedeszkázták és az építmény sem volt éppen bizalomgerjesztő állapotú. Ám a napközbeni vonatról így is volt egy-két leszálló utas – ők ma már alighanem a Vasi Volán, később pedig az ÉNYKK járatait választva jutnak haza az „Almásláda” helyett...

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Sajnos ezzel az a baj, hogy a kedves utas nem akar a szökőévenként közlekedő BZ motorvonatokban utazni a településektől több kilométerre található vasútállomások között. Egyszerűen ezeket a vonalakat felülírja a motorizáció.

    Egyszerűen az emberek már az időtényezőt veszik alapul. Jómagam tegnap voltam Pécsett. vonat 3 órát megy + rá és elközlekedés 1 óra. Egy irányban. Autóval 2 óra alatt ott voltam ajtótól ajtóig, nincs miről beszélni, ahol jó minőségű autópálya, autóút van, ott már nem opció a vasút ezzel a sebességgel. (Szeged ugyanez, menetidő 2.5 óra, autóval 1.5).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs mindenkinek autója, a helyváltoztatás viszont állampolgári jog.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.