
Felélesztené a České dráhy az egykori Neptun gyorsvonatot (1992/93: Ex 302/303, 1993/94: R 302/303), de a legkorszerűbb járműveivel. A tervek szerint a ČD, a DB és a DSB közösen üzemeltetné a ComfortJet szerelvényekkel közlekedő napi két, nyaranta három pár vonatot 2026. májusától, amint befejeződik a Berlin–Hamburg vasútvonal felújítása. A három évtizeddel ezelőtti 14 helyett akár 11 órára csökken majd a menetidő a két végpont között, pedig Hamburg érintésével közlekedik majd és ezzel körülbelül 15 milliós lakosságnak biztosít majd átszállásmentes eljutást. A Fehmarn-szoros alatti alagút 2029-re várt átadásával mondhatni visszakerül majd a klasszikus útvonalra az összeköttetés és további menetidő-csökkenést tudnak majd nyújtani. Érdekes kérdés, hogy a cseh és a német törvényhozás hozzájárulására váró Prága–Drezda nagysebességű vonal mennyivel fogja csökkenteni még ezen túl a menetidőt, de ez majd csak 2040 után esedékes.
A ČD szeretné a decemberi menetrendváltásra a teljes hosszúságú szerelvényekhez megszerezni a szükséges engedélyeket legalább Budapest felé, ellenirányban még van némi idejük ehhez.
Prágából 06:30 és 18:30 környéki indulást terveznek, a nyári rásegítő pedig 16:30-kor lenne esedékes. Megállási helyekre Praha hl.n., Praha-Holešovice, Ústí nad Labem hl.n., Dečín hl.n., Bad Schandau, Dresden Hbf, Dresden-Neustadt, Berlin Südkreuz, Berlin Hbf, Hamburg Hbf, Hamburg Dammtor, Hamburg-Altona, Schleswig, Padborg, Kolding, Odense, Ringsted és København H szerepel a három vasút által aláírt együttműködési megállapodásban. Apostolos Tzitzikostas, az EU fenntartható közlekedésért felelős biztosa elmondta, hogy ez a kapcsolat egyike azon tíz nemzetközi vasúti pilotprojektnek, melyeket az Európai Bizottság támogat. Charlotte Kjærulff, a DSB ügyfélkapcsolati igazgatója méltatta a partnerséget, hiszen ezzel az európai történelem és kultúra megismeréséti is segítik. Dr. Michael Peterson, a DB Fernverkehr igazgatója a nemzetközi startégiájuk egyik sikereként értékelte a jövőbeli járatot, hiszen az utasszám folyamatosan növekszik és nemzetközi viszonylatban akár négy óra feletti menetidőt is elfogadnak az utasok.
A fő problémát – ahogy az ÖBB esetében is – a vezérlőkocsik okozzák: ezeknek még csak a vörös homlokfényeit szabad használni.
(fotók: České dráhy)
(fotók: České dráhy)
A jegyek értékesítését hat hónapra előre tervezik, ami az ősszel esedékes futáspróbák eredményétől is függ. A ComfortJet szerelvények vezérlőkocsija – a Siemens berkeiben Vectouro – jelenleg még nem rendelkezik Németországban sem engedélyekkel, hogy a vonatot „továbbíthassa”, Dániában pedig még sosem járt Vectrain. A mozdony szinte biztosan Siemens Vectron lesz, amivel a DSB is rendelkezik. A ČD előre jelezte, hogy a szerelvény továbbításával ellentétben a vendéglátást nem adja ki a kezéből, az étkezőkocsi személyzete a teljes útvonalon a JLV-től érkezik.
De a DB önmagában is elég erős tényező a távolsági piacon, szinte minden szomszédos országba át is tud járni a saját vonataival. Kivételt jelent viszont Lengyelország, ahová érdemben csak Berlini átszállással és a PKP Intercity segítségével lehet eljutni. Ezen változtatnának azzal, hogy a megrendelt 90 ICE 3neo közül legfeljebb 32 még csak gyártásba vett darabot felszereltetnének a Siemens-szel a lengyel és francia forgalomhoz szükséges elemekkel is. Hogy melyik irány a keményebb dió, azt egyelőre nehéz megtippelni, de a francia hatóságok sosem könnyítették meg a németek dolgát.
A Velaro MS immár harmadik éve tartozik hozzá a német vasút képéhez.
Amint az Dr. Michael Peterson elmondta, erre a váltzotatásra 200 millió eurót költenek és ezzel lehetővé válik az átszállásmentes Párizs–Berlin–Varsó viszonylat is. Michael Peter, a Siemens Mobility vezérigazgatója méltatta a megrendelő bátorságát, illetve megemlítette a típus könnyű adaptálhatóságát. Ulrich Lange, a szövetségi közlekedési minisztérium parlamenti államtitkára szerint a lépés erősíti Európa kapcsolatait és élénkíti a közös piacot.
Brüsszel és Amszterdam felé 2024 nyara óta már csak a legújabb nemzetközi ICE közlekedik, így 2025 tavaszán nyugdíjazhatták az elődöt.
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
Az első eképpen felszerelt motorvonatokra 2031-ig kell várni és a gyártó reményei szerint 2032-ben már forgalomba is állhatnak. Az Amszterdam és Brüsszel irányában ingázó típus jelenleg München felé is eljut, Párizs felé viszont csak az elődmodell 407-es sorozat rendelkezik engedélyekkel. A DB-nél már 29 408-as sorozatú motorvonat van forgalomban, nem sorfolytonos számozással 8038-as azonosítóval rendelkezik a legújabb, melyet 2025. júniusában állítottak forgalomba.
Adorján Péter