2014. 01. 09.

Búcsú a matricásoktól – gépet cserél a GYSEV

A közeljövőben nagy valószínűséggel búcsút kell vennünk a GYSEV-nél szolgáló „matricás” Taurusoktól. A vasúttársaság mozdonytenderében, mint emlékezetes, kilenc új mozdonyt vennének – ezek pedig leváltanák a hét bérelt mozdonyt.



Az új gépek tenderkiírásában nem szerepelt a gépek sebessége, azonban Rázó László, a GYSEV szóvivője a RegionalBahn kérdéseire válaszul elmondta: a részvételi felhívás dokumentációja – amelynek megkérése az eljárásban való részvétel feltétele – tartalmazza a beszerezni kívánt mozdonyok részletes műszaki feltételeit, így többek között a sebességre vonatkozó kitételt is, amely minimum 160 km/h-ban került meghatározásra.

Ez a kitétel jelentősen szűkíti a lehetséges ajánlattevők körét. A hollandok ugyan a közelmúltban szerződtek a bebukott Fyra-vonatok helyett a 160 km/h sebességű TRAXX F140MS-re, azaz akár ezt a típust is ajánlhatja a Bombardier, mégis sokkal esélyesebbnek tűnik egy P160AC2-es vagy egy TRAXX 3-as. Ez utóbbi viszont nem feltétlenül tudja teljesíteni a legalább egy éve való üzemelést és 94%-os üzemkészséget.

A 1116 064-es „matricás” gép a Keleti pályaudvar tárolóvágányain 2007. március 14-én
(fotó: Halász Péter)

Komoly esélyekkel indulhat a Siemens: ha „találnak” készleten még pár ES64U4-est, akkor azt könnyen megkaphatja a GYSEV, ám valószínűbbnek tűnik, hogy inkább a felfuttatandó Vectron-családból ajánlanak majd megfelelő példányokat – legutóbbi nagy megrendelésüket éppen Finnországból kapták.

Az üzemkészségen bukhat el esetleg a Škoda, amelynek 109E típusú gépei már jó ideje üzemelnek a ČD-nél és a ZSSK-nál, de az üzemkészségük nem mindig volt a legmegfelelőbb. Az már csak hab a tortán, hogy a Škodát idehaza nem igazán kedveli a politika: emlékezetes, a BKK az offshore háttér miatt zárta ki a végül a CAF győzelmét hozó villamostenderből.

A 1116 064-es a bécsi Westbahnhofon 2009. május 16-án
(fotó: Magyarics Zoltán)

Véleményünk szerint valószínűtlen, hogy az Alstom a Prima mozdonycsaláddal jelentkezne egy ilyen kis tenderre egy számára nagyvasúti szempontból perifériásnak tekinthető piacon, ahogy a lengyeleket (ZNLE) sem tartjuk esélyesnek a kiíró által megkívánt hatósági engedélyek mennyisége miatt. Ennek ellenére természetesen akár igazi meglepetéseket is hozhat majd a pályázat eredményhirdetése.

A tender háttere is érdekes: a GYSEV a beszerzendő kilenc (4 kétáramrendszerű és 5 többáramrendszerű) mozdony szolgálatba állítása után visszaadná azt a hét „matricás” Taurust az ÖBB-nek, amelyet még 2005-ben, illetve 2009-ben bérelt ki nem kevesebb, mint húsz évre. Hogy ez az ÖBB számára mit jelent, azt nem tudjuk; ám az biztos, hogy mostanában fogynak a Taurusok, legutóbb épp Magyarországon égett ki a 212-es az RJ 165-ös élén.

A szinte még vadonatúj 1116 063-as 2005. július 5-én Sopronban. A gép az ÖBB-nél 2002. július 17-én állt forgalomba és 2003-2004 során a Siemens Dispolok bérelte a gépet az ÖBB-től
(fotó: Halász István)

Emellett megtudtuk azt is, hogy a jövőben a GYSEV vonalhálózatának további darabjait villamosítja, így a további mozdonyok sem fognak tétlenül vesztegelni a soproni telephelyen. Mindezek fényében kíváncsian várjuk, hogy melyik gyártó melyik típusa lesz majd a befutó a GYSEV tenderén!

Halász Péter

12 megjegyzés:

  1. Találhatnának még pár ES64U4-est. :-)

    VálaszTörlés
  2. Én a Skoda-Messerschmitt 109-esnek drukkolok :)

    VálaszTörlés
  3. Tisztelt Regionalbahn!
    A cikk végigolvasása után észrevétellel szeretnék Önökhöz fordulni. Ahogy mondani szokás: "Ez így ebben a formában nem igaz!" A cikk több helyütt pontatlanul, sőt valótlan információkat tartalmaz! Szeretném kérni hogy ilyen és ehhez hasonló kérdésekről megfogalmazott hírek, cikkek megírása előtt hiteles forrásból legyenek szívesek információt beszerezni, ahogy ezt jelen cikkhez is szükségesnek látom. Minekután a GYSEV nem valószínű, hogy választ fog adni az ilyen stratégiai kérdésekre, kérem a cikk feltételes módba való átírását! Az ÖBB még egyetlen egy Taurus mozdonyát sem selejtezte el, ezért nem helytálló a kijelentés, hogy "mostanában fogynak a Taurusok". A 1116 212-es mozdony sérülései közel sem nevezhetőek végzetes mértékűeknek, a mozdony szinte biztosan újra fog közlekedni egy generáljavítást követően.
    Köszönettel és tisztelettel: HB.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem értem pontosan, miről van szó, mit lenne szerencsésebb feltételes módban megfogalmaznunk?

