2024. 02. 14.

Rövid, drága, de fontos kapcsolat épülhet

Fontos és előremutató döntést hozott Berlin és megépíti az idestova 100 éve várt vonalszakaszt, amivel az S-Bahn-hálózathoz kapcsolódhat az U3-as metróvonal dél-nyugati vége és ezzel kényelmesebbé teheti a környék elérését.




A történelem során nem először merült fel a metróhálózat délnyugati végpontjának kintebb vitele, avagy az U3-as vonali Krumme Lanke és az S1-es vonali Mexikoplatz állomások közötti hiányzó szakasz megépítése. Elképzelésekből sincs hiány, bár többször visszatáncolt már a városvezetés és csak kisebb részmegoldások születtek, melyekől már többször írtunk is itt, itt, itt és itt.

Bár már tavaly nyár végén megkezdhette a várható utasforgalom felmérését és az előtervek készítését a BVG, a végleges döntést a Berlini Szenátus 2024. február 13-i ülésén hozták meg: Kivitelezhető a vonalhosszabbítás. Ehhez 2026 elejéig kell elkészíteni a terveket és megszerezni az engedélyeket, így az átadást 2030-ra vagy 2031-re prognosztizálják a városházán.

Krumme Lanke állomáson 2016-ban készült képünkön az akkor már két éve bezárt kocsiszín kihúzóvágányán pihent az A3L71 sorozat legöregebb tagja, a 792/793-as egység
(fotó: Halász Péter)

A hiányzó kapcsolat hossza mindössze 800 méter, de ezt az 1929 decemberi átadás óta nem építették meg és az állomás mögötti, azóta szerelvények tárolására használt mintegy 180 méternyi vágányszakaszt is bevonnák a forgalomba. Emellett az Argentinische Allee alatt végig vonalalagút épülne, majd a vasútállomástól délre kerülne a peron, így a felszíni Mexikoplatz megmaradhat kertészeti műemlékként. Manja Schreiner, a SenMVKU vezetője az ülés utáni sajtótájékoztatón elmondta, hogy ez egy valóban utolsó mérföld, hiszen a Freie Universität Berlin dahlemi campusza jelentősen hozzájárul a vonalszakasz forgalmához.


A képviselőasszony a költségeket 103 millió euróban nevezte meg, amihez a szövetségi kormányzat a GVFG alapján 75%-ban járul hozzá, a maradék egynegyedet kell a városnak állnia. A BVG januárban a HHA-tól visszacsábított vezérigazgatója, Henrik Falk az évek óta hangoztatott közlekedési fordulat egyik fontos lépésének tartja az elhatározást, mivel az utasok jobb szolgáltatást kívánnak és ennek fontos jele a környezetbarát hálózat fejesztése. Amellett, hogy az ellenzéki B'90/Die Grüne közlekedéspolitikai szóvivője, Antje Kapek is a legértelmesebb fejlesztésnek nevezte a beruházást, felkérte a hivatali eljárásokban a turbó fokozat bekapcsolását, amivel felgyorsíthatja a kivitelezést.

A 147 kilométeres hálózat egészéhez képest apró fejlesztés, de két megállónyi buszozást vált majd ki

Ahogy az ilyenkor megszokott, a régóta várt egyéb vonalhosszabbításokat is (U8 a Märkische Viertel lakótelepre, U7 a BER-ig, U9 Pankow-ig és az U2 onnan északi irányban) megemlítették, de további vizsgálatok tárgyává tették a hozzájárulást.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.