      Egyrészt: az írásunk alapját képező tényadatok – ahogyan azt jelezzük is – a GYSEV Zrt. sajtószóvivőjétől származnak és ennek okán nincs okunk kételkedni az információk hitelességében. Különösen annak fényében nincs okunk ilyet tenni, hogy más forrásokból is hasonló tartalmú információkat kaptunk.

      Másrészt: az ÖBB tudomásunk szerint eddig három 1116 sorozatú mozdonyt selejtezett: a 017 (baleset 2007-ben, selejtezés 2009-ben), a 062 (baleset 2007-ben, selejtezés 2009-ben) és a 173 (baleset és selejtezés 2010-ben) pályaszámú gépeket. E gépek helyett a Siemens a korábban az ÖBB-nek leszállított vázak segítségével új mozdonyokat épített, amelyeket az ÖBB a korábbi pályaszámok felhasználásával 1116 017 (II), 1116 062 (II) és 1116 173 (II) pályaszámokon állított forgalomba. A 1116 212-es károsodásának mértékét nem tisztünk megítélni, azonban az tény, hogy a jármű jelenleg és huzamosabb ideig szolgálatképtelenné vált. Hogy a jövőben javítják-e és ha igen, milyen formában, azt szintén nem tisztünk megjósolni, erre az ÖBB és a Siemens szakemberei tudnak válaszolni.

      Harmadrészt: a félreértések elkerülése végett az írásban említett lehetséges pályázó járművek csak feltételezések. Ahogy azt írjuk is, a jelenleg ismert pályázati feltételeknek megfelelő esélyes járműgyártók kínálatát tekintettük át.

      Kérem, hogy ha rendelkezik olyan információkkal, amelyek a fenti írásunkat más megvilágításba helyezik, akkor azokat örömmel fogadjuk az Impresszumunkban (http://www.regionalbahn.hu/p/impresszum.html) olvasható elérhetőségeken és szíves örömmel „felgöngyölítjük” a témát.

      Törlés
    2. Tisztelt Regionalbahn!
      A mozdonyok visszaadásáról ezek szerint semmilyen részletet nem közölt a sajtófőnök úr? Mert az itt vázolt helyzet úgy néz ki, hogy az (x-1)-dik verzió, ami felkerült a netre.
      Én információt nem szolgáltathatok ki, hiszen szolgálati titoknak minősülnek, pusztán a tényszerű információközlések miatt írtam korábbi bejegyzésemet is.
      Előfordulhat, hogy a cég sajtósai szándékosan kvázi hiányos infót adnak ki a fenti okokra hivatkozva.
      Továbbra is tartom az álláspontomat, hogy az ÖBB nem selejtezte egyetlen Taurus mozdonyát sem. A pályaszám utáni (II) jelzés nem arra utal, hogy a tulajdonképpeni (I)-es mozdony selejtezve lett volna. A selejtezés egy számviteli fogalom, melynek szigorú követelményei vannak. A fenti eljárás nem illik bele ennek értelmezésébe. Nagyon leegyszerűsítve újjáépítésnek lehetne definiálni, amelynek során a főkeretcserét is elvégezték a balesetes javításként. Tisztelettel!

      Törlés
    3. Tisztelt Horváth Bence!
      Szó szerint idézve a GYSEV hivatalos, sajtómegkeresésre adott álláspontját: "A beszerezni kívánt mozdonyok egyrészt valóban azon mozdonyok helyett fognak üzembe állni, melyeknek a bérleti szerződése megszűnik."
      Nem tisztünk megítélni, hogy ez valótlan vagy sem. Ami viszont a cikk kifogásolt kijelentő módú állítását illeti, a fenti sajtóválaszból egyértelműnek tűnik, hogy a gépeket visszaadják.

      Ami a balesetes ÖBB-gépeket illeti: számviteli szempontból igaza van, viszont a balesetes mozdony lényegében alkatrészként került felhasználásra az újjáépítés során, azaz eredeti formájában nem létezik, materiális értelmben 'S' betű. Azon lehet vitatkozni, hogy egy mozdony mennyi és mely részegységeinek selejtezése vagy újrafelhasználása esetén beszélhetünk új vagy eredeti gépről - ezen a téren Önnek nyilván pontosabb információi vannak, amelyeket továbbra is szívesen veszünk az impresszumban található elérhetőségeinken!
      Üdvözlettel, Magyarics Zoltán

      Törlés
  4. [...] A tender háttere is érdekes: a GYSEV a beszerzendő kilenc (4 kétáramrendszerű és 5 többáramrendszerű) mozdony szolgálatba állítása után visszaadná azt a hét „matricás” Taurust az ÖBB-nek, [...]
    itt viszont a feltételes mód több, mint félrevezető, a gysev vissza KELL hogy adja a gépeket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az eredeti szerződés elvileg 20 éves bérletről szólt; ez viszont nem telt még le. Módosították időközben a megállapodást? A szóvivő szó szerint úgy fogalmazott válaszában, hogy e mozdonyok "bérleti szerződése megszűnik".

      Törlés
    2. csak józan paraszti ésszel végiggondolva:

      ha valaki kölcsönad/bérbead valakinek valamit, viszont közben tudja, hogy esetleg a szerződés lejárta előtt még szüksége lehet az adott jószágra, akkor a szerződésben kiköt(het)i a lejárat előtti visszaadást/visszavételt is.

      legalábbis én biztos ezt csinálnám...

      Törlés
    3. Nyilván mindenki így csinálná. :) Azonban a szerződés részleteit nem ismerjük. :(

      Törlés
    4. akkor tessék rákérdezni! ha már újságírók vagytok?!?

      Törlés
    5. Jogos, viszont ennél kevésbé kényes, avagy részletekbe menő vagy éppen stratégiai részletekre sem mindig lehet tartalmas válaszokat kapni. Ettől függetlenül megtesszük, amit lehet!

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